Lapszél

AZ AUTÓTECHNIKA-CIKKARCHÍVUM HASZNA

Kedves Olvasó! Mielőtt a lapszél igazi mondanivalójára rátérnék, kérem engedjenek meg nekem néhány személyes gondolatot elmondani.

 

Az autodiga látogatói közül nagyok sok mindenkit ismerek, eredete ennek a 20 éves diga-történelem, a szakmai egyesületekben tartott sok száz előadás, az Autótechnika Akadémia, a már több mint negyvenegy éves tanításom tanítványi köre és még ki tudja hány hely és alkalom. Ez a széles szakmai ismeretségi kör, jó viszony mindenkivel, a sok impulzus ami ér és talán az, hogy segíteni is tudok a legnagyobb örömömre! Többen ismernek engem, mint én, sajnos mindenkire pontosan nem emlékszem. Ilyenkor szoktam mondani, kérem szóljatok rám, azután hamar kiderül, hol is találkoztunk valamikor a múlt században először. Szóval, bár lenne a digán több szabad időm a rendezői feladatok mellett, hogy többre futná, mint a kollégákkal egy kézfogásra, pár jó szóra. Aki akar, és igen jól teszi, azonban elcsíp, hogy egy-egy problémát megbeszéljünk.

Mindezt a címben foglaltak bevezetőjeként mondom el. Az elmúlt 22 évben mindaz, amit lapjainkban megírtunk, közzétettünk, talán papírformában már az enyészeté, és ha mégis megvan, akkor is nehéz keresni bennük, hiszen a szakcikkek, kisebb-nagyobb szakmai információs anyagok száma a húszezret is bőven meghaladja. Ahol azonban ez mind gyorsan fellelhető, az az Autótechnika cikkarchívuma, melyet a http://autotechnika.hu oldalon minden előfizetőnk megtalál.

Az apropót most a digán egy régi „motorossal”, Krémin Jenővel való beszélgetés adja. Az egyik standon egy diagnosztikai műszer adatbázisában kereskednek Merci „A-osztály” ESP szögjeladó témában. A kapcsolási rajz ugyan előkerül, de ez nem ad választ arra, hogy az adott autóban miért nem ad jelet, illetve miért áll be egy állandó értékre. Talán rossz? A Mercedes standján készséggel azonosítják az alkatrészt és közlik az árát.

Szerencsére Krémin úrnak és nekem is eszünkbe jut, hogy erről az Autótechnikában már olvasott: Szélig Gábor javítási beszámolójában – igazi finom rémtörténet – elmeséli élete leghosszabb hibafeltárásának történetét. (AT 2011/9. szám)

Ez segített!

Új alkatrész nélkül, immár ismerve az Autótechnika-archívumban megtalált esetleírást, a javítás módját, sikerült Krémin úrnak is a Mercit átadni tulajdonosának kifogástalan állapotban. Az ESP jeladóegység csavarjait kell ilyenkor eltávolítani, mert ezek – ha csekély mértékben is – felmágneseződnek, például egyetlen mágneses csavarhúzóval való csavarlazításkor, és már megzavarják a mágneses elvű jeladót.

Csak egy apró, mindenki által ismert „okosság” jut még eszembe: tanácsos utánanézni a dolgoknak, akár az Autótechnika-cikkarchívumban is, mielőtt olyan területre tévedünk, ahol még előtte nem jártunk.

Mondatja ezt velem például az „Ez+Az” rovatunk néhány, e számban is leírt esete. Érdemes visszalapozni!