A hazai elektromosautóbusz-gyártás prototípusai
Egy igazi autóbuszrajongónak, mint nekem, mi is okozhatna nagyobb örömet, mint a most következő sorok digitális papírra vetése, ugyanis szeretném összegezni a hazai autóbuszgyártást elektromos hajtáslánc vonatkozásában, az elmúlt évek fejlesztéseitől a közeljövőben debütáló modellekig. Mint láthatja a kedves olvasó, a gyártók nagy erőket és mérnöki munkát fektetnek típusaik fejlesztésébe, biztosra veszik, hogy a tisztán elektromos hajtásé a jövő, és ennek már ma is van piaca.
Első körben a GOLDI MOBILITY Kft.-t és termékeit, a GOLDiON autóbuszokat mutatjuk be. A cég története a 70-es évek végéig nyúlik vissza, akkoriban jelentek meg mint a BKV és a MÁV partnerei. Ebben a kapcsolatrendszerben bővítették vállalkozásukat olyan szintre, hogy ma a nevükhöz köthető Magyarországon az első hidrogén--tüzelőanyagcellás csuklós autóbusz megszületése.
Kínálatukban azóta elérhető tisztán elektromos, illetve önvezető autóbusz is. A GOLDiON H18 névre keresztelt csuklós járművük 2021-ben nagy port kavart a hazai autóbuszgyártás háza táján, hiszen az első hazai összeszerelésű, magyar és szingapúri mérnökök által megálmodott, hidrogén-üzemanyagcellás autóbusz tesztelését várta a szakmai közönség. A gyártó 300 ezer km és négy év garanciát vállalt a termékére, valamint díjmentes szervizt és kopóalkatrész-cserét is.
Mit takar pontosan a hidrogén-tüzelőanyagcellás hajtás? Ennek működése az alábbi módon írható le: a tartálynyomás csökkentése után a környezeti nyomásnak közel megfelelő nyomásértéken hidrogént juttatunk a tüzelőanyag-cellába, ami a negatív elektródára érkezik. A negatív elektróda általában platinaötvözettel van bevonva. Ez az ötvözet egyfajta katalizátorként működik, aminek következtében a hidrogénatom leadja a negatív töltéssel rendelkező elektronjait.