A Bosch a 800 voltos technológiára épít

Az elektromos járművek középpontjában a hatékony vezetés és töltés áll. A jövőben a Bosch a a villanyautó technikában a 800 voltos fedélzeti feszültségre támaszkodik, amely nagyobb teljesítményt tesz lehetővé kisebb méretek és költségek mellett.

Az elmúlt években a 400 voltos technológia vált iparági szabvánnyá, különösen a kis- és közepes méretű járműveknél - a gyártók számára ez jó kompromisszumot jelentett az ár és a teljesítmény között, a drágább 800 voltos technológia eddig megmaradt a felső osztály (Porsche Taycan, Auto etron GT) fenntartva. Ahogy az lenni szokott, idővel a felsőbb osztályú technológia az alacsonyabb járműosztályokba is bekerül. A beszállító Bosch most szintén 800 voltos technológiát használ, és ezt szeretné új szabvánnyá tenni. A vezető számára a megnövelt feszültség nagyobb töltési sebességet és erősebb motorokat jelent, a gyártó drága rezet takarít meg a motorban és a kábelekben, valamint súlyban és beépítési helyben.

Az új 800 voltos motorok 460 kW-ot és 830 Nm-t adnak le, 98 százalékos maximális hatásfokkal.

A kapcsolódó inverterek is profitálnak a megnövekedett rendszerfeszültségből – kompaktabbak és kevesebb rezet használnak fel.

A kapcsolódó inverterek is profitálnak a megnövekedett rendszerfeszültségből – kompaktabbak és szintén kevesebb rezet használnak fel.

Ha megduplázzák a feszültséget, akkor az (elméleti) teljesítmény is megduplázódik azonos áramerősség mellett - ez azt jelenti, hogy a gyártó vagy több energiát termelhet, vagy költséget és tömeget takaríthat meg vékonyabb kábelekkel. A drága inverterek (motorvezérlési és töltéstechnikai teljesítményelektronika) kompaktabban is építhetők, és nagyobb töltési sebesség érhető el. A 400 voltos járműelektromos rendszerrel eddig maximum 250 kilowatt töltési kapacitás volt lehetséges a megfelelő teljesítményű töltőállomásokon; elméletileg ennek duplája 800 voltnál. Ráadásul a feszültség emelkedésével csökken a teljesítményveszteség: több áram jut a jármű tárolórendszerébe, és kevesebb hulladékhő keletkezik.

A most sorozatgyártásba kerülő Bosch villanymotor 800 voltos változata 830 Nm nyomatékot és 460 kilowatt (625 LE) teljesítményt ér el az új, úgynevezett iPIN tekercselésnek köszönhetően. Számokban kifejezve ez akár 35 százalékkal nagyobb, 60 kilowatt/kg teljesítménysűrűséget jelent egy hagyományos villanymotorhoz képest. A Bosch motor csúcspontján akár 98 százalékos hatásfokot is elérhet. A következő generációban az elektromos motort olajhűtéssel szerelik fel. Ezáltal a villanymotorban keletkező hő jobban elvezethető, és biztosítható az állandó nagy teljesítményű működés nagy távolságokon vagy a haszongépjármű szektorban.