Autotechnika szakfolyóirat
Autotechnika szakfolyóirat
2022. április | Olvasson bele!

Napelemes buszpótkocsi Münchenben

hirdetés

A müncheni helyi közlekedési vállalat (az MVG) nemrég megkezdte egy napelemes „buszpótkocsi” tesztelését, amely a meglévő buszaihoz csatlakoztatható. Az „utánfutót” a Sono Motors által biztosított napelemek borítják, és üzemanyagot takarítanak meg azáltal, hogy energiát biztosítanak a „vontató” busz számára. Az elektromos energia alapvetően a nagy energiaigényű légkondicionálás, valamint az utánfutó kormányrendszerének energiaszükségleteit fedezi.

hirdetés

Az MVG várakozása, hogy az így termelt energia potenciálisan évi 2500 liter gázolaj megtakarítását eredményezheti, és több mint 6,5 tonnával csökkentheti a CO2-kibocsátást járművenként. A „pótkocsin” 20 darab fotovoltaikus PV panel összesen 2000 Watt energia termelésére képes a 24 V-os rendszer ellátására. A rendszert a Sono Motors által kifejlesztett teljesítményelektronika vezérli. A napelemes töltésvezérlő optimalizálja a fotovoltaikus PV modulok energiahozamát, és természetesen online felügyelettel rendelkezik.

Ez az újszerű, napelemes „busztréler” a közeljövőben a müncheni nagyvárosi körzetben kel majd útra, tesztelve a technológia napi működési lehetőségeit. A városi buszok, akár elektromos, akár dízelmotorosok, sok helyet kínálnak, és minden nap kint vannak az utakon. Egy közepes méretű, körülbelül 300 autóbuszból álló flotta esetében a számítások szerint akár évi 2000 tonna CO2 megtakarítás is lehetséges. A jövőben ennek a rendszernek az alapjain további fejlesztések is várhatóak, hiszen mind a napelemek, mind a teljesítményelektronika fejlődése folyamatos.

A közlekedés továbbra is nagyon messze van a klímavédelmi céloktól, és ez közvetlen hatással van a városi levegő minőségére is. A napelemes buszok sarokkövei lehetnek a pozitív változásoknak.


Tetszett a cikk?

hirdetés

hirdetés