Előremenekülés

A Fiat és a Chrysler a 2000-es évek harmadik harmadában felváltva került be a világsajtóba azon apropóból, hogy végleg lehúzzák a rolót. A végzetüket azonban az olasz, illetve az amerikai állam, valamint a gazdaság egyéb bátor szereplői által juttatott pénzügyi segítségnek köszönhetően elkerülték.

A 2008-ban kirobbant gazdasági válság egyetlen autógyártónak sem tett jót. Mindazonáltal a Fiat és a Chrysler már ezt megelőzően is gyengélkedett, és most tessék. Köszönik jól vannak. Igaz, önerőből egyik sem lett volna képes kilábalni a csődből, mindkettő jelentős tőkeinjekcióra és gyárbezárásra szorult. A Fiat kezdte korábban, így korábban is állt talpra. Sőt, elkezdett előremenetelni, át az Atlanti-óceánon, mígnem elérkezett Auburn Hillsbe, a Chrysler központjáig.

Közös úton


Fiat Freemont

Ez 2009-ben történt, amikor 35%-os részvénycsomaggal elkezdte az előző évben a Daimlertől a Cerberus Capitals L. P. tulajdonába került Chrysler felvásárlását. 2011 júliusában további 18,5%-kal 53,5%-ra növelték az olaszok részvényesi hányadukat az USA harmadik legnagyobb járműgyártójában, amelyet az év végére még 5%-kal fejelnek meg. A Fiat a pénzügyi szabályozási korlátok miatt 2012–2016 között a Chrysler maradék 40%-át is be akarja kebelezni.


Lancia Voyager

Hogy mi lesz az európai és az amerikai multik rapszodikus múltjában gyökerező közös jövőből, meddig tart a siker(propaganda), ma még nehéz megjósolni. Mindenesetre az együttműködés már nemcsak a gazdasági élet szereplői, hanem a potenciális autóvásárlók számára is kézzel fogható. A Jeep ugyan megtartotta nevét és modellkínálatát, a Fiat, a Lancia és a Chrysler esetében azonban máris több átfedés került napvilágra. Elsőként a Dogde Journeyből faragtak Fiat Freemontot (1. kép), míg a Lancia a Phedra nagyterű helyett átvette a Voyagert (Lancia Voyager – 2. kép), a Thesis szériában a Chrysler 300C átszabásával váltottak generációt, amely Lancia Thema (3. kép) lesz, míg új modellként vezették be a Chrysler Sebring Cabriót, Lancia Flavia Cabrio (4. kép) néven.

Ígéretes jövő?


Lancia Thema​​​​​​​

A középtávú tervek között (2018-ig) a modellválaszték összehangolása, a Dogde pick-upok révén a Fiat dél-amerikai pozícióinak erősítése, a platformok számának ésszerűsítése (a gyártmányok zöme 5 eltérő padlólemezre épül majd), és a Chrysler műszaki alapjainak korszerűsítése szerepel. A Chrysler számára a szigorodó környezetvédelmi előírások okán rendkívül fontos, hogy a Fiat kis lökettérfogatú benzines és hatékony dízelmotorjaihoz is hozzájusson. Az Alfa-Romeo és a Jeep megtartja önálló arculatát és piacait. A legkisebb Fiat, az 500 igazi világautó lesz, a Chrysler hátán eljut az USA minden államába, gyártása pedig Mexikóban, az amerikai autómogul üzemében is beindul.


Lancia Flavia Cabrio

A Fiat és a Chrysler 2018–20-ig bezárólag 6 millió darabszám fölé kívánja felsrófolni a termelését, igaz, a terv nem túl merész, hiszen 2010-ben 3,5 millió járművet értékesített a Fiat világszerte, míg a Chrysler 2,1 milliót. A növekedést a gyártmányok szinergiája, a pénzügyi helyzet stabilizálása és a vezetőség létszámának racionalizálása mellett a Közel-Kelet és Kína autópiacának robbanására alapozzák. Érdekes, hogy a másik milliárd feletti lakossal rendelkező állam, India is hozzájárulhat a sikerhez, a Fiat ugyanis Európában értékesítési jogot szerzett a Tata Nanóra.