Sok mindent tudnak rólam, tudtomon kívül

A modern gépkocsik adatokat gyűjtenek a gépkocsi tulajdonosairól és azok viselkedéséről, valamint képesek az adatokat továbbítani. A gépkocsivezetők zöme nincs ennek tudatában. A gépkocsivezetők arról sem tudnak, hogy a telematika rövidesen megfosztja őket a választáshoz való joguktól, például, hogy hol javíttassák meg járművüket.

A mai gépkocsik számos érzékelőjük adatát nem csak a működéshez használják fel, hanem folyamatosan elmentik – kezdve a vezetési stílustól, a gyorsuláson és a fékezésen keresztül, egészen a kipufogógáz kibocsátásig és a motor üzemóráinak számáig bezárólag. A rendszer szintén regisztrálja a jármű pozícióját, felhasználva ehhez a GPS-t, valamint az övekben, vagy az ülésekben levő érzékelők segítségével figyeli az utazok számát is.

Számos modern jármű rendelkezik a műszaki állapottal kapcsolatos információknak közvetlenül az autógyárhoz történő elküldéséhez szükséges vezeték nélküli technológiával. Ezek az adatok szolgálhatják a távdiagnosztikát, vagy akár a szervizben történő látogatás és javítás betervezését is. Ez a technológia a telematika.

A telematikai rendszerek főbb funkciói

Nézze meg, hogyan működik a gyakorlatban.

A telematikai rendszerek lehetővé teszik az autógyárak számára a távmonitorozást, mielőtt még a gépkocsivezető tudatosítani a jármű javításának szükségességét.

… pedig így kellene kinéznie a gyakorlatban, hogy ne történjen monopolizálás.

A telematika felhasználása és a fogyasztó jogai

Egyelőre az autó által képzett adatokhoz való hozzáférés és azok felhasználása európai szinten nem került szabályozásra. Bár az érvényes jogszabályok szerint az adatok a gépkocsi tulajdonosok tulajdonát képezik, igazából nekik nincs az adatokhoz hozzáférésük. A hozzáférés igazából csak az autógyárak jó szándékától függ.

Az ágazati szakmai szervezetek pl. a FIGIEFA, már régóta hangoztatják az autópiac valamennyi szereplője számára az igazságos hozzáférést garantáló jogszabályok sürgős bevezetésének szükségességét. Sajnos eredménytelenül.

A fogyasztók szeretnék az adatokat kezelni, a jogalkotók hallgatnak

Egyesen erre azt mondhatják, hogy az életvitelünkkel kapcsolatos adatok üzletszerű felhasználását az okostelefon használatával és a szabályzatok elfogadásával engedélyezzük. Viszont, amikor szükségessé válik az elromlott okostelefon javítása és kénytelenek vagyunk elmenni a gyártó márkaszervizébe, ezt kevésbé érezzük meg, mint amikor ugyanebből az okból kifolyólag a kocsinkat egy komoly javításra kell majd bevinnünk a márkaszervizbe. Természetesen, mind a két esetben választási lehetőséget kellene adni a fogyasztónak azzal kapcsolatosan, hogy kire szeretné bízni a terméke megjavítását.

Forrás: MotoFocus.eu