U3-X - ezt látni kell!

Igaz, hogy a Honda a 2009-es Tokiói Autószalonon mutatta be az U3-X-re keresztelt egykerekű „széket”, (Personal Mobility Device Prototype), de a technikai leírásokat csak nemrég adták közre. Az egykerekű eszköz összehajtható üléssel és visszacsukható lábtartóval rendelkezik, teste ultrakönnyű monocoque kialakítású. Leírás alapján – ugyan megpróbáljuk bemutatni – nehezen képzelhető el ez a futurisztikus „jármű”, ezért javasoljuk, nézzék meg a róla készült filmek egyikét, így például a következő címen elérhetőt: (http://www.youtube.com/watch?v=cuIJRsAuCHQ).

Az energiát Li-ion akkumulátorból nyeri, 1 órás működést tesz lehetővé, és hálózatról tölthető. Az U3-X a Honda által szabadalmaztatott és továbbfejlesztett egyensúlyszabályzó rendszerét használja, melyet az ASIMO humanoid robothoz fejlesztettek ki 10 évvel ezelőtt.

Az eszközben van egy dőlésérzékelő, mely a rajta ülő személy felsőtestének a dőlését, azaz a súlypontjának eltolódását érzékeli. Ennek hatására az eszköz a dőlés irányába elindul. Azaz ha a felsőtest előre dől, akkor elindul előre, ha hátra, akkor fékez és elindul hátra, valamint ugyanígy működik oldalirányú mozgás esetén is. Ehhez a Honda kifejlesztett egy igen szellemes, „kerék a kerékben” konstrukciót, mellyel bármilyen irányú mozgást el lehet érni. A kialakítás lényege, hogy egy nagy kerék kerületén sok apró motoros irányítású kereket helyeztek el úgy, hogy az apró kerekek tengelyei merőlegesek a nagy kerék sugarára. A kis kerekek a nagy kerék kerületén egy tóruszt alkotnak. Ha a nagy kerék forog, akkor vagy előre, vagy hátra mozog a szerkezet, ha a kis kerekek forognak, akkor pedig oldalra. Keresztirányú mozgás esetén a nagy kerék és a kis kerekek is forgásban vannak. A kerekek mozgása hasonlatos ahhoz, mint ami egy kúpkerekes differenciálműben játszódik le. Ezt a rendszert a Honda HOT Drive Systemnek (Honda Omni Traction Drive System), azaz Honda mindenirányú hajtásrendszernek nevezte el.