Continental Head-Up Display autók után a villamosokban is

Korábbi rövidcikkeinkben írtunk már a robotpilóták, illetve az intelligens szélvédők hozta változásokról az autóvezetők életében. Ezek összekapcsolódva most tovább „evolulálódnak”. A Continental további alkalmazási lehetőséggel bővíti a head-up kijelzők (HUD) világát.. A Continental Engineering Services (CES) megoldásának célja a városon belüli közlekedés biztonságosabbá tétele azáltal, hogy a villamosvezetők teljes figyelmüket az úton zajló eseményekre összpontosíthassák. Ez lehetővé teszi például a vészfékezési manőverek számának csökkenését is. A villamosok többnyire erős és gyakran kihívásokkal teli belvárosi forgalomban közlekednek, olyan környezetben, ahol magas a védtelenül – és többnyire felelőtlenül - közlekedők száma. Egyre többen kerékpároznak, e-rollerrel vagy kompakt elektromos segédmotoros kerékpárral közlekednek, arról már nem is beszélve, hogy a gyalogosok által menet közben nyomkodott mobiltelefon is elvonja a figyelmüket a biztonságos közlekedésről. Ennek következtében sok baleset történik, köztük a villamosokat érintően is.

A Continental Engineering Services jelenleg a gyártási érettségig fejlesztette az innovatív kijelzőt. A kijelző kulcselemei, köztük az erős fényforrás, a Continental autóipari portfóliójából származnak, és már be vannak szerelve a nagyobb autógyártók különböző járműmodelljeibe. „A villamosokhoz adaptált head-up display-vel nagy lépést teszünk a nagyobb biztonság felé a városi vasúti közlekedésben” – ismertette Dr. Christoph Falk-Gierlinger, a CES vezérigazgatója. „A korábban különböző kijelzőkön megjelenített információk mostantól a vezető látóterébe helyezhetők a központi head-up kijelzőn keresztül. Figyelmét nem vonja el a forgalomtól. Az utazás biztonságosabbá válik a villamosvezetők és az utasok számára is.” – folytatta a vezérigazgató.

A head-up kijelzőknek az autók után a vasúti járművekben való használata óriási előnyöket rejt. Akárcsak az autóiparban, a tendencia a villamosoknál is az egyre nagyobb és alacsonyabb szélvédők és műszerfalak irányába mutat. Itt azonban a szükséges fejmozgások elvonják a figyelmet a forgalmi helyzetről. Sőt, a szemnek folyamatosan fókuszálnia kell a közeli és távoli látás között, miközben a vezető tekintetének fókusza folyamatosan mozog, ami erősen megterhelő. A létfontosságú információk – például figyelmeztető jelzések, sebesség, távolság a következő megállóig – kivetítése a vezető közvetlen látóterébe kényelmesebbé teszi a vezetést, ami így figyelmét, koncentrációját tehermentesíti, és más feladatokra koncentrálhat; összességében nagyobb biztonságot eredményez.

Az új Combiner head-up kijelző egy külső átlátszó képernyőre vetíti az információkat a vezető látóterében. A megoldás nem csak az új modellekben van jelen, hanem a régebbi modellekbe is utólag beépíthető. Az évszakokra, időjárásokra is gondoltak, pl. erős napsütésben is megfelel a legmagasabb szintű fény- és képminőségi követelményeknek.

Az innovatív head-up kijelzők jelenlegi alkalmazásai mellett ezekben a kijelzőkben további potenciálok is rejlenek, pl.: a sofőr állapotfigyelése, amely kamerával figyeli a vezetőt, vagy például az első vagy oldalsó ütközésre figyelmeztető rendszer. Mindezeket a technológiákat már sikeresen bevezették a személy- és haszongépjárművek ágazatában.