Több gázt

 

Több gázt

Az energiafelhasználás 2050-re világszerte megduplázódik – ezt a növekedést a fejlődő országok hajtják, úgy mint Kína és India. A közlekedési szektorra tekintve ez azt jelenti: a mai 7 milliárd emberről 9 milliárdra történő növekedés következtében 2050-re az utakon világszerte háromszor annyi autó és kétszer annyi teherautó lesz, mint most. A belső égésű motor középtávon az uralkodó hajtásforma marad a közúti közlekedésben. A belső égésű motor jelentős technológiai fejlesztési potenciállal rendelkezik, és talán serkenti jelenleg a technikai versenyt az elektromos hajtással szemben, mindegy, hogy akkumulátor-elektromos vagy tüzelőanyag-cellás. Sok szakértő úgy véli, hogy a hatásfoknövelés további 35%-kal lehetséges. Ennek megfelelően a Shell a hagyományos benzin- és dízelhajtóanyagok további javításán dolgozik. Ezzel egyidejűleg kutatják és fejlesztik az autóipar számára az alternatív hajtásformákat és energiaforrásokat.

De: folyékony tüzelőanyagok, mint benzin és gázolaj maradnak a gerince a mobil társadalomnak, azonban növekvő részarányban megújuló biokomponensekkel. A megújuló bio-tüzelőanyagok rendelkeznek a legnagyobb potenciállal a következő 20 évben, hogy a közlekedési emissziót csökkentsék.

A növekvő hozzáférhetőségének következtében a földgáz felhasználási lehetőségei növekedtek: sűrített földgázként (CNG, 200 barra sűrítve), folyékony gázként (GTL - Gas to Liquid vagy LNG – Liquified Natural Gas, folyékony földgáz -161 ºC-on). A technikai előrelépés a gázszállító vállalatnak hozzájárult, hogy a korábban elérhetetlen lelőhelyeket gazdaságosan feltárják. A jelenlegi készletek a mostani fogyasztással 250 évre elegendőek.

Felvetődik a kérdés, vajon a gáz a mobil felhasználás tüzelőanyaga – különösképpen, ha folyékony tüzelőanyag nagy energiasűrűséggel és relatíve egyszerűbb, létesített logisztikával a rendelkezésre áll. Motorikusan a gáz CNG-ként, GTL-ként vagy LNG-ként néhány előnnyel rendelkezik. A nyersemissziós értékek csökkennek a gépjárműben, különösképp benzinmotorral összehasonlítva emissziós előnyökkel rendelkezik. Azonban ezzel szemben áll a tankolás és a tárolás gépjárműben. Különösen az LNG, mint folyékony energiaforrás relatíve egyszerűbb a szállításkori kezelése és érdekes alternatíva minden felhasználásra nagy energiasűrűséggel és folyamatos használattal. Máris folynak az első próbák az LNG-vel nagymotoroknál, mint hajó-, vasút-, és stabil motoroknál. Kanadában a Shell a következő évtől fuvarozási vállalkozásoknak megadja a lehetőséget, hogy a flottájuk LNG-t tankolhatnak. Qatarban a Shell a világ legnagyobb GTL-üzemét indította el, mely naponta 160000 járművet képes ellátni tüzelőanyaggal, valamint éves szinten 225 millió járműnek állít elő kenőanyagot.

(SzJ)