TWRP vadászat a környezetvédelem és az anyagtechnológia érdekében

A gumiabroncs- és útkopási részecskék (TRWP) nem kipufogógázból származó részecskék, amelyek a közúti szállítási eszközök a gumiabroncsok, fékek és utak mechanikai kopása során keletkeznek. A TRWP felhalmozódik az utak mentén, és a csapadékvíz lefolyása során a vízi ökoszisztémába is bekerül. Szubmilliméteres méretük és gumitartalmuk miatt a TRWP-k egyfajta mikroműanyagnak számítanak. Ennek az osztályozásnak köszönhetően a TRWP elterjedtségét és környezetre gyakorolt ​​hatását vizsgáló kutatások az elmúlt években megnőttek, mivel számos adat bizonyítja, hogy a mikroműanyag-szennyezés milyen káros hatással van az emberi és a környezeti egészségre.

A gumiabroncsok kopásából származó szennyezés a légkört szennyező összes PM10-részecske körülbelül 11%-át teszi ki. Eddig a tanulmányok azt sugallták, hogy az ilyen részecskék belélegzése által az emberi egészségre gyakorolt ​​közvetlen hatás veszélye alacsony lehet. A bizonyítékok azonban azt mutatják, hogy a TRWP idővel felhalmozódhat a környezetben, belépve a táplálékláncba, ahol aztán mégis bekerülhet és felhalmozódhat a szervezetben. A környezeti monitoring vizsgálatok kimutatták, hogy a TRWP változó koncentrációban fordul elő a folyók üledékeiben vizében, az útporban, az útlefolyásban és az út menti talajokban.

A nagyobb részecskék koncentrációja és eloszlása ​​ismert (5 μm-től több mint 100 μm-ig terjed), a kisebb TRWP előfordulása a különböző környezeti helyeken általában nem ismert az ilyen apró részecskék mérésére jelenleg rendelkezésre álló technológia korlátai miatt. Az 5 μm-nél kisebb részecskékről szóló bizonyítékok összegyűjtése létfontosságú a TRWP-szennyezés hatásának mélyebb megértéséhez, különösen mivel a kisebb részecskék nagyobb veszélyt jelentenek az egészségre, mivel képesek beszivárogni az organizmusokba.

A Göteborgi Egyetem a TWRP részecskék kimutatásával foglalkozó projektje spektroszkópos vizsgálattal szállt a TWRP részecskék nyomába. A kutatóknak először sikerült kimutatniuk és megvizsgálniuk az öt mikrométernél kisebb méretű, gumiabroncsokból és útburkolatból származó részecskéket az ún. Raman spektroszkóppal. A Raman spektroszkóppal a kutatók csapdába ejthetik és kémiailag elemezhetik az egyes részecskéket folyékony környezetben is.

A kutatási projekt egy nemzetközi együttműködés, amelyet Pietro Gucciardi, az olaszországi messinai CNR kémiai és fizikai folyamatokkal foglalkozó intézet munkatársa vezet, és a tanulmányt az Environmental Science: Nano folyóiratban tették közzé.

A széntől eltérő spektrális jellemzők jelenléte miatt a kutatóknak sikerült meghatározniuk a gumi és a féktörmelék szubmikrométeres részecskéinek jelenlétét. A tanulmány eredményei azt mutatják, hogy az újonnan alkalmazott vizsgálati eljárásban nagy lehetőségek rejlenek a környezetszennyezés elemzése terén.

A TWRP-szennyezés vizsgálatának eredményeit olyan jövőbeli kutatási projektekben használhatják majd, amely felhasználható olyan fenntarthatóbb gumiabroncsok, fékalkatrészek és útburkolati anyagok létrehozásához, amelyek nem hoznak létre ilyen szennyező részecskéket, vagy több biológiailag lebomló mikrorészecskére válnak szét.