Agyas kerékagyhajtás – Nem vetik el
Már tisztán látjuk: a holnap elektromobilitása sokféle jármű- és hajtáskoncepciót igényel. „A kerékagymotoroknak minden bizonnyal van potenciálja bizonyos architektúrákban és alkalmazásokban” – mondja dr. Andreas Docter professzor, a Magna Powertrain fejlesztési vezetője egy MTZ-interjúban: „Az elektromos motorok folyamatosan fejlődnek a versenyben.” A Springer szerzője, Sebastian Wielgos hasonló nézetet vall, és így összegzi: „Még ha a kerékagyhajtás nem is minden igényre az optimális megoldás, széles körű alkalmazási lehetőségeket nyit meg – különösen akkor, ha nagyfokú manőverezhetőségre van szükség.” (Forrás: Springer)
kerékagymotor gondolata és megvalósítása régi, több mint 100 éves. Már 1900-ban, a párizsi világkiállításon bemutatták Ferdinand Porsche és Ludwig Lohner szabadalmaztatott, négy elektromos kerékagymotorral szerelt autóját. A járulékos szenzáció az volt, hogy kerekenként egy-egy villanymotorral megszületett a világ első összkerékhajtású autója is!
Az autó neve: Semper Vivus, örökké él. Több mint egy évszázad kellett ahhoz, hogy Csipkerózsika-álmából a kerékagyhajtás technikája a sorozatgyártás reményével feléledjen.
A kerékagyhajtás előnyeit és hátrányait az autós szakemberek jól ismerik. Az elmúlt 30 évben írtunk róla, ahogy egy-egy fejlesztési hír felröppent.