Óvatos az e-tron a Dakaron

Javában zajlik a Dakar, melyben már a korábbi híreknek megfelelően az Audi e-tronja is megmérettetik. Korábban az Audi bemutatta az RS Q e-tron hűtőrendszerét, amely az elektromos- és a belsőégésű motoros hajtáslánc alkatrészeinek hűtése mellett (relatív) „komfortban” tartja a „drivert” és „mitfahrerét” – azaz a vezetőt és navigátorát.

„Az Audi még soha nem indult a Dakar-ralin. Az első kérdés, amit feltettünk magunknak, ez volt: Hogyan vonjuk ki a hőt az autóból?” – foglalta össze a hűtéssel kapcsolatos korábbi központi dilemmájukat Sebastian Fröber, az Audi hűtőrendszerekért felelős mérnöke. „A teljes jármű aerodinamikáját CFD-szimulációkkal terveztük, majd a jármű egyedi hűtőrendszert kapott.” - folytatta Fröber.

A sivatagban induló e-tron hűtési követelményei összetettek. Tapasztalat bőven állt rendelkezésre egyfelől az Audi háromszoros Le Mans-győztes R18-as hibridjéből, valamint a Formula-E programból, melyek igaz részben megfeleltek a Dakar kihívásainak, azonban a Dakar más követelményeket is fölvetett: míg a Le Mans-i, illetve a Formula-E pályaversenysportautóknál a maximális aerodinamikai hatékonyság volt az elsődleges, a sivatagi prototípus sikerének követelményei a lehető legjobb hőelvezetés körül forognak. Ennek eléréséhez pedig több hűtőkör alkalmazása szükséges.

Az elektromos hajtás szívétől, a nagyfeszültségű akkumulátorrendszerétől kezdve az Audi folyadékhűtő rendszert használ. A rendszerben vegyesen kerül alkalmazásra dielektromos hűtőfolyadék, illetve a megszokott radiátoros hőcsere az alacsony hőmérsékletű körben.

Az autó három elektromotorja, pontosabban MGU-ja (motorgenerátor egység) saját alacsony hőmérsékletű hűtőkörrel rendelkezik, amely a hőt a jármű elején lévő radiátoron keresztül vezeti el, és végzi a hőcserét. Kiforrottságuk ellenére ezek az alacsony hőmérsékletű áramkörök jelentették a különös kihívást mérnököknek, mert a 40 C°-os sivatagi levegő csak kis mértékben hűti le a 60 C°-os hűtőközeget a kis relatív hőmérséklet-különbség miatt. Az elektromos gépeknek lényegesen alacsonyabb hőmérsékleten kell működniük, mint a belsőégésű motoroknak, ezért a hűtőrendszernek rendkívül hatékonynak kell lennie a motorok védelme érdekében.

Az ábrán látható az e-tron hűtőrendszere, melyben az alacsony hőmérsékletű radiátor előtti bal első légcsatornában olajhűtő hurok található. Ez keringeti a szervokormány hidraulika olaját, amely nagy terhelésnek van kitéve terepvezetés közben. A rendszer a jármű jobb és bal oldalán lévő két emelőt is táplálja szelepeken keresztül arra az esetre, ha defekt miatt a személyzet kerékcserére kényszerülne. A jobb első légcsatornában található a klímarendszer kondenzátora. Az autóban egy másik ventilátor keringeti a levegőt az utastérben. Az utasülés mögött keresztben elhelyezett belsőégésű motor saját folyadékkörrel rendelkezik. Ehhez a rendszerhez egy olaj-víz hőcserélőn keresztül kapcsolódik a motorolaj-kör. A töltéshez egy töltőhűtő kör is tartozik, amely a hátsó tengely felett, az olajhűtő mellett található hőcserélőn keresztül dolgozik. A tetőn található burkolat osztja meg a légáramlást a két radiátor között. Nehéz átjárókban, például lassú dűnéken való áthaladáskor ez a légáramlás nem biztos, hogy elegendő, ezért a két radiátor mögé egy-egy ventilátor került beépítésre, amely szükség esetén elszívja a meleg levegőt, és a jármű hátulján lép ki.

Az Audi az autót a Dakart megelőzően Marokkóban tesztelte. A hosszadalmas teszten Carlos Sainz szándékosan leragasztott hűtőlevegő-beömlőkkel haladt át egy kiszáradt meder puha homokján, ahol a rendszer hibátlanul működött.

 

Fotó: audi-mediacenter.com