A biztonság kedvezményes lesz

A berlini Fraunhofer Megbízhatóság és Mikrointegráció Intézete (Institut für Zuverlässigkeit und Mikrointegration – IZM) az „Adose” EU-projektben közösen a Fiattal és a chipgyártó ST Microelectronics-szel egy költséghatékony szenzorrendszert fejlesztett ki, mely a környezetet a vezetés alatt felügyeli. Ezenfelül egy kamera által értesítést is ad, például nehezen felismerhető járműveket mutat meg, melyet a belső tükör és a szélvédő közé építenek be.

Eddig ezeket a rendszereket csak a nagy értékű gépjárművekbe építették, ugyanis az olcsóbb komponensek méréspontatlansághoz vezetnek tartós üzemben: a LED-ek elvesztik fényerejüket és a fényérzékelők egyre jobban veszítenek érzékenységükből. Eddig csak a drága készülékek tudták ezt az effektust kiküszöbölni.

A kutatók által kifejlesztett, úgynevezett „fénycsövek” (Lightpipes) lehetővé tesznek egy hatásos jelátvitelt, ráadásul a komplett rendszer a kamerával és a chippel kisebb, és így olcsóbb. A forrónyomás által több optikai rendszert lehet egy menetben készíteni, mely további költségcsökkenést jelent. Így a kamera-szenzor rendszert, mint az „Adose” hamarosan kis- és középkategóriás autókba is beépíthetik.

Az optika meg tudja különböztetni a ködöt a szürkülettől. Ehhez infravörös fényt bocsátanak ki, mely a ködben visszaverődik, szürkületkor viszont nem. A nehéz feladat abból áll, hogy a fényjelet felfogják és egy NYÁK-lappal a kamerachip négy sarkára vezessék, magyarázza Henning Schröder, az IZM csoportvezetője. Ebben az eljárásban vannak a régebbi rendszerek magas gyártási költségei. Eddig a vezérléshez a jelet fényfázisban használták fel, melynek gyártása drága, és körülményes kézi munkával kellett elkészíteni.