"Félretankolás-gátló"

A helytelen töltőpisztoly leemelése fatálisan végződhet: benzin a dízelmotoros autóban magával vonhatja a motor teljes tönkremenetelét. Több autógyártó kínál olyan mechanikus szerkezetet, mely a pisztolycső átmérőjének függvényében engedi vagy nem engedi a töltőpisztoly betolását.

Az elv egyszerű: egy kis fedél a töltőcsonkban „felismeri”, hogy a megfelelő töltőpisztoly van-e behelyezve, ha igen, akkor a megfelelő átmérőjű töltőcső kilincsszerkezetet old ki. Ha nem a megfelelő, akkor nem nyílik le ez a fedél, így a tankolás lehetetlen. Ez érvényes a teherautó-pisztolyokra is. Az ábra a BMW műszaki megoldását mutatja. Mindez csak akkor érvényes, ha a töltőpisztolyt nem erőszakkal nyomják bele a töltőcsonkba. A Peugeot a közelmúltban jelentette be, hogy hét szériamodellbe (207, 207 CC, 207 SW, 3008, 5008, 508) alkalmaz hibás tankolás elleni védelmet.

Ugyan a régebbi, nem közvetlen-befecskendezéses dízelmotorok elviselnek néhány liter benzint, de a modern aggregátok az ilyesmire igen „allergiásak”. Ha valaki a félretankolás után nem indítja be a motort, akkor a benzin tankból történő leszivattyúzásával megúszhatja a dolgot. Ámde ha a nem megfelelő tüzelőanyag már „szétoszlott” a tüzelőanyag-ellátó rendszerben, akkor a műhely tisztítási munkaidő ráfordítása lényegesen nagyobb.