HV akkujavítás

A motorhajtóanyag-ellátó rendszerek mindig érdekesek voltak az autótechnikában, az autójavítást sokszor foglalkoztatják. A szénhidrogén tüzelőanyagok, legyen folyékony vagy gáz (itt a gyakori az LPG) tankolása nem problémás, de nem is autószerviz-téma. A fedélzeti energiahordozó tárolás annál inkább: a hibás esetek feltárása sokszor okoz fejtörést, majd komoly szerelést. A csővezetékek problémái, a fazék szivattyú egységek mechanikai és villamos zavarai, a nyeregtankok ejektoros átemelői, a csőszétcsúszások a hibalehetőségeknek csak egy része. Egy régi emlék: a lemeztank horpadtra szívása, mert a tankszellőztetés eltömődött… Az elektromos autóknál a motorhajtóanyag-ellátó rendszer, centrumában az energiatárolóval (töltéstárolóval), került a potenciális bajok sorában az első helyek egyikére. Mindenki azonnal tudja – a „csavaros” rávezetés ellenére –, hogy a nagyfeszültségű (HV) akkumulátorokról, a fedélzeti energiatárolóról van szó.

Mi jellemzi a gépjárművek (autók, motorkerékpárok) mozgásához szükséges akkumulátorokat? Nagyok és a gépjármű tömegéhez képest nagyon nehezek, csillagászati összegbe kerülnek, kicsi a teljesítménysűrűségük (némi kajánsággal a benzinhez szoktuk hasonlítani), sérülékenyek, nem túl gyorsan, azaz lassan tölthetők, öregednek és potenciális veszélyforrások. Ha fogy a töltésük, nem lesznek könnyebbek…

A teljes cikk előfizetőknek érhető el.