800 voltos inverter a Mclarentől
A napokban írtunk a Bosch 800 voltos motorjáról, majd egy hetet sem kellett várni és besorolt a Mclaren csoport technológiai vállalata a Mclaren Applied, amely bemutatta az IPG5-x típusszámú 800 voltos inverterét. Ez az innovatív inverter a gyártók növekvő igényét hivatott kielégíteni az olyan megoldásokra, amelyek az integrált hajtásláncok kialakítása során helyet takarítanak meg és csökkentik a költségeket, különösen a nagyteljesítményű alkalmazásokban.
Az IPG5-x a McLaren Applied meglévő IPG5 800V-os SiC inverterének updatelt verziója, az 'x' jelzés azt jelenti, hogy az IPG5-x egy olyan termék, amelyet koprodukcióban/partnerségben fejlesztettek ki olyan partnerekkel, akik gyorsan és költséghatékonyan kívánják piacra vinni elektromos hajtásláncaikat.
Paolo Bargiacchi, a McLaren Applied termékvezetője szerint "a gyártók egyre inkább olyan integrált hajtásláncok lehetőségét keresik, amelyek helyet takarítanak meg, csökkentik a költségeket és felgyorsítják a fejlesztési időt." Az IPG5-x rendkívül alkalmazkodóképes, így kompatibilis különféle motor- és váltókombinációkkal. Örökli az előd IPG5 inverter legfontosabb jellemzőit, ideértve a 99% feletti csúcshatékonyságot, folyamatosan változtatható kapcsolási frekvenciákat és precíz motorvezérlést.
A McLaren Applied új invertere szilícium-karbid félvezető alkalmazására épül, melynek legfontosabb előnyei a magasabb teljesítmény, a magasabb hőmérséklettűrés, a kisebb méret és tömeg, valamint a magasabb kapcsolási frekvencia.
A kapcsolási frekvencia a villamos áram szélessávú váltásainak gyakoriságát jelenti az inverterben. Amikor az inverter magasabb kapcsolási frekvenciával működik, azaz gyorsabban vált át a villamos áram egyik állapotáról a másikra, számos előnnyel jár a hajtáslánc szempontjából. Az inverter, amely felelős az elektromos energiát a motorhoz továbbító áram irányításáért, pontosabb és hatékonyabb vezérlést biztosíthat. A magasabb kapcsolási frekvencia lehetővé kisebb energiaveszteségeket és kevesebb hőtermelést eredményez, emellett lehetővé teszi a motor és az akkumulátor hatékonyabb működését. Az elektromos motorok például gyorsabban reagálhatnak az inverter által szabályozott áramváltozásokra, ami javítja az autó teljesítményét és hatékonyságát. Az akkumulátor pedig hatékonyabban töltődhet és ürülhet ki, mivel az inverter gyorsan és pontosan képes irányítani az elektromos áramot.
A szilícium-karbid inverterek jelentős hatékonyságnövekedést kínálnak a hagyományos inverterekkel szemben, mivel kevesebb hőt termelnek és így alacsonyabb hűtési igényekkel rendelkeznek.
Az invertert saját hajtásláncukba integráló gyártók számára a Mclaren által szállított inverter csak „a mag hardvert” tartalmazza, ami beépítés szempontjából maximális rugalmasságot biztosít egy off-the-shelf komponens beillesztéséhez az egyedi gyártó megoldások során. Ez költséghatékony alternatívát jelent a hagyományos inverterekkel szemben. (Az "off-the-shelf komponens" egy előre elkészített, készen kapható moduláris terméket vagy alkatrészt jelent, amelyet a gyártó már előre elkészített és azonnal elérhető a vásárlók számára. Ezek az alkatrészek általában szabványosak és könnyen elérhetők a piacon, így nem szükséges speciális méretezés vagy személyre szabás a beszerzésükhöz. Az "off-the-shelf" termékeket gyakran azért választják, mert gyorsabban és költséghatékonyabban beszerezhetők, mint az egyedi vagy személyre szabott megoldások. Az ilyen komponenseket széles körben alkalmazzák a különböző iparágakban és alkalmazásokban, beleértve az elektronikát, az autóipart, az építőipart és sok más területet. A Szerk.)
A McLaren Applied 800V-os szilícium-karbid inverternek az alábbi előnyei vannak:
Gyorsabb töltés: képes a következő generációs elektromos járművek számára kihasználni az 800V-os ultra gyors töltési lehetőségeket.
Nagyobb hatótávolság: a hőtermelés csökkentése és a magasabb frekvenciájú kapcsolás révén a szilícium-karbid technológia lehetővé teszi a teljes hajtásláncrendszer optimalizálását: könnyebb, hatékonyabb inverterrel, alacsonyabb hűtési igényekkel, kisebb, könnyebb és magasabb sebességű motorokkal, amelyek hatékonyabban működnek és könnyebb 800V-os kábelezéssel, ami maximalizálja a hatótávot az adott akkumulátorkapacitás mellett.
Alacsonyabb költségek és jobb beépíthetőség: Az új megoldásnak köszönhetően már nem szükséges olyan nagy akkumulátor, amely általában a jármű egyik legköltségesebb eleme, hogy elérjük a nagyobb hatótávolságot. A növekedett hatékonyság és a csökkent tömeg kevesebb energiát igényel a meghajtáshoz, így csökkenthető az akkumulátor mérete, ami általában a legdrágább komponens egy elektromos járműben.
"A hatékony hajtóművekbe kisebb akkumulátor építhető, ami olcsóbbá, könnyebbé és könnyebben irányíthatóvá teszi a járművet, valamint kisebb ökológiai lábnyomot eredményez. Ez az új megközelítés növeli a hatótávolságot, gyorsítja a töltési időket és növeli az elektromos járműtechnológia iránti bizalmat.” – zárta ismertetőjét a termékvezető.
A projekt a McLaren Applied széleskörű tapasztalataira épül a magas teljesítményű autóalkalmazások területén, ideértve a McLaren P1-et is és kihasználja a motorsport versenyekből, például a Formula 1 és a Formula E versenyekből nyert tudást. A Mclaren célja, hogy ezt a szakértelmet az 800V szilícium-karbid architektúrába helyezze át, javítva a töltési sebességet és hatékonyságot a kibővített hatótávolság és a fenntarthatóság javítása érdekében.
Forrás: mclarenapplied.com, electrichybridvehicletechnology.com