A gépkocsik villamos hajtásának hírei
A gépkocsik villamosítása világtendencia, melyet szándékaink szerint a továbbiakban hírgyűjteményünkkel tervezünk követni, bemutatva a fejlesztések és az alkalmazások legújabb eredményeit. Alapvetésül, összefoglaljuk a villamos hajtások legfontosabb jellemzőit.
A villamos mobilitás az értékteremtő közlekedés mélyreható minőségi változásainak hordozója. Előmozdítja a fosszilis energiahordozókkal való takarékosságot, az emberi és a természeti környezet védelmét. A villamosság az egyetlen kontrollálható energiafajta, amely átmenetet képez a fosszilis energiákat felváltó hidrogéngazdaságba.
A villamos hajtás előnyei és korlátai
A villamos hajtással kifejthető tömeg- és térfogategységre jutó teljesítményszolgáltatás, minden más hajtásmódénál kedvezőbb. Ez a jó tulajdonság, mindennél kedvezőbb gyorsításdinamika kifejtésére teszi alkalmassá a villamos hajtásokat.
A motorokkal végzett villamos hajtás előnye a fordulatszám és a kifejtett villamos teljesítmény, a belső égésű motorokénál olcsóbb és pontosabb szabályozhatósága.
A villamos hajtás olcsóbb a dízelnél, ezért az energiaellátó rendszerének megtérülési ideje is rövidebb.
A villamosan hajtott jármű regeneratív üzemmódban is működik, ami javítja a járműhajtás fajlagos energiaköltségét.
A villamos hajtás (zaj-, lég- és talajszennyező) környezeti hatásai kedvezőbbek, ezért az ezzel összefüggő költségigénye is kisebb a belső égésű motorokkal végzett hajtásokénál.
Villamos hajtásra többféle alternatív energiaforrás hasznosítható. A perspektíva a megújuló energiafajtáké.
A villamos hajtás újfajta ellátó- és töltőállomásokat igényel, ami nagymértékben módosítja a „tankolási szokásokat” is.
A villamos hajtás szerkezetileg egyszerűbb, működési megbízhatósága nagyobb, ezért az üzemeltetési és a fenntartási költségszintje is kisebb a belső égésű motorokkal végzettnél.
Villamos hajtású gépkocsikon az erőátvitel is rugalmasabban alakítható. A hajtás, a kormányzás, a lengéscsillapítás és a fékezés kerékagymotornak nevezett, közös szerkezeti egységgé integrálható, amely kerékfelfüggesztésként, kormányműként, kerékfékként küszöböli ki a belső égésű járműmotort.
A ma legkedvezőbb adottságú Tesla Roadster hatásfoka 52,5%, kétszerese a Priusénak és több mint kétszerese a mai tüzelőanyag-cellás gépkocsikénak. A hatósugara viszont 300 km. Úgy, hogy ez a kétszemélyes jármű 100 ezer dollárba kerül, és a teljesen kisütött lítiumion akkumulátorának 8 óra a feltöltési időigénye.
Az energiasűrűség, a hatósugár, a töltési idő, ennélfogva az akkumulátor az, ami kijelöli a villamos hajtású gépkocsik legfőbb fejlesztési céljait, a zérus emissziójú gépkocsik felé vezető úton.
Egy fosszilis eredetű üzemanyagot tankoló autó percek alatt jut hajtóenergiához, a villamos gépkocsik töltési időigénye órás nagyságrendű.
A villamos hajtás elterjedésének következményei
Mai hiányosságai ellenére, a jövő a tisztán villamos hajtásé. Emisszió nélküli működésük miatt, a nagyvárosokban már a jelen is az övék.
A megavárosok ugyanis már ma fuldokolnak a kipufogógázoktól. 2015-ben, a 36 milliósra előre jelzett Tokió, a 22 milliós Mexikóváros és a 18 milliós Los Angeles városmagjaiban csak zérus helyi emissziójú, villamos gépkocsik közlekedhetnek majd, mert ilyen térségekben a villamos hajtásnak egyszerűen nincs alternatívája.