Napelemes buszpótkocsi Münchenben

A müncheni helyi közlekedési vállalat (az MVG) nemrég megkezdte egy napelemes „buszpótkocsi” tesztelését, amely a meglévő buszaihoz csatlakoztatható. Az „utánfutót” a Sono Motors által biztosított napelemek borítják, és üzemanyagot takarítanak meg azáltal, hogy energiát biztosítanak a „vontató” busz számára. Az elektromos energia alapvetően a nagy energiaigényű légkondicionálás, valamint az utánfutó kormányrendszerének energiaszükségleteit fedezi.

Az MVG várakozása, hogy az így termelt energia potenciálisan évi 2500 liter gázolaj megtakarítását eredményezheti, és több mint 6,5 tonnával csökkentheti a CO2-kibocsátást járművenként. A „pótkocsin” 20 darab fotovoltaikus PV panel összesen 2000 Watt energia termelésére képes a 24 V-os rendszer ellátására. A rendszert a Sono Motors által kifejlesztett teljesítményelektronika vezérli. A napelemes töltésvezérlő optimalizálja a fotovoltaikus PV modulok energiahozamát, és természetesen online felügyelettel rendelkezik.

Ez az újszerű, napelemes „busztréler” a közeljövőben a müncheni nagyvárosi körzetben kel majd útra, tesztelve a technológia napi működési lehetőségeit. A városi buszok, akár elektromos, akár dízelmotorosok, sok helyet kínálnak, és minden nap kint vannak az utakon. Egy közepes méretű, körülbelül 300 autóbuszból álló flotta esetében a számítások szerint akár évi 2000 tonna CO2 megtakarítás is lehetséges. A jövőben ennek a rendszernek az alapjain további fejlesztések is várhatóak, hiszen mind a napelemek, mind a teljesítményelektronika fejlődése folyamatos.

A közlekedés továbbra is nagyon messze van a klímavédelmi céloktól, és ez közvetlen hatással van a városi levegő minőségére is. A napelemes buszok sarokkövei lehetnek a pozitív változásoknak.