Tisztelt Kollégák!

Autószerelők egymás közötti e-mailes körlevelezése sokat segít egy-egy eddig a kérdező számára ismeretlen probléma megoldásában, akár telitalálattal, akár csak gondolatébresztéssel. Az „Áramkörösök” levelezéséből már idéztünk tanulságos eseteket, az alábbiakban is tőlük idézünk. Ha van alapanyag, akkor a „… ha tudtok, segítsetek!” rendszeresen jelentkezhet az „Ez+Az”-ban.

– Segítségeteket kérem! VW Polo '97 évj., 1.4, 44 kW, AEX motorkód. Forgóelosztós gyújtás. A fém hővédő.

Hibatároló: 2. henger égéskimaradás.

Néha megy, néha nem megy a 2. henger. Gyertyákat kicseréltük, kábelek jók. Ha az első henger befecskendezőszelepével megcseréltük, akkor is a 2. henger a hibás. Szelep kivezérlése jó. Benzinszagot érezni, nyomása a gyári értéken.

A kompresszió jó volt.

– Mit takar az, hogy a „kábelek jók”?

1. Megmérted vagy

2. kicserélted, esetleg felcserélted, és úgy is a kettes henger maradt bent hibának?

– Kicseréltem a kábelt.
– A gyertyapipán gyakran áthúz és égéskimaradást okoz. Gyakori AEX-nél.
– Elsőként vettem le, de nem segített.
– A kompressziómérés jó eredményt hozhat, de attól lehet bütyökkopás, jártunk már így!
– Akkor nagy valószínűséggel mechanikai hiba lesz. A kompressziómérés nem minden esetben hoz eredményt. Megpróbálkozhattok még egy veszteségméréssel is, ha van hozzá műszeretek.
– Jártunk már hasonlóképpen Opel Zafirával, agyoncserélgettük a dolgokat, aztán levettük a hengerfejet, a hengerfejes kipucolta, lesí- kolta, és jó lett, annak ellenére, hogy nem látszott semmi, de azért érdemes lenne előtte megnézni az elosztónál az alaplap környékét.
– Nekem fél éve hasonló hibajelenség volt a garis autómon. A márkaszerviz lekérdezés után ilyen kódot kapott. Tájékoztattak, hogy hengerfej le, és a szelepeket cserélik egy olyanra, melyeknek a szárán van egy könnyítés, így nem fog szorulni.

Még egy próbálkozásként a befecskendezőszelepeket kiszedtük, bemértük. Az a hengerhez tartozó nem megfelelően szállított, kb. felét a többinek és a porlasztási kép is ronda volt. Ultrahangos tisztítás után a szállítás megjavult és egyben az autó is. Örültem, hogy nem hallgattam a márkaképviseletre.

És a megoldás: Az égéskimaradás okozója a hidrotőke volt.

A fedélzeti diagnosztika az égéskimaradást (ez természetesen nem csak gyújtáskimaradást jelent!) általában abból állapítja meg, hogy az adott henger munkaütemében mennyire gyorsítja fel a főtengelyt. Ha ennek értéke egy küszöbértéket nem halad meg, azt véli a diagnosztika, hogy abban a hengerben nincs rendes égés, nyomásnövekedés. Ennek hatására a hengerbe jutó benzin részben vagy teljesen elégetlenül kerül ki a kipufogórendszerbe, a katalizátorba. Azt károsíthatja, megbolondítja a lambda-szondát stb., a vezérlésnek intézkednie kell, például le kell kapcsolnia az adott henger befecskendezését.

Annak, hogy miért nem alakul ki normális égés (lángfront), számtalan oka lehet, és ezek mind az égés feltételeivel vannak kapcsolatban. Ilyenkor szinte mindenre gondolnunk kell!

Levegőtöltet (mennyiség, mozgás – nem kopott a bütyök?), tüzelőanyag-mennyiség, így az aktuális légviszony értéke, a porlasztás minősége különösen a közvetlen befecskendezésűeknél, a visszavezetett kipufogógáz mennyisége, helyén van-e a vezérlés, a kompresszió-végnyomás (zárnak-e a szelepek, szelepragadás, és itt van az ominózus hidrotőke (vajon időben volt olajcsere?), gyűrűtörés, hengerfejtömítés-átégés), és természetesen a gyújtás.

Mindig kérdezzünk: ki és mit csinált a motoron előzőleg. Azok a lecserélt alkatrészek, amelyek olyanok mintha az eredeti lenne, biztosan nem jók (például vezértengely, befecskendezőszelep).