Autotechnika szakfolyóirat
Autotechnika szakfolyóirat
2023. január | Olvasson bele!

Nissan e-4orce elektromos összkerékhajtás

hirdetés

A címben szereplő „összkerékhajtás” szó igaz is, meg nem is; az e-4ORCE egy elektromos hajtású négykerék-vezérlő rendszer, egy osztómű, amely szabadon szabályozza a hajtóerőt a két, első és hátsó nagy teljesítményű elektromotor, illetve a fékek integrált vezérlésével. Az e-4ORCE egy új hajtásrendszer, amely magában foglalja a Nissan által régóta kifejlesztett saját 4WD vezérlési technológiákat, ezen kívül a futóművezérlési és villamosítási megoldásokat. A mindennapi „polgári használattól” a kanyargós és csúszós (hegyi) utakon át az új innováció valamennyi részüzemmódban javítja a felhasználói élményt, egyben a biztonságot.

Osztóműnek azért mondható, mert az e-4ORCE a pillanatnyi helyzetnek megfelelően kerekenként szabályozza a négy kerék hajtóerejét, és a (vezérlő) igénye(i) szerint biztosítja a kerekekre jutó kihajtást, ezáltal tovább fokozva a kiváló minőségű vezetői élményt.

A rendszer kiszámítja a kanyarodáshoz (ívmenethez), gyorsításhoz és lassításhoz szükséges hajtóerőt alapvetően a gázpedál impulzusokat tartva a prioritási lista élén bemenő adatai között. A gázpedál felengedésekor az első és a hátsó motorok regeneratív fékezést valósítanak meg. A motorok egyensúlya csillapítja a karosszéria dőlést, amely jellemzőbb az első kerekek alkalmaznak regeneratív fékezésekor, ezáltal egyenletes, egyenletes lassulás érhető el, és kényelmes utazást biztosít az utasok számára. Az elektronika figyeli a kerekek csúszási fokát (slipjét), és csúszós útfelületen automatikusan szabályozza a regeneratív fékezés mértékét. A motorok nagy pontossággal tudják szabályozni a nyomatékot a vezető által működtetett gázpedál jelére reagálva; a kerekek a kifinomult vezérlésnek köszönhetően gördülékenyen, csúszásmentesen haladnak az útfelületen egyenletes és erőteljes indítást adnak még csúszós, hóval borított lejtőkön, emelkedőkön is. Tudjuk, hogy a tapadási határ pillanatról pillanatra változik a vezetési körülményektől és az útfelület viszonyaitól függően, és az egyes kerekek tapadása is eltérő.

Az e-4ORCE észleli a kerekek enyhe csúszását, és az általa ismert tapadási határokhoz igazított hajtóerővel, a biztonságos ívmenetet/kanyart lehetővé tevő értékek kivezérlésével realizálja a kanyarodást, gyorsulást és lassulást, egyben integráltan vezérli az első és a hátsó motort, valamint a bal és jobb fékeket, mindezek által maximalizálva a négy kerék tapadását.

hirdetés

A hajtóerő eloszlását, az első és a hátsó keréken motorral felszerelt 4WD rendszer képes szabadon megváltoztatni a hajtóerőt 100:0 arányról. 0:100-ra. Ezt a fékvezérléssel kombinálva a bal és jobb oldali hajtóerő változtatható, és a hajtóerő mind a négy keréken nagy sebességgel és nagy pontossággal szabályozható.

Az e-4ORCE olyan a gyártó közleménye alapján a Nissan Ariya és az X-Trail e-POWER modellekbe kerül beépítésre.

 

forrás: https://www.nissan-global.com/


Tetszett a cikk?

hirdetés

hirdetés