Az akkumulátorcsere az elektromos járművek hatótávnövelésének kulcsa?
A korlátozott töltési sebesség és a töltőállomások sosem elég mennyisége jelentős akadályt jelent az elektromos járművek terjedésében. Erősebb töltőberendezések elterjedése esetén a megnövekedő energiaigények feszültséget okozhatnak az elektromos hálózatban, és más megoldások újragondolását kényszeríthetik ki - derül ki a Lux Research, új elemzéséből.
Bár az akkumulátorcsere csaknem egy évtizeddel ezelőtt sikertelen megoldás volt, most ismét fontolóra vehetőnek tekinthető főként a taxiparkok tekintetében, ahol a napi igénybevétel folyamatos.
„Az akkumulátorcsere és a gyors töltés költségeinek összehasonlítása” c. elemzés összehasonlítást végez az akkumulátorcsere-infrastruktúra kiépítésének költségei, és az alapvetően gyorstöltésre alapozott megoldások között. A Lux saját maga által fejlesztett modellt használt az összehasonlító költségelemzéshez, melyet két különböző országban végzett - az Egyesült Királyságban és Kínában.
A tanulmány több következtetést von le:
- az akkumulátorcsere nem teszi szükségessé a gyorstöltést – így nem terheli tovább az elektromos hálózatot.
- az akkumulátorcsere lehetővé teszi, hogy a töltéshez szükséges infrastruktúra költségeit alacsonyan tartsák.
- a gyorstöltés minimalizálja a taxi leállását, de növeli az akkumulátor lemerülésének sebességét.
- az akkumulátorcsere a nagy flottákat üzemeltető cégek számára jelent praktikus és költséghatékony megoldást. Kínában az akkumulátorcsere a legolcsóbb és leggyorsabb megoldás az elektromos járművek áramellátására, még a mindössze 100 járműből álló kis flottákban is, míg Európában a költségek nagyjából egyenlőek.
- az akkumulátorcsere mint töltési mód terjedése új szolgáltatás megjelenését hozhatja magával, az akkumulátorcserével foglalkozó (gyors)szervizek, szervizpontok hálózattá növekedhetnek, új lehetőségek nyílhatnak a költségek csökkentéséhez.
Az elgondolást segíti, hogy míg a gyorstöltő állomások előnyeit hosszú üzembehelyezési időszak jellemezte, addig az akkumulátorcsere állomások már kezdeti stádiumukban is gyorsabban terjednek. Nyilván ehhez hozzájárul egyrészt a technológia relatíve kevesebb idő és eszköz szükséglete, másfelől a korábbi tapasztalatok beforgatása az operatív munkába.