Elektromos jármű hajtásláncok fejlesztési kérdései

Napjaink autóipari fejlesztéseit a környezetvédelmi előírások irányítják, amelyek betartása közös érdekünk, hogy nagymértékben csökkentsük az üzem közben keletkezett károsanyag-kibocsátást és redukáljuk az előállítási, gyártási folyamatok során előidézett környezetterhelést. Éppen ennek köszönhetően, egyre inkább terjednek a különböző elektromos hajtásláncok.
Annak ellenére, hogy az első, tisztán elektromos Porsche is már az 1900-as évben megrendezett Párizsi Világkiállításon bemutatkozott a nagyközönségnek, hogy nemsokkal ezután összkerékhajtású kerékagymotoros autóként rótta az utakat, hogy (és ez is hozzánk, magyarokhoz kötődik) Jedlik Ányosnak köszönhetően az első, bár gyermekjáték-méretű elektromos motorral szerelt autó is megszületett, ez egy jelenleg igencsak dinamikusan fejlődő szegmense lett a járműiparnak és úgy látszik, hogy ennyi év elteltével is nem egy-két komoly feladatot ad a fejlesztőknek. Az egyik megoldandó feladat, hogy a jármű indításakor fellépő, elsősorban a tehetetlen tömegek gyorsításához szükséges, valamint az esetleges útviszonyok (emelkedő) adta terhelések legyőzéséhez igen komoly forgatónyomatékot kell a kerekekhez juttatni, ugyanakkor a rendelkezésre álló sebességtartománynak is szélesnek kell lennie, azaz minél nagyobb végsebességet is szeretnénk elérni. A következő megoldandó feladat az energia tárolásának kérdése, illetve annak hatékony kiaknázása, a lehető legnagyobb hatótávolság elérése érdekében. Az persze a kutatók és fejlesztők között ma is sokat vitatott, hogy a tisztán elektromos autók hatótávolságát mekkora értékre lenne optimális felvenni, hiszen az észszerűség és a praktikusság nem feltétlenül támasztja alá a közel ezer kilométeres hatótávolságokat.
A teljes cikk az előfizetőinknek érhető el.
Ha Ön már rendelkezik előfizetéssel a megtekintéshez kérjük, jelentkezzen be.
Szeretne előfizetni? Itt megteheti.
Cikkajánló
Dewesoft méréstechnikai megoldások hibrid és hagyományos hajtásláncok
Magyarországon is jelen van a DEWESoft szlovén multinacionális, magántulajdonban lévő mérnöki és elektronikai gyártó, amely világszerte több mint 200 alkalmazottal rendelkezik...
Kerékagymotoros sportkocsi boncasztalon
Nem napjaink újdonsága, de még nem beszéltünk róla, hogy Anglia az innováció őshazája nem csak a múltban, hanem a jelenben is folytonosan tartogat a szakmát lázba hozó újdonságo...
A JCB bemutatja szériagyártású hidrogén motorját
A belső égésű motor jövője