Autotechnika szakfolyóirat
Autotechnika szakfolyóirat
2021. augusztus | Olvasson bele!

Intelligens rendszerek és a független javítók közös jövőjének nehézségei

hirdetés

A már ismert „Extended Vehicle” (ExVe) rendszerek, amelyeket a járműgyártók népszerűsítenek, minden távoli adatkommunikációt a járműgyártó saját szerverén keresztül irányítanak. A járműben lévő adatoknak csak korlátozott része és a funkciók szűk csoportja a járműgyártó üzleti modellje alapján áll a független szolgáltatók rendelkezésére. Ez teljes körű ellenőrzést biztosít a járműgyártóknak ahhoz, hogy saját belátásuk szerint dönthessék el, hogyan, mikor és kinek biztosítják az adatokhoz, funkciókhoz és erőforrásokhoz történő hozzáférést.

E megközelítés révén a versengő szolgáltatók függővé válnak a járműgyártótól és már nem képesek hatékonyan versenyezni. A járműgyártók előre kiválasztott adatai, diagnosztikai és javítási módszerei korlátoznák a független szolgáltatókat. Az ExVe ezáltal nemcsak az egyes járműgyártók teljes körű irányítását teszi lehetővé márkaspecifikus piacuk felett, hanem végső soron a járművel kapcsolatos szolgáltatások teljes körű ellenőrzését is. A szabad verseny hiánya megfosztja a fogyasztókat és a flottaüzemeltetőket a valódi választás lehetőségétől; a vásárlás után azonnal „bezáródnak” a gyártó rendszerébe, és az abból történő kikerülés általában nem, vagy csak financiálisan nem kívánatos árakon lehetséges.

hirdetés

Ennek gazdasági következményei azt jelentik, hogy a járművön belüli adatokhoz való szabályozatlan hozzáférés akár horribilis többletköltségeket okozhat a fogyasztóknak, más nézőpontból nézve pedig nem kis veszteséget is jelenthet a független szolgáltatók számára.

Mit tesz az IAAF ez ellen?

Az IAAF (Independent Automotive Aftermarket Federation) figyelmeztette az ExVe rendszerek vonatkozásában az Európai Uniót ezen rendszerek független javítók piacára jelentett nagy veszélyével kapcsolatosan, mely arra az esetre vonatkozik, ha ezek a gyártói törekvések nem változnak. Az IAAF „biztonságos fedélzeti telematikai platformot” (S-OTP) szeretne, melyen lehetséges a legmagasabb szintű kiberbiztonsági védelem, ugyanakkor lehetővé teszi a független kommunikációt a járművel, annak adataival és erőforrásaival.

Ennek a munkának köszönhetően az Európai Bizottság a munkaprogramjába jogszabályt vezetett be a járművön belüli adatokhoz való hozzáférésről. Várhatóan 2021 végére vagy 2022 elejére teszi közzé ezzel kapcsolatos javaslatát.


Tetszett a cikk?

hirdetés

hirdetés