Renault Rafale Hibrid az új HR12 motorral

A HORSE Powertrain Solutions által fejlesztett HR12-es motor különleges helyet foglal el a modern hajtástechnológiák között, mivel számos innovációt egyesít, és kimondottan plug-in hibrid elektromos járművek (PHEV) igényeire szabott. Az új HR12 a Renault és a Geely közös vállalkozásának eredménye, és a spanyolországi Valladolidban található gyárban készül. Bár a HR12 egy már létező motorkód, amelyet korábban is használtak a Nissan és a Renault együttműködésében, az új változat egy teljesen átdolgozott, radikálisan fejlettebb konstrukció. Az eredeti HR12 egy egyszerűbb, 1,2 literes háromhengeres szívómotor volt, amelyet kisebb méretű városi autók, például a Nissan Micra és a Renault Clio számára terveztek. Az új HR12 viszont már turbófeltöltéssel és közvetlen tüzelőanyag-befecskendezéssel működik, és kimondottan a prémiumabb, plug-in hibrid szegmenst célozza, konkrétan a Renault Rafale E-Tech 4x4 Hybrid modell erőforrása lesz.

Az új HR12 motor a belső égésű és az elektromos hajtásláncok kombinációjára épül, így a modern hibrid rendszerek csúcstechnológiáját képviseli. Az 1,2 literes, háromhengeres turbófeltöltős belső égésű motor maximális teljesítménye 110 kW (152 lóerő), maximális nyomatéka pedig 230 Nm, ami jelentősen felülmúlja az eredeti HR12 szívómotor teljesítményét.

A belső égésű motor mellett a hajtáslánc része egy fejlett hibrid architektúra, amely három elektromotort és egy nagy kapacitású, 400 voltos lítium-ion akkumulátort foglal magában. A Rafale első tengelyén elhelyezett elektromotor 50 kW teljesítményt és 205 Nm nyomatékot biztosít, míg a hátsó tengely elektromotorja 100 kW teljesítménnyel és 195 Nm nyomatékkal járul hozzá a rendszer dinamizmusához. Emellett egy 25 kW-os nagyfeszültségű indítógenerátor (HSG) is része a rendszernek, amely fontos szerepet játszik a belső égésű motor indításában és a regeneratív fékezés során az energia-visszanyerésben.

Az új hibrid autó különleges tulajdonsága a tisztán elektromos üzemmód, amelynek köszönhetően a jármű több mint 100 km-t képes megtenni zéró károsanyag-kibocsátással, kizárólag az akkumulátor energiáját használva. A rendszer intelligens üzemmódváltása lehetővé teszi, hogy a jármű automatikusan válasszon a tisztán elektromos, a hibrid és a belső égésű üzemmód között a vezetési körülmények függvényében, maximalizálva ezzel a hatékonyságot és a teljesítményt. A regeneratív fékezés során a fékezési energia visszanyerése tovább növeli az akkumulátor hatékonyságát, csökkentve a lemerülés sebességét.

A jármű termomenedzsment rendszere biztosítja, hogy az akkumulátorok, az elektromotorok és a belső égésű motor mindig az optimális hőmérsékleten működjenek. Ez a rendszer minimalizálja a hő okozta degradációt, miközben fenntartja a teljesítményt hosszú távon. A turbófeltöltős motor külön hűtési rendszert használ a magas hőterhelések kezelésére, és a rendszer teljes egészében integrált megoldásokat kínál a hőszabályozásra.

A Rafale hibrid hajtáslánca további előnyöket kínál. A hátsó tengelyen található elektromotor nemcsak a gyorsulást és a teljesítményt javítja, hanem lehetővé teszi az összkerékhajtást (e-4WD), amely kiváló tapadást és stabilitást nyújt különböző vezetési körülmények között. Az intelligens nyomatékelosztás  az első és a hátsó motorok között tovább fokozza a jármű dinamizmusát és hatékonyságát.

A rendszer tervezése környezetbarát és költséghatékony megoldásokat kínál. Az alacsony károsanyag-kibocsátás és a csökkentett tüzelőanyag-fogyasztás mellett a tisztán elektromos üzemmód jelentősen csökkenti az üzemeltetési költségeket, különösen városi használatban. A HR12 motor moduláris felépítése lehetővé teszi, hogy különböző járműmodellekhez és teljesítményszintekhez igazítsák, és megfeleljen a legszigorúbb emissziós előírásoknak, például az Euro 7 szabványoknak. Ezáltal a motor jövőálló megoldást kínál, amely készen áll a további technológiai fejlesztésekre is.

Forrás: interestingengineering.com, renault.com, greencarcongress.com