Autotechnika szakfolyóirat
Autotechnika szakfolyóirat
2020. augusztus | Olvasson bele!

Egyedül nem megy...

A Magneti Marelli név régről ismert, jól csengő név a magyar autójavítók körében.

Korábban az autóvillamossági alkatrészek, gyújtógyertyák tették elsősorban ismertté, később egyre gyakrabban lehetett találkozni az autókban Magneti-Marelli feliratú rendszerelemekkel, motorvezérlőkkel, más elektronikákkal is. A Magneti-Marelli ma már az egyik legjelentősebb autóipari rendszerbeszállító. Ha pedig az utazó Nyugat-Európát, kiemelten Olaszországot járta, bizonyára felfigyelt a „checkstar” szervizfeliratokra. Ez a szervizhálózat ma már a magyar szervizpiac eleme is, hiszen egy évvel ezelőtt nyitott meg az első Magneti Marelli checkstar szerviz Magyarországon, ennek apropóján készítettünk interjút Fischer Péterrel, a Magneti Marelli checkstar márkafüggetlen autószerviz hálózat magyarországi projekt vezetőjével.

– A checkstar franchise szervizhálózat milyen számosságú, elterjedtségű a világon és hány magyar tagja van?

– A világon több mint 5000 checkstar szerviz van, elsősorban Európában, de még Dél-Amerikában is található belőlük. Az elmúlt egy évben 19 magyarországi szerviz csatlakozott a hálózathoz.

– Az autójavító franchise sok formája ismert, a checkstar hová sorolható?

– A Magneti Marelli checkstar hálózat franchise jelleggel működik, de nem mint teljes franchise. Ezt azt jelenti, hogy ami egységes a Magneti Marelli checkstar szervizekben az a műszaki háttér, felkészültség és kiszámíthatóság valamint az arculat, a külső és részben a belső megjelenés. Magába az üzletmenetbe a Magneti Marelli nem kíván beleszólni, tehát bár a tagok egy családba tartoznak, szuverenitásuk maximálisan megmarad.

– Mi indokolja ma, hogy az autójavítók egy működésüket támogató szervezethez csatlakozzanak? Mivel érvelnek, amikor tagokat toboroznak?

– Egyre inkább igaz erre szakmára is, hogy „egyedül nem megy…”. Hiába rendelkezik valaki 20-30 éves, vagy akár még hosszabb idejű szakmai tapasztalattal, ha nincs naprakész információja, akkor egyre több olyan feladattal fog találkozni, amihez „hozzá sem tud szólni”. Meglátásunk szerint egy szerviz sikeres működéséhez a szakmai tapasztalat mellett legalább olyan súlya van a naprakész információknak. Vegyük például azt az egyszerűnek látszó példát (az ügyfél szemszögéből), amikor az ügyfél nem tudja az ablakot felhúzni, mondjuk mindezt egy max. 5 éves autóban. Abban ez esetben ha nem „kurblis” megoldásról van szó, akkor egy – szakmailag kompetens – szerviz nem az ajtókárpit megbontásával kezdi a hiba feltárását hanem egy megfelelő eszközzel csatlakozni próbál az autó központi, ill. az adott részegység vezérlő egységéhez. És jelen esetben nemcsak a megfelelő eszközön van a hangsúly, hanem azon is, hogy ezen „megfelelő” eszközök „tudják-e”, tehát az adatbázisukban szerepelnek az ehhez szükséges adatok. Persze mindenki hall rémtörténeteket meg pletykákat, hogy ilyen és ilyen adatbázishoz, információhoz, így és így lehet hozzájutni és persze ingyen, meg mindenkinek van valamilyen ismerőse ebben vagy abban a márkaszervizben aki segít… De mi van akkor, amikor ezek a források bedugulnak, az adott ismerős éppen beteg… Azon felül, hogy ez felvett némi jogi és etikai aggályokat is, aki erre alapozza a működését az kizárólag kiszámíthatatlan szolgáltatást tud nyújtani ügyfeleinek, mert azt, hogy ő megtudja-e szerezni az adott információt az esetleges. Márpedig tudomásul kell venni, hogy ezen a piacon is erős verseny van! Tudom, hogy közhely, de nagyon igaz, hogy a kiszámíthatóság az egyik legfontosabb üzleti érték. És az is, amit kevesen fogadnak el, hogy ez fontosabb az árnál is. Tehát összességében egy szerviznek ezeket a problémákat meg kell oldania (ha tetszik, ha nem), és ehhez általában egy jó választás valamely szervizhálózathoz történő csatlakozás. Természetesen ebből szép számmal van választási lehetőség, és mindenki saját ízlése szerint dönthet, de véleményünk szerint a legjobb megoldás, ha valaki valamely gyártói hálózathoz csatlakozik, hiszen az információkat ebben az esetben „elsőkézből” kapja. Gyártói hálózat lehet valamely autómárka (az biztos, hogy az adott márkáról ők tudnak a legtöbbet), vagy lehet valamely autóipari rendszerszállító (ebből lényegesen szűkebb a kínálat), mint pl. a Magneti Marelli, egészen pontosan a Magneti Marelli checkstar hálózat, aki jellemzően a márkafüggetlenséget támogatja.

– Kik lettek a magyar hálózat tagjai?

– A szervizek között találhatók olyan márkaszervizek, akik felismerték, hogy fontos nyitni a márkafüggetlen szolgáltatások nyújtása felé és ami tán a legfontosabb, hogy azt is felismerték, hogy ehhez nem elég magukat márkafüggetlen szervizként hirdetni, hanem ehhez komoly – szakmai – háttérrel kell rendelkezniük; mellettük természetesen olyan márkafüggetlen szervizek is vannak a csapatban akik ki akarnak emelkedni a többiek közül és ezért választottak egy nemzetközi szervizhálózathoz történő csatlakozást. Tagjaink között egy másik szervizhálózatot is üdvözölhetünk, a Magyar Autóklub szervizhálózatát, akik elsősorban a Magneti Marelli műszaki hátterét tartották a legvonzóbbnak a csatlakozáshoz.

– Mit ad a checkstar a partnerszervizeknek?

– A Magneti Marelli a checkstar szervizei számára elsősorban naprakész szakmai kompetenciát: felkészültséget, hozzáértést nyújt, ami a Magneti Marelli szervizberendezések használatában, a Magneti Marelli által támogatott szerviz információs adatbázisokban, ill. az általuk fejlesztett oktatásokban, képzésekben nyilvánul meg és természetesen egy ilyen rendszer elválaszthatatlan részét képző HOT-LINE szolgáltatásban. És mindehhez egy igazi „olaszos életérzéssel” átitatott vonzó megjelenést nyújt szervizei számára.

– Egy év nem sok idő, de talán már az első tapasztalatok összegezhetőek, melyek ezek?

hirdetés

– Az első év tapasztalatai elsősorban pozitívak, annak ellenére,hogy az elsődleges feladatunk a háttér kiszámítható működésének biztosítása volt, és viszonylag keveset tudtunk foglalkozni „piaci” munkával. Két fontos dolgot emelnék ki, amit sikerként éltünk meg. Ez egyik, hogy a Magneti Marelli-nél sikerült elérni, hogy a magyar piac kiemelt szerepet kapjon és azt gondolom, hogy ez jelen pillanatban az árakban is jól tükröződik. A másik, hogy az első évben tartott oktatásainkról, képzéseinkről jellemzően pozitív visszajelzéseket kaptunk. Szakmailag úgy gondolom, hogy igenis pozitív, ha egy olyan cég mint a Magneti Marelli, aki meghatározó szerepet tölt be a jelenlegi autóipari fejlesztésekben, saját javítás technológiát jelenít meg a piacon és teszi elérhetővé a magyar szervizek számára. Ez egyértelműen a magyar javítóipar fejlődéséhez és egy európai szolgáltatás kultúra kialakításához tesz hozzá.

– Tudjuk, hogy nem rózsás a hazai szervizpiac helyzete. Miként vélekednek arról, hogy mi a megmaradás receptje?

– Magyarországon az elmúlt években csökkent a szervizek száma, de jelenleg is sokkal több autószerviz van, mint amit a piac mérete indokolna, tehát ez a folyamat nem fog megállni. Szintén közhely, de csak a versenyképes vállalkozások fognak megmaradni, és kérem, higgyék el, hogy ez nem elsősorban árversenyt jelent. Egy kiszámíthatatlan, rossz szolgáltatást, fél megoldást olcsón sem akar senki megvenni! Tehát nem marad más, mint az előre menekülés. Ez fejlesztést, beruházást jelent, ami tudjuk, hogy a jelenlegi gazdasági környezetben nem egy egyszerű feladat. Ebben tud a Magneti Marelli checkstar koncepció segítséget adni, természetesen a maga kipróbált eszközrendszerével és szerviztámogató szolgáltatásaival.

– Köszönöm a beszélgetést! Minden, ami a szakma erejét, remélt nyereséges fejlődését segíti, üdvözlendő. Kívánjuk, hogy a checkstar javítóipari hálózat elfoglalja méltó helyét a hazai szervizpiacon!


Egy kis Magneti-Marelli történelem

1891: Ercole Marelli megalapította saját nevével jegyzett cégét, ami elektromos eszközöket és –motorokat gyártott.

1919-ben a Fiat céggel közösen alapították a Fabbrica Italiana Magneti Marelli céget, ahol mágneses és elektromos eszközök gyártásával foglalkoztak.

1929-ben kezdték a járművekben alkalmazott akkumulátorok gyártását, egy évre rá pedig megalapították a Radiomarelli márkanevet és rádiókkal, televíziókkal is foglalkoztak

1935-ben indult a gyújtógyertya üzletág, amelynek a cég a sikerét köszönheti

1967-ben a Fiat felvásárolta a Magneti Marelli cég egészét.

1979-ben Marelli Autronica néven alapított közös vállalatot a Fiat, a Magneti Marelli és a Weber, hogy a gyújtás– és tüzelőanyag-ellátás rendszerének elektromos vezérlését tanulmányozzák.

1987-ben egy ipari csoporttá alakult át, ami magába foglalta a Weber, Veglia Borletti, Carello, Siem, Solex és Jaeger vállalatokat is

2000-ben sorozatgyártásba került a műholdas navigációs rendszerük (Alfa Romeo 147).

2005-ben nagy szerkezeti átalakuláson esett át a cég, az új vezetőség fontosnak tartotta az elektromos rendszerek és cserealkatrészek értékesítésének területét beépíteni a fő üzleti stratégiák közé.

2007-ben ők voltak az elsők, akik tömeggyártásban készítettek Full-LED lámpákat (Audi R8).


Kapcsolódó dokumentum:


10-11


Tetszett a cikk?

hirdetés

hirdetés