OBFCM

Az Európai Bizottság 2050-re klímasemlegessé szeretné tenni Európát. E cél elérése érdekében az első lépés az üvegházhatást okozó gázok nettó kibocsátásának legalább 55%-os csökkentése 2030-ra az 1990-es szinthez képest ("Fit for 55" EU klímacsomag). Ebben nagy szerepe van az Európai Unió (EU) összes üvegházhatású gáz kibocsátásának több mint negyedét adó közlekedési szektor szén-dioxid-mentesítésének. A tapasztalatok azt mutatják, hogy gyakran van különbség a járművek szabványok alapján meghatározott, típusbizonyítványban megadott normál és valós fogyasztása között. Az, hogy a valóságban mekkora a károsanyag-kibocsátás, sok szempontból érdekes az EU számára: a gépjárműadótól kezdve a CO2-flotta-korlátokig. A tüzelőanyag-fogyasztás pontos nyomon követése ezért az EU Bizottság célja – és ezt az OBFCM-en keresztül kívánja elérni.

Az Autótechnikában nem először írunk a fedélzeti fogyasztásmérésről, az OBFCM-ről, az EU újabb, bevezetés alatt álló környezetvédelmi célú intézkedéséről. Most újabb információkkal tudjuk a vonatkozó ismereteket bővíteni.

MI AZ OBFCM?

Az OBFCM az „OnBoard Fuel Consumption Monitoring” rövidítése, és egy jármű belső felügyeleti eszköze vagy fogyasztásmérője, amely valós fogyasztási értékek rögzítésére szolgál.

A belső égésű motoros járművek esetében ez a tüzelőanyag-fogyasztás, az elektromos járművek esetében pedig az elektromos energia fogyasztása. Az előírás szerint: „fedélzeti tüzelőanyag- és/vagy energiafogyasztást figyelő eszköz” („OBFCM-eszköz”) a tervezés bármely olyan eleme, szoftver és/vagy hardver, amely érzékeli és használja a jármű, a motor, a tüzelőanyag és/vagy az elektromos energia paramétereit, azt hozzáférhetővé teszi, és a jármű élettartama alatt az értékeket a jármű fedélzetén tárolni kell. Az OBFCM-eszköznek legalább a következő paramétereket kell meghatároznia és a jármű fedélzetén tárolnia az OVC-HEV kivételével:

A teljes cikk előfizetőknek érhető el.