AQUA, a dugóasszisztens

A teherautóval történt balesetek több mint a 20%-a dugókban következik be vagy hasonló erősen gátolt forgalmi szituációkban. Ezért a Volvo Trucks egy rendszert fejlesztett ki, aminek a neve Automated Queue Assistance (Aqua). Ez a vezetőt gátolt forgalomban támogatja és átveszi az irányítást a gépjármű felett. A rendszert Have-it kutatási projekt záró rendezvény keretében Göteborgban mutatták be.

„A vezetés dugóban egy nagyon monoton folyamat. Hosszabb állásidők lépnek fel, mely a vezető figyelmét elvonja, és ez balesethez vezethet” – mondja Carl Almquist, aki a Volvo Trucks Közlekedési és Termékbiztonsági vezetője. Az Aquához fejlesztett technológia abban fog segíteni, hogy a dugókban kialakuló veszélyeket csökkentsék. A gépjármű előtti és oldalsó forgalom figyeléséhez a tehergépkocsi lézerszkennerrel, radarszenzorokkal és egy kamerával van felszerelve. Kis sebességnél a rendszer tudja befolyásolni a kormányzást és a sebességet, és pl. sávjelöléseket, elöl haladó járműveket vagy az út irányát felismeri. A rendszer egy monitoron keresztül kommunikál a műszerfalon keresztül a vezetővel. Amint a forgalom elindul, a rendszer értesíti a vezetőt. Ugyanis a vezetőnek ilyenkor ismét át kell vennie az irányítást a gépkocsi felett. Emellett egy kamera figyeli, milyen a vezető figyelme, és jelez, ha a vezető koncentrációja nem kielégítő. Ha a vezető nem reagál a figyelmeztetésre, a gépjármű néhány másodperc alatt megáll. A cél az volt a gyártó szerint, hogy a vezető terhelését a volán mögött csökkentsék, növeljék a biztonságot és redukálják a környezet terhelését. Némi időnek még el kell telnie, míg az Aqua piacra kerül, mert a technológiát még tovább kell finomítani. „A Volvo Trucks a vezetőt támogató rendszerek további fejlesztésébe invesztál. Ezzel a fejlesztéssel egy nagy lépéssel közelebb kerülünk a célunkhoz, hogy a Volvo Trucks tehergépkocsijai ne kerülhessenek baleseti szituációba” – hangsúlyozza Almquist.