Aszinkron motorok – 1. rész

FELÉPÍTÉS

Az aszinkron motorok felépítés szerint a legegyszerűbbek közé tartoznak, megbízhatóságuk igen magas, szemben a jóval „kényesebb” szinkrongépekkel. Ezeket a motorokat korábban elsősorban állandó fordulatszámú hajtásokban alkalmazták, a fordulatszám változtatása jóval nehezebben volt kivitelezhető, mint az egyenáramú gépekkel. Összefoglalólag előre is elmondhatjuk, az egyszerű konstrukcióért a szabályozás bonyolultságával fizetünk...

Az aszinkron motorokat alapvetően két csoportba szokták sorolni: tekercselt forgórészű (csúszógyűrűs) és rövidrezárt forgórészű (kalickás) gépek. Csúszógyűrűs gépeknél a forgórészen hasonló háromfázisú tekercselés található, mint az állórészen, a tekercsek végei a csúszógyűrűkhöz csatlakoznak, üzem közben a gyűrűket egy több áramkörös kapcsolón keresztül rövidre zárják. ➊ (A továbbiakban csillagkapcsolású forgórészt tételezünk fel, a tekercsek másik végei össze vannak kötve egymással, ez a csillagpont.)

A kalickás motorok forgórésze párhuzamos rudakból áll, a rudakat a két végükön gyűrűk kötik össze egymással. ➋

A teljes cikk előfizetőknek érhető el.