Mercedes-AMG EA axiál-fluxus motorral

Nem bírjuk elereszteni az Északi-sarkkört, legalábbis elektromos tekintetben biztosan nem. A Mercedes-AMG új, AMG EA névre keresztelt elektromos járműplatformja jelenleg Észak-Svédországban, az Északi-sarkkör közelében esedékes téli tesztelésen esik át. Ez a tesztelési fázis rendkívül alacsony, akár -25°C-os hőmérsékletek mellett zajlik, ami lehetőséget ad a mérnököknek, hogy a lehető legkeményebb körülmények között próbára tegyék a platformot. Ez fontos lépés annak biztosításában, hogy az AMG EA megfeleljen a Mercedes-AMG magas elvárásainak és képes legyen megbirkózni a különféle környezeti kihívásokkal​​​​.

2021-ben a Mercedes-Benz ambiciózus stratégiai útitervet tárt elő, amelynek keretében a következő évtized közepére teljesen elektromos modellekre áll át a piaci feltételek függvényében. Ez a folyamat lépcsőzetesen valósul meg, több modell megjelenésével az új Mercedes EQS platformról kiindulva. 2025-től kezdődően a Mercedes-Benz bevezeti a második generációs EV platformokat, négy különböző architektúrával a különböző járműméretekhez; az MMA-t a kompakt és közepes méretű autókhoz, míg az MB.EA-t a közepes és nagy méretű járművekhez.

Az AMG.EA platform egy kifejezetten teljesítmény-orientált elektromos platform lesz, amely a technológiát és a teljesítményt előtérbe helyező Mercedes-AMG ügyfelek igényeit szolgálja ki. 2024-ben a Mercedes-Benz tervei szerint bemutat egy teljesen elektromos G-osztályt, valamint elektrifikálja  a Mercedes-Maybach modelleket is. A könnyű kereskedelmi használatra szánt VAN.EA platform kifejlesztése is napirenden van.

2025-re minden Mercedes-Benz modell rendelkezni fog elektromos változattal, ami a márka átfogó elektrifikációs elkötelezettségét mutatja. Az új platformok nagymértékben skálázhatók lesznek és sok kulcskomponenst megosztanak, azzal a különbséggel, hogy az akkumulátor platform maga több mint 90%-ban alkalmazható lesz a járműveken. A célok elérésének támogatására világszerte nyolc új akkumulátor 'gigagyárat' hoznak létre, több mint 200 GWh termelési célkitűzéssel, új európai partnerekkel együttműködve.

A Mercedes-Benz együttműködik a GROB-bal is, egy német, globális vezetővel az innovatív akkumulátor gyártás és automatizálás terén, erősítve ezzel akkumulátor gyártási kapacitását és tudását. A töltőinfrastruktúra további bővítését is tervezik, ahol a Mercedes-Benz egy új töltési szabványt, a "Plug and Charge"-t dolgoz ki, ami egyszerűsíti az EV töltési folyamatát.

A most friss „teszthírként” szolgáló AMG EA platform innovációja az axiális-fluxus motorok alkalmazásában rejlik, amelyek kiemelkedő teljesítménysűrűséget és hatékonyságot kínálnak. Ezek a lapos "pancake" (palacsinta) motorok kisebb helyet foglalnak el, miközben jelentős teljesítményt nyújtanak, ami magas teljesítményű elektromos járművek számára teszi őket ideálissá. Az axiális irányban haladó mágneses fluxus lehetővé teszi ezeknek a motoroknak, hogy kisebb térfogat mellett magasabb teljesítménysűrűséget és hatékonyságot érjenek el, kínálva egy új mércét az elektromos hajtásláncok számára. Ezáltal, az axiális-fluxus motorok nagy nyomatéka és kompaktsága kulcsfontosságú szerepet játszik az elektromos járművek hatékonyságának, teljesítményének és súlycsökkentésének javításában.

A YASA – melyet 2021-ben vásárolt meg a Mercedes-Benz – a Royal Automobile Club tekintélyes Dewar Trophy díjat nyert axiális fluxusú elektromotorja kisebb és könnyebb, mint a hagyományos elektromotorok. Súlyt takarít meg azáltal, hogy akár 80 százalékkal kevesebb vasat és lényegesen kevesebb rezet használ, mint hagyományos társai. A motor a tervek szerint 2025 végén kerül tömeggyártásba a Mercedes-Benz AMG autók következő generációjában.

„Jövőképünk mindig is az volt, hogy az elektromos autókat a lehető legkönnyebbé és fenntarthatóbbá tegyük az elektromotor tömegének és anyagfelhasználásának csökkentésével, ugyanakkor maximalizáljuk a hatékonyságát" - mondja Tim Woolmer, Ph.D., a YASA technológiai igazgatója. „Amellett, hogy az elektromos autók teljesítményében jelentős változást hozunk, axiál-fluxus motorunk izgalmas új lehetőségeket teremt az autótervezők számára.”

Woolmer szerint az axiális fluxusmotorok csak a hely és más eszközök tömegének egyharmadát igényelik, de kétszeres nyomatéksűrűséget biztosítanak. „Ez egy olyan mérnöki áttörés, amely az elektromos meghajtást a következő szintre emelte és valószínűleg hatással lesz arra, hogy milyen autókat fogunk vezetni a jövőben” – állítja Ben Cussons, a RAC Dewar műszaki bizottságának elnöke. „A YASA az anyagtechnológia és a gyártási folyamatok normáit is megdönti, miközben felkészül az alkatrészeinek tömeggyártására.”

A széles körű tesztprogram, különböző tesztpályákon, kontinenseken és éghajlati övezeteken keresztül zajlik. A Mercedes-AMG úttörőnek nevezi az AMG EA platformot, amely előre vetíti a márka jövőbeli innovációit és betekintést enged a jövőbeli elektromos AMG autók tervezési irányába. Az AMG EA platform fejlesztése és tesztelése tükrözi a Mercedes-AMG elkötelezettségét az elektromos járműszektor iránt, a márka hosszú távú céljával összhangban, hogy vezető szerepet töltsön be az elektromos mobilitás és a járműszoftverek terén, új technológiákkal és innovációkkal újradefiniálva az elektromos járművek piacát.

A Yasa axiál-fluxus motorja az alábbi videón tekinthető meg részletesebben:

Forrás: automotivepowertraintechnologyinternational.com, assemblymag.com, eTech49, carotogr, autobuzz.my