Az akkumulátorcsere az elektromos járművek hatótávnövelésének kulcsa?

A korlátozott töltési sebesség és a töltőállomások sosem elég mennyisége jelentős akadályt jelent az elektromos járművek terjedésében. Erősebb töltőberendezések elterjedése esetén a megnövekedő energiaigények feszültséget okozhatnak az elektromos hálózatban, és más megoldások újragondolását kényszeríthetik ki - derül ki a Lux Research, új elemzéséből.

Bár az akkumulátorcsere csaknem egy évtizeddel ezelőtt sikertelen megoldás volt, most ismét fontolóra vehetőnek tekinthető főként a taxiparkok tekintetében, ahol a napi igénybevétel folyamatos.

„Az akkumulátorcsere és a gyors töltés költségeinek összehasonlítása” c. elemzés összehasonlítást végez az akkumulátorcsere-infrastruktúra kiépítésének költségei, és az alapvetően gyorstöltésre alapozott megoldások között. A Lux saját maga által fejlesztett modellt használt az összehasonlító költségelemzéshez, melyet két különböző országban végzett - az Egyesült Királyságban és Kínában.

A tanulmány több következtetést von le:

  • az akkumulátorcsere nem teszi szükségessé a gyorstöltést – így nem terheli tovább az elektromos hálózatot.
  • az akkumulátorcsere lehetővé teszi, hogy a töltéshez szükséges infrastruktúra költségeit alacsonyan tartsák.
  • a gyorstöltés minimalizálja a taxi leállását, de növeli az akkumulátor lemerülésének sebességét.
  • az akkumulátorcsere a nagy flottákat üzemeltető cégek számára jelent praktikus és költséghatékony megoldást. Kínában az akkumulátorcsere a legolcsóbb és leggyorsabb megoldás az elektromos járművek áramellátására, még a mindössze 100 járműből álló kis flottákban is, míg Európában a költségek nagyjából egyenlőek.
  •  az akkumulátorcsere mint töltési mód terjedése új szolgáltatás megjelenését hozhatja magával, az akkumulátorcserével foglalkozó (gyors)szervizek, szervizpontok hálózattá növekedhetnek, új lehetőségek nyílhatnak a költségek csökkentéséhez.

Az elgondolást segíti, hogy míg a gyorstöltő állomások előnyeit hosszú üzembehelyezési időszak jellemezte, addig az akkumulátorcsere állomások már kezdeti stádiumukban is gyorsabban terjednek. Nyilván ehhez hozzájárul egyrészt a technológia relatíve kevesebb idő és eszköz szükséglete, másfelől a korábbi tapasztalatok beforgatása az operatív munkába.