Bikaventilátor elektromos nagyteljesítményű alkalmazásokhoz BorgWarner e-Fan

Tudjuk, a feszültség az elektromos energia munkavégző képessége. Ha pl. a kamionok, tehergépjárművek népes családjának hagyományos ventilátorai 12/24 Voltos rendszereken alapultak, egyből érezhetjük, hogy miről is szól az 550-850 V üzemifeszültség-tartomány. Ezt meg kell nézni!

De miért jobb a nagyfeszültség, mint az eddigiek?

Először is, az alacsonyabb feszültség nem biztosít elegendő teljesítményt a modern elektromos járművek nagy hűtési igényeinek kielégítésére, míg az eFan rendszerek akár 10 kW teljesítményre is képesek, amihez 550V és 850V közötti feszültség szükséges. A magasabb feszültségű rendszerek  hatékonyabbak, mivel kisebb áramerősséggel nagyobb teljesítményt tudnak elérni, így csökkentve az energia-veszteséget és növelve a működtetett rendszer hatékonyságát. Az elektromos járművek, különösen a teherautók, jelentős hőt termelnek, azt gyorsan és hatékonyan kell elvezetni, amit a hagyományos rendszerek nem tudnak megfelelően biztosítani. Az eFan rendszerek fejlett vezérlési lehetőségeket kínálnak az inverterek segítségével, amelyek finomszabályozzák a ventilátor sebességét a jármű pillanatnyi hűtési igényeihez igazodva. Emellett nagyfeszültséggel kisebb áramerősségre van szükség ugyanazon teljesítmény eléréséhez, ami csökkenti az elektromos rendszerre gyakorolt terhelést és növeli az alkatrészek megbízhatóságát. Az elektromos teherautók folyamatos és nagy terhelés mellett üzemelnek, így az eFan rendszerek magasabb feszültségen hosszabb ideig képesek fenntartani a maximális teljesítményt, míg az alacsonyabb feszültségű rendszerek könnyebben túlmelegedhetnek vagy csökkenthetik a teljesítményt. Mindezek miatt a magasabb feszültségű eFan rendszerek elengedhetetlenek az elektromos és üzemanyagcellás járművek hatékony és megbízható működéséhez.

Kicsit részletesebb összehasonlítás:

Hagyományos ventilátorok: A hagyományos ventilátorok a belső égésű motorok által termelt hőt hivatottak elvezetni. Elsősorban a motorhűtésért felelnek és fix sebességgel működnek a jármű hűtési igényétől függetlenül.

eFan rendszerek: Az eFan rendszer modern elektromos ventilátor, amely az elektromos járművek, például elektromos teherautók motorjának és akkumulátorainak hűtését végzi. Pontosabban szabályozható és a hőterheléshez igazodik, optimalizálva a hűtési teljesítményt.

Kialakításuk tekintetében a mechanikus hajtású ventilátorok, amelyek gyakran szíjhajtással csatlakoznak a motorhoz. Az anyaguk általában fémből vagy műanyagból készülnek, míg az eFan rendszer elektromos motorral és integrált inverterrel rendelkezik, amely lehetővé teszi a ventilátor sebességének pontos szabályozását. Gyakran tartalmaznak folyadékhűtéses komponenseket is, ami tovább növeli a hatékonyságot.

A hagyományos ventilátorok működési sebessége általában fix, nem szabályozható a jármű aktuális hűtési igényei szerint. A motor fordulatszámától függetlenül üzemelnek. Az eFan rendszerek elektronikusan vezéreltek (újabb vezérlő!) és a ventilátor sebessége az aktuális hűtési szükséglethez igazodik. Az inverter segítségével finoman szabályozható, így nagyobb hatékonyságot és energiamegtakarítást biztosít.

Forrás: BorgWarner, automotivepowertraintechnologyinternational.com,