Kőfelverődés elleni védelem a Continentaltól

Battery Impact Detection (BID) rendszer néven a Continental új akkumulátorvédelmi megoldást dob ​​piacra az elektromos járművek akkumulátorának védelmére, mellyel akár a közel 50 kilogrammot jelentő fém védőlemezek is elhagyhatóak az autók aljáról.

A Continental ezt ütésérzékelő beépítésével kívánja megoldani, mely érzékeli a padló alatti felütődéseket és figyelmezteti a vezetőt, ha emiatt meg kell állnia egy szervizben. Ez mentesíti a vezetőt attól a kihívást jelentő döntéstől, hogy nagy sebességű ütközés vagy alacsony sebességű földérintkező károsította-e az akkumulátort.

Az elektromos autók lítium-ion akkumulátorát jellemzően olyan padló alatti helyzetbe építik be, ahol a súlyuk hozzájárul az alacsony súlypont kialakításához, és ahol egyben jól is védi őket a jármű szerkezete minél több fizikai behatástól. Ez alól csak két kivétel van, a nagy sebességű tárgyak, mint pl. rögzítőhevederek, felpöröghetnek és károsíthatják a padlót, valamint kis sebességnél a talajérintkezés parkolási manőver, vagy nem megfelelően kialakított fekvőrendőrön történő áthajtás és felütközés közben is károkat okozhat. Ezért az elektromos járműveket nagy és gyakran nehéz burkolattal látják el, hogy megvédjék az akkumulátorteret alulról.

Az ütést a rendszer egy levegővel töltött szilikoncsőben lévő nyomásjelen keresztül érzékeli, amely az elemtartó alján található szerpentinbe van beépítve. A jelnek a cső mindkét végén lévő két szondához történő megérkezése közötti időkülönbség teszi lehetővé a roncsolt terület nagyságának kiszámítását.

A nyomásérzékelő alapú akkumulátor-felütődés-érzékelő rendszer észleli és osztályozza a padló alatti ütközéseket, és figyelmezteti a vezetőt, ha az akkumulátor megsérülhetett. Így az autó vezetője szinte azonnal szervizbe tud hajtani, mielőtt a sérült akkumulátor egy későbbi időpontban pl. meggyulladhat. Ezen túlmenően a BID azonosítja a sérülés területét, így az akkumulátor-menedzsment kiürítheti az adott területen lévő cellákat a tűzveszély elkerülése érdekében.

A BID két tipikus ütközési kockázatot fed le: Az egyik a kis sebességű talajérintkezés, például parkolási manőverek során, amikor a jármű lassan átgurul a járdaszegélyen, és nekiütközik a talajnak. Az ilyen típusú események során a BID információja arra is használható, hogy elindítson egy gyors működésű aktív felfüggesztési rendszert, amely ideiglenesen növeli a padló alatti hézagot a felütődés elkerülésére, mérséklésére. A másik felhasználási eset a nagysebességű felütődés, amelyet nehéz tárgyak, például kövek vagy az úton lévő bármely tárgy okozhat. Tekintettel a sebességre és az ütközésre, az ilyen típusú tárgyak károsíthatják a padlót, és akár beleállhatnak az akkumulátor szerkezetébe is.

 

forrás: continental.com