A villanyautó és az otthoni energetika

Napjaink háztartási energiatermelési megoldása az államilag is támogatott napelemes rendszereken alapul. Igen ám, de a paletta – főként anyagi, de van, hogy megfelelő háttérismeretek hiányában miatt is - nem teljes, szinte a háztartások pár százalékában található csak HV akkumulátorral rendelkező, valóban „szigetüzemű” rendszer. Fontos lenne ez a jövő energiamixe és a mikrogrid ellátórendszerek szempontjából is. De hogyan működik, és mik a bekerülési költségei és módjai V2H szempontból? Ezt tárgyaljuk cikkünkben.


Mi az alapdilemma?

Az energiaárak volatilitása természete-sen napelem témában is megosztó jelleggel bír, amin az állami támogatások – az elmúlt években magánszemélyek számára 2,5--6 millió Ft között, cégek számára pedig  velejáró költségeik 30-50%-ára rúghat – sok dilemmázó családfőt és céges döntéshozót átlendítettek. Azonban a teljes függetlenség – bár pillére már csak egy hiányzik – helyett beruházásunk végén az energiaszolgáltató „betáplálójává” válunk, csúcsidőben fillérekért betermelünk, amikor pedig a naplementével szükségünk lenne rá, forintért vásároljuk vissza energiánkat. A szigetüzemű rendszer kialakítása további milliókat emésztene föl, mivel a már a hajtásláncok energiaellátását adó HV akkumulátor (ráadásul lítiumion-akkumulátor) a főszereplője 

 

V2G, V2H, V2X és V2L – különbségek

Mindenekelőtt fontos tisztázni a V2X-technológiacsalád egyes tagjainak jelentését és funkcióját, hiszen a fogalmak sokszor keverednek, miközben műszaki és felhasználási szempontból jelentős különbségek vannak köztük.

A V2X (Vehicle-to-Everything) egy gyűjtőfogalom, amely az elektromos járművek energiatárolóként történő másodlagos felhasználását takarja, vagyis azt, amikor az akkumulátor nemcsak energiafelvételre, hanem leadásra is képes – különböző célokra, különböző környezetekben. 

A teljes cikk előfizetőknek érhető el.