Szinkronmotorok III.

Az eddig ismertetett szinkrongépeknél a forgórész vagy tekercselt kivitelű volt, vagy egyáltalán nem tartalmazott tekercset, esetleg néhány rövidrezárt menet volt rajta, esetleg még az sem. (Ez utóbbiak a reluktancia motorok). Valószínűleg többekben felmerül a kérdés: ha a forgórészhez képest a pólusfluxus úgyis áll, miért nem állandómágnessel állítjuk elő? A villamosgépes szakemberekben is felmerült természetesen ez a kérdés, állandómágneses motorokat így már régóta alkalmaznak, ennek illusztrálására nézzük a következő ábrát!
Az állandómágnes lehet az állórészen, ezek az állandómágneses egyenáramú motorok: ilyen pl. a benzinszivattyú motorja vagy az ablaktörlő motor. Ezeket korábban is alkalmazták, kis teljesítményigény esetében. Vizsgálatunkban azokra a motorokra koncentrálunk, amelyek a forgórészükön hordoznak állandómágnest. Ezek mind szinkron, illetve „szinkronszerű” motorok. A permanens mágneses szinkronmotor hasonlít a legjobban az eddig tárgyalt „klasszikus szinkronmotorra, „mindössze” a forgórészén állandó mágnesek vannak. (Ezt természetesen részletesebben is megbeszéljük). A kefenélküli egyenáramú (BLDC) és a kefenélküli váltakozó áramú (BLAC) motorok is kvázi szinkronmotorok, a BLAC és az állandómágneses szinkronmotor között alig van különbség.
A teljes cikk az előfizetőinknek érhető el.
Ha Ön már rendelkezik előfizetéssel a megtekintéshez kérjük, jelentkezzen be.
Szeretne előfizetni? Itt megteheti.
Cikkajánló
Dewesoft méréstechnikai megoldások hibrid és hagyományos hajtásláncok
Magyarországon is jelen van a DEWESoft szlovén multinacionális, magántulajdonban lévő mérnöki és elektronikai gyártó, amely világszerte több mint 200 alkalmazottal rendelkezik...
Kerékagymotoros sportkocsi boncasztalon
Nem napjaink újdonsága, de még nem beszéltünk róla, hogy Anglia az innováció őshazája nem csak a múltban, hanem a jelenben is folytonosan tartogat a szakmát lázba hozó újdonságo...
A JCB bemutatja szériagyártású hidrogén motorját
A belső égésű motor jövője