Miért az utólagos a nyerő?
Környezetbarátnak lenni jelenleg drága, ezért sok flottaüzemeltető utólagos felszerelési megoldásokat keres, hogy felkészüljön a 2030-as Net Zero célkitűzésre. Ahhoz, hogy jelentős hatást gyakorolhasson a szén-dioxid-kibocsátásra, a közlekedésnek már most el kell kezdenie a szén-dioxid-mentesítést. Sok flottaüzemeltető számára azonban óriási pénzügyi akadályok állnak az elektromos járművekre való átállás előtt.
A magas kezdeti beszerzési árak, az infrastruktúra kiépítésének költségei, valamint az útvonalak áttervezésének szükségessége miatt a zöld jövő jelenlegi formájában költséges átmenetet jelent. Azoknak a vállalkozásoknak, amelyek nem engedhetik meg maguknak a váltást, az útvonal-optimalizálásra, az tüzelőanyag-hatékonyságra és a járművezetői magatartásra kell összpontosítaniuk. Ezek az intézkedések azonban korlátozott mértékben csökkenthetik a flotta kibocsátását.
A Bedeo bemutatta az RE-100 hajtáslánc kiegészítő csomagot, amely áthidalja a dízelmotorok és az elektromos járművek közötti szakadékot. A rendszer kerékbe épített motorokat használ, így a furgont elektromos hajtáslánccal látják el a meglévő dízelmotor mellett. A hátsó kerekek meghajtását a kerékbe épített motorok biztosítják, míg az első kerekeket dízelmotor hajtja. A két hajtáslánc egymástól függetlenül működik, így a vezető választhat, hogy teljesen elektromosan, vagy dízelmotorral üzemelteti a járművet.
Stephen Lambert, a Protean Electric műszaki igazgatója szerint ez az elrendezés egy hatótávnövelt elektromos járművet jelent, mivel az elektromos üzemmódban történő használat túlsúlya várható. A Protean Electric által fejlesztett kerékbe épített motorokat a Bedeo 2021-ben vásárolta meg, és azóta a flottatulajdonosok számára tulajdonképpen egy új hibrid kategóriát kínálnak. Az RE-100 csomag jelenleg a Peugeot Boxer, Citroen Jumper, Fiat Ducato és Vauxhall Movano X250 Stellantis platformjához érhető el, azonban hamarosan a Renault Master és a Mercedes-Benz Sprinter furgonok is felszerelhetőek lesznek vele.
A rendszer egy 37 kWh-s akkumulátort tartalmaz, amely több, mint 110 kilométeres hatótávolságot biztosít elektromos üzemmódban. Belvárosi használat során a jármű munkanapjának nagy részét teljesítheti elektromosan, míg a dízelmotor tartalékként szolgál. Ez megszünteti a hatótávolsággal kapcsolatos aggodalmakat és lehetővé teszi az elektromos járművek maximális kihasználását.
A rendszer fenntarthatósági előnyei közé tartozik, hogy nem szükséges a jármű hajtásláncának teljes cseréje, az RE-100 megtartja a dízelmotort, így a jármű össztömege kissé megnő, de a menetmagasság változatlan marad. A kerékbe épített motorok növelik a rugózatlan tömeget, de ez a legtöbb sofőr számára észrevehetetlen, miközben javul a tapadás és a stabilitás.
A Bedeo nemcsak haszongépjárművekhez, hanem klasszikus autókhoz is kínál kerékbe épített motoros megoldásokat a Reborn Electric Icons programja keretében. Kezdetben a 90-es és 110-es Land Rover Defender modellekhez elérhető készletek minden keréken biztosítanak hajtást, megőrizve a jármű eredeti vonzerejét és menetdinamikáját. A Defenders 75 kWh-s akkumulátorral rendelkezik, amely 240 kilométeres hatótávolságot és 483 lóerős teljesítményt biztosít.
Az utólagos átalakítási megoldások, mint a Bedeo RE-100 hajtáslánc csomag egyszerre kínálnak költséghatékony, rugalmas és azonnali kibocsátáscsökkentési lehetőséget a flottaüzemeltetők számára, akik nem tudják megengedni maguknak a teljes elektromos átállás költségeit. Az új elektromos járművek beszerzése és a töltőinfrastruktúra kiépítése rendkívül drága, míg az utólagos rendszerek lehetővé teszik a meglévő dízeljárművek elektromos hajtáslánccal való kiegészítését, így elkerülhetőek a nagy beruházások, miközben jelentős szén-dioxid-kibocsátás csökkentést érhetnek el. A két hajtáslánc – dízel és elektromos – párhuzamos használata rugalmas üzemeltetést biztosít, hiszen városi környezetben az elektromos üzemmód dominálhat, míg hosszabb távokon a dízelmotor biztosítja a hatótávolságot, ezzel kiküszöbölve a tisztán elektromos járművekre jellemző hatótávkorlátokat. Az RE-100 csomag több mint 110 km elektromos hatótávot biztosít, ami a városi üzem nagy részét lefedi, miközben a dízelmotor csak szükség esetén lép működésbe, ezáltal csökkentve a tüzelőanyag-felhasználást és a motor kopását, meghosszabbítva a jármű élettartamát. Mivel a hajtáslánc teljes cseréje nem szükséges, a rendszer telepítése gyorsabb és egyszerűbb, a járművek menetdinamikai jellemzői pedig megmaradnak, sőt a kerékbe épített motorok révén javulhat a tapadás és a stabilitás is. Ezen túlmenően az utólagos átalakítások minimalizálják az üzemeltetési és logisztikai kihívásokat, mivel nincs szükség az útvonalak és a működési gyakorlat átfogó áttervezésére. A Bedeo nemcsak haszongépjárművekhez kínál megoldásokat, hanem klasszikus autókhoz is, mint például a Land Rover Defender modellekhez, amelyek az elektromos átalakítással megőrzik eredeti vonzerejüket és teljesítményüket, új piacokat nyitva ezzel az átalakítási technológiák számára.
További információk a cég palettájáról: https://www.proteanelectric.com/technology/#proteandrive
Forrás: electrichybridvehicletechnology.com, proteanelectric.com,