Az e-trailer közel az engedélyezéshez
Sokan tartották őrült elképzelésnek az Autótechnikában a motorizált félpótkocsiról, ma elfogadott megnevezéssel e-trailerről szóló, 2022/11. számban megjelent cikkünket. A részletező híradással akkor frissek voltunk, talán az elsők Európában. „A segítség hátulról jön” cím pontosan a lényegre mutat rá: egy nagyszerű ötlettel motorizálták a félpótkocsit, hogy az rásegítsen indokolt esetekben (gyorsításnál, emelkedőn felfelé) a gépesre. Arra a vontatóra, mely kutya közönséges dízel. Miért van erre szükség? Inkább egy kevéssel legyen több gáz-olaj menetenként, mint egy drágán villamosított, nagyfeszültségű akkut cipelő félpótkocsi.
Igen, de…
A hagyományos dízelszerelvény CO2--kibocsátása olyan nagy, hogy az még a teljes villamosításig eltelő átmeneti korszakban sem engedhető meg. Ezzel viszont jó kompromisszumot kapunk, mérséklődik a CO2-kibocsátás, és a dízel vontatók egy ideig tovább élhetnek. Ha pedig villanyvontatás lesz, akkor pedig összedolgozik a pótos a gépessel, optimalizálják villamos üzemüket.
Az eltelt időben sokan rádöbbentek, mekkora gondolat ez, és kezdenek saját megvalósításba, illetve a beszállítók termékeikkel jelentkeznek, mert az üzletnek részesei szeretnének lenni. A cikkben az e-trailer lehetőségeit teljes részletességgel kifejtettük. Mára, hogy az álomból valóság lett, ismét érdemes elolvasni!
A jogalkotók bevezették a közeljövőben megjelenő haszongépjármű-CO2-kibocsátást korlátozó EU előírásba (lásd az erről szóló írásunkat ebben a számban!) az „e-trailer”, az „e-pótkocsi” meghatározását, hogy jogi tisztaságot teremtsenek és alkalmazkodjanak a technikai fejlesztésekhez ezen új típusú pótkocsik körében, figyelembe véve az e-pótkocsik potenciálját a pótkocsik CO2-kibocsátásának csökkentésében.
Az „elektromos pótkocsi” meghatározása: minden olyan pótkocsi, amely saját elektromos hajtásláncának használatával képes hozzájárulni a járműszerelvény hajtásához, és amely nem használható közutakon anélkül, hogy egy gépjármű aktívan vontatná.