Miért ne lehetne „elemes” az autó?

Mielőtt rákeresne valaki, a képünk csak illusztráció, egyelőre nem találtunk információt a Duracell 360 Voltos akkupackjáról, viszont a kép jól szemlélteti a fejlesztői elgondolásokat a jövőt illetően.

Először a Tesla berkeiben fogalmazódott meg a kérdés, de mára valamennyi az elektromos élvonalba tartozó gyártó próbál valamiféle moduláris cserélhető megoldást nyújtani akkumulátorok tekintetében vásárlóinak. A megoldás egyszerű és gyors (lenne), emellett biztosítaná a megszokott hatótávolságot. A megoldás olcsóbb is, mint az új akkumulátor beszerzése, időtakarékosabb is, mivel feltöltött akkumulátor kerül az autóba.

A cserélhető akkumulátorok használata már fél évszázada ismert a fogyasztói elektronikai termékeknél, például a zseblámpáknál, távirányítóknál és játékoknál. Az újratölthető cellák használata is elterjedt, de idővel ezeket is ki kell cserélni. Ennél a megoldásnál a hatótávnövelés kompaktabb, felhasználóbarátabb eszközökkel lehetséges.

A CATL Choco-SEB cserélhető akkumulátor-csomag 26,5 kWh kapacitással rendelkezik és körülbelül 200 km hatótávolságot biztosít. A cseréje mindössze egy percet vesz igénybe és minden cserére alkalmas autó méretéhez kompatibilis. Egy csereállomás akár 48 modullal is felszerelhető és mindössze három parkolóhelyet foglal el. Az akkumulátor cipősdoboz méretű, otthon is tölthetőek és mindössze egy percet vesz igénybe a cseréje. A Nio megoldása szintén a teljes akkupack cseréje, amely körülbelül öt percet vesz igénybe a kiépülőben lévő Nio Swap állomásrendszeren keresztül.

Az autógyártóknak komolyan meg kell fontolniuk, hogy informálják vásárlóikat az elektromos járműveik akkumulátorcsomagjainak várható élettartamáról, hogy azok hány töltési ciklust bírnak ki, mielőtt azok kapacitása 70%-a alá süllyed (már 70%! – a Szerk.) és ezzel mekkora hatótávolság biztosítható?

Az univerzális megoldás szabványos modul vagy akkumulátorcsomag lenne minden BEV-hez, amitől sajnos a szabványok hiányában még nagyon messze vagyunk, távolabb, mint a szintetikus és megújuló tüzelőanyagok bevezetésétől. Ahogy az autók akkumulátorai is egyre jobban modulárisak és könnyen cserélhetővé válnak, az elektromos járművek használata még vonzóbbá válik az emberek számára. A cserélhető akkumulátorok rendszere lehetővé teszi az autósok számára, hogy gyorsan és egyszerűen töltsenek „bármikor és bárhol”.

Egy másik előnye ennek a rendszernek az, hogy az autók élettartama megnövekedhet, mivel az akkumulátorok könnyen cserélhetők, így a korábban a rossz állapotú vagy elavult akkumulátorokat egyszerűen kicserélhetik az újakra. Ez megkönnyíti az autók javítását, valamint hozzájárul az elektromos járművek fenntarthatóságához. Mindezek mellett egy további rendkívül kecsegtető lehetőség a drága akkupack árának kikerülése az autó árából azáltal, hogy az autó a cserélhető akkupack nélkül kerül értékesítésre, a csereállomáson behelyezett pack „csupán bérlésre kerül” az autós által, mivel 200 kilométer futás múlva várhatóan mint az elemet cserélni kell azt, ami fölöslegessé teszi annak tulajdonlását.

Összességében tehát az akkumulátorok moduláris és könnyen cserélhető rendszere egyre inkább terjedhet az elektromos járművek piacán és a jövőben valószínűleg egyre nagyobb szerepet fog játszani. Az autógyártók egyre inkább figyelmet fordítanak erre a területre és a technológia folyamatos fejlődésével egyre jobb és hatékonyabb megoldások jelennek meg.

Forrás: autoevolution.co