Williams EVR
Napjaink marketingjében már feltűnik az „elektromos gördeszka” - platform, melyből már számos változat található a piacon. Az „elektromos gördeszka” egyfajta járműalváz konfiguráció, amelyet akkumulátoros elektromos járművek autóipari platformjaihoz használnak. A gördeszka alváza tartalmaz egy alapszerkezetet vagy egy platformot, amely az akkumulátorokat, az elektromos motorokat és az elektromos járművekhez nélkülözhetetlen egyéb elektronikus alkatrészeket tartalmazza. A kerekeknél kivehető és cserélhető sarokegységekkel is rendelkezik, amelyekbe a felfüggesztés, a kormányzás, a hajtáslánc és a fékfunkciók vannak beépítve.
A „gördeszka” alváz csökkenti az elektromos járművek gyártásának költségeit és bonyolultságát, mivel ez egy önálló platform, amelybe minden szükséges meghajtó és elektronikai alkatrész be van építve, és amely méretezés után különféle karosszériákra szerelhető. Az elektromos járművek még mindig relatíve kis mennyiségben gyártott termékek, ami költségessé teszi gyártásukat vagy összeszerelésüket. A „gördeszka” elgondolás lehetővé teszi a gyártó számára, hogy több járműkategóriában és karosszériaszegmensben tervezzen és gyártson járműveket anélkül, hogy mindegyiket egymástól függetlenül tervezné – többek között az alváztól kezdve.
Azok számára azonban, akik nagy teljesítményű sportautót szeretnének építeni, még korlátozottabbak a lehetőségek. A Williams Advanced Engineering nemrégiben bemutatta azt a moduláris EVR koncepciót, amely reményei szerint népszerű megoldás lesz azok számára, akik sportosabb platformot keresnek. A „gördeszkák” nagyszerű megoldást jelenthetnek a hagyományos „polgári” személyautók számára, de ha az akkumulátort a jármű padlójába helyezik – ahogy Chris McCaw, a WAE műszaki vezetője és az EVR projekt vezető integrációs mérnöke elmagyarázza – azt jelenti, hogy kevésbé ideálisak sportautós alkalmazásokhoz. A WAE már gyártott egy „gördeszkarendszert”, az EVX-et, és McCaw szerint az EVR „nagyon testvértermék”. Míg azonban az EVX megoldás a SUV-ok és más luxusjárművek számára, az EVR egészen más szegmenst céloz meg.
Az EVR erőátvitelét a kezdetektől fogva úgy tervezték, hogy szinte minden elképzelhető elektromos hajtáslánc-kombinációhoz illeszkedjen, beleértve a tüzelőanyagcellát is. A WAE által a közelmúltban a nyilvánosság előtt bemutatott prototípus csak hátsó hajtást tartalmaz, ikermotorral és mechanikus differenciálmű nélkül, melyhez az összekerék hajtás érdekében első hajtás is adható. A harmadik megoldás a tökéletes teljesítmény érdekében egy ikermotoros meghajtóegység elöl, amely független nyomatékvektorokat biztosít mind a négy keréken. A motor, az inverter stb. pontos kiválasztását a végfelhasználó dönti el, hogy a platform megfeleljen igényeinek.
Sebességváltók tekintetében McCaw rámutat, hogy a kezdeti prototípus motorjai nagyon nagy sebességű futásra képesek. „Ez azt jelenti, hogy elérhetjük a 350 km/h-s sebességcélunkat anélkül, hogy második fokozatra lenne szükségünk. De tudatában vagyunk annak is, hogy a nagyobb sebesség eléréséhez kétsebességes nyomatékváltóra lesz szükség, ezért egy különösen kompakt, kétsebességes megoldáson dolgozunk.”
Az EVR koncepció központi eleme az akkumulátorcsomag, amely a „kád” mögött helyezkedik el, és az alváz szerkezeti elemét képezi. A 85 kWh névleges teljesítményű csomag 21 700 db hengeres cellát használ. A kompozit központi „kádat”, valamint az elülső és hátsó segédkereteket úgy alakították ki, hogy az elemek alapos újratervezés nélkül is az egyedi koncepciókba illeszthetőek legyenek.
A WAE a majdani ügyfélkörének öt platformfejlesztési csomagot javasol. A spektrum egyik végén csak egy hajtáslánc van akkumulátorral, az EDU-kkal és a vezérlő elektronikával. A másik véglet - ötödik szint - egy teljesen kész jármű - típusjóváhagyással. A kettő között az integráció különböző szintjei találhatók: „Például az ügyfélnek lehet saját házon belüli styling csapata, vagy saját házon belül fejlesztett elektromos architektúrája, amelyet be kíván építeni” – magyarázza McCaw. „Ez lehetővé teszi számukra, hogy a márkájukhoz képest egységes megjelenést érjenek el járműveiken.
Az EVR platform használata akár 12-18 hónappal is lerövidítheti az egyes járművek fejlesztési idejét. Ez az időkeret nyilvánvalóan a kész jármű tervezett felhasználásától és a célpiactól függ.
forrás: https://www.automotivepowertraintechnologyinternational.com