Nyert az e-tron a Dakaron – A nyomatékvektorálás diadala

Az Audi RS Q e-tron győzelme a 2024-es Dakar-ralin egy jelentős mérföldkő az elektromos meghajtású járművek számára a motorsport történetében, mivel ez a verseny extrém kihívásokat állít az autók elé, mint például kiszámíthatatlan terepviszonyok, extrém hőmérsékleti körülmények és nagy távolságok. Cikkünkben kicsit bővebben beszélünk a legfontosabb tényezőről a nyomatékvektorálásról!

A nyomatékvektorálás, amit az Audi e-tron modelljeiben alkalmaznak, egy fejlett technológia, ami jelentős mértékben javítja az autók vezethetőségét és stabilitását. A rendszer, amely az első és hátsó tengelyek között optimális nyomatékelosztást biztosít, számítógépes nyomatékvezérlésen alapul. Ez a technológia lehetővé teszi, hogy az autó minden egyes kerekére eltérő mennyiségű nyomatékot vigyen át, ezzel hatékonyan optimalizálva a jármű irányítását a különböző vezetési körülmények között.

A nyomatékvektorálás különösen előnyös csúszós vagy egyenetlen útfelületeken, ahol a rendszer automatikusan szabályozza a nyomatékot az optimális tapadás és stabilitás érdekében. Ez segíti az autót a kanyarokban és változó terepviszonyok között, javítva a kezelhetőséget és a kanyarstabilitást, csökkenti a túl- vagy alulkormányzottságot, és növeli az általános vezetési biztonságot és kényelmet.

Ez a fejlesztés különösen fontos volt az Audi RS Q e-tron esetében, amelynek sikerében a nyomatékvektorálás mellett kulcsszerepet játszott az energiaellátás hatékonysága és a jármű megbízhatósága is.

Oliver Hoffmann, az Audi műszaki fejlesztésért felelős igazgatótanácsának tagja hangsúlyozta, hogy a forradalmi elektromos meghajtás révén három év alatt sikerült megoldaniuk a motorsport egyik legnagyobb kihívását. A verseny több mint 7000 kilométeren átívelő, különböző terepviszonyokat és navigációs kihívásokat tartalmazó szakaszokból állt, ahol az Audi csapatának sikerében fontos szerepet játszott az elektromos komponensek, mint az akkumulátorok és motorok ellenálló képessége.

Az Audi motorsport vezetője, Rolf Michl szerint pedig mindezek mellett a csapat összefogása tette lehetővé a történelmi eredményt, amely nemcsak az Audi számára, hanem az elektromos járművek motorsportban való alkalmazása terén is úttörő jelentőségű.

A nyomatékvektorálást az alábbi videókon is megcsodálhatjuk:


Forrás: audi.com

Részletes műszaki ismertetők:
Őri Péter: GKN TORQUE VECTORING Autótechnika 2019/10. szám
Kőfalusi Pál: Torque vectoring, egy összkerékhajtási koncepció, Autótechnika, 2015/8. szám