Európai újautó-forgalombahelyezések

Kismértékű visszaesés 2010 I–III. negyedévében


Az Európai Autógyártók Szövetségének (ACEA) adatai szerint az idei I–III. negyedévben 3,7%-kal kevesebb új autót helyeztek forgalomba, mint a tavalyi év azonos időszakában. A kimutatás felöleli az Európai Unió 25 tagállamát (Málta és Ciprus kivételével), valamint a 3 EFTA-tagországot (Svájc, Norvégia, Izland). Mindez több mint 10,5 millió új, forgalomba helyezett személyautót jelentett. A márkák szerinti sorrendben a Volkswagen megőrizte az első helyet, 5%-os visszaesése ellenére is. A Renault jó időszakot zárt (+10,4%), ennek köszönhetően maga mögé utasította a Fordot. Egy másik francia márka, a Peugeot is keresettnek bizonyult a vizsgált időszakban, így az Opel/Vauxhall páros elé került. Az élmezőny legrosszabb teljesítményét nyújtotta a Fiat, melyet a Citroën nagyon megközelített. A német prémiummárkák közül az Audi és a BMW is lehagyta a gyengélkedő Toyotát, a Mercedesnek ez már nem sikerült. A további sorrend megegyezik a tavalyival, figyelemre méltó azonban a Nissan előretörése – 15,9%-kal több ilyen márkájú új személyautót helyeztek forgalomba az idei első 9 hónapban, mint a tavalyi év azonos időszakában.

A JATO Dynamics jóvoltából a legkeresettebb személyautó-típusok listája is rendelkezésünkre áll. A bázis itt kicsit különbözik az ACEA kimutatásától, ugyanis Ciprust tartalmazza, Romániát és Bulgáriát azonban nem. A JATO adatai értékesítésről és nem forgalomba helyezésről szólnak. A Volkswagen Golf jelentős keresletcsökkenése ellenére megtartotta első helyét, ahogy a Ford Fiesta is a másodikat. Harmadik helyen található a 2010-es Év Autója, a Volkswagen Polo, amely iránt folyamatosan nő a kereslet. A tavalyi dobogós Peugeot 207-est a Renault Clio és az Opel/Vauxhall Corsa is megelőzte. Az új generációs Opel/Vauxhall Astra is egyre keresettebb. A tízes lista végén a Ford Focus, a Fiat Punto és a Renault Mégane követi szorosan egymást. A Fiat Panda már nem tagja az élmezőnynek.

Németország az unió legjelentősebb autópiaca, ahol 2,17 millió új személyautót helyeztek forgalomba 2010 I–III. negyedévében. Ez 27,5%-kal kevesebb, mint a tavalyi év azonos időszakának értéke – a csökkenés egyértelműen a rendkívül sikeres roncsautó-prémium program kifutásának számlájára írható. A márkák rangsorában (a típusoké nem állt rendelkezésünkre) a Volkswagen vezet a Mercedes és a BMW, Mini páros előtt. Érdekes fejlemény, hogy a prémiummárkák ismét előtérbe kerültek a roncsautó-prémium program megszűnésével. Erre vezethető vissza a tavaly még második Opel és harmadik Ford jelentős keresletcsökkenése is. A Fordot az Audi is megelőzte, de így is a hat hazai gyártású márka foglalja el a top pozíciókat. A legkeresettebb importmárka szokás szerint a Renault és a Dacia párosa, majd a Skoda következik. A kilencedik Peugeot a Fiatot és a listáról kiszoruló Toyota/Lexus párost is lehagyta.

Olaszország az EU negyedik legjelentősebb autópiaca, Németország mellett Franciaország és Nagy-Britannia is megelőzi. 1,54 millió új személyautót helyeztek itt forgalomba 2010 I–III. negyedévében, 4,4%-kal kevesebbet, mint tavaly ilyenkor. A márkarangsort a Fiat vezeti a Ford és az Opelt megelőző Volkswagen előtt. Egyre keresettebbek Olaszországban a francia márkák, jelenleg a Citroën érte el a legjobb pozíciót közülük, de a sokat fejlődő Renault és a másik PSA-márka, a Peugeot sincs sokkal lemaradva. A hazai gyártású modelleket a Fiat mellett a Lancia képviseli még az első tízben, míg az Alfa Romeo nem tudott ide bekerülni. A sort a Toyota/Lexus és az Audi zárja. A válság ellenére 607 Ferrari, 412 Maserati és 70 Lamborghini is gazdára talált az I–III. negyedévben.

A típusok rangsora már az októberi darabszámokat is tartalmazza. Az első négy helyen ugyanazokat a modelleket találjuk, mint tavaly, ezek közül 3 Fiat-típus (Punto, Panda, 500). Még egy olasz modell, a Lancia Ypsilon is bekerült a listára, a kilencedik helyet szerezte meg. Az importmodellek közül hagyományosan a Ford Fiesta a legkeresettebb. A Citroën C3 és a Volkswagen Golf helyet cserélt egymással az 5-6. pozícióban. Új típus a listán a Volkswagen Polo és a Renault Clio, nem szerepel már itt a Ford Focus és a Peugeot 207. A legkeresettebb 10 modell között 9 kisautót és egy alsó-középkategóriás típust (Golf) találunk.

Ausztriában 251 460 új személyautót helyeztek forgalomba a januártól szeptember végéig terjedő időszakban, 1,5%-kal többet, mint tavaly. Mindez az előkelő 8. helyre volt elegendő az EU-tagországok rangsorában. Nyugati szomszédunknál a Volkswagen a legkelendőbb márka, melyet az Opel és a Fordot megelőző Renault követ. Mögöttük a Skoda megelőzte az Audit, a Fiat pedig a Peugeot-t. A Seat idén már nem fért fel a listára, helyét a Hyundai vette át.

A Volkswagen Golf iránti kereslet nem lanyhult az utóbbi évben, a Polo pedig egyre sikeresebb Ausztriában, és már a második helyet foglalja el a listán. A VW-modellek után a tavalyi második Seat Ibiza következik. Dicséretes a Hyundai i30-as modell teljesítménye, a dél-koreai típus már a negyedik (az első félév végén még csak a hetedik volt). Az Opel Astra iránti kereslet megélénkült, a típus az ötödik helyre jött előre a tizedikről. A Skoda-modellek közül idén a Fabia fogy jobban, az Octaviát az Audi A4 is megelőzte. A Ford Fiestát az Opel Meriva váltotta a listán. A legkeresettebb 10 modell között 4 alsó-középkategóriás típust, 4 kisautót, egy középkategóriást és egy egyterűt találunk.

Lengyelország újautó-piacával már viszonylag régen foglalkoztunk lapunk hasábjain, most viszont a márkák és a típusok eladási adataival is rendelkezünk. Értékesített darabszámokról van szó, vagyis nem forgalomba helyezésekről – az ACEA-kimutatás országai közül egyedüliként. A szövetség tájékoztatása alapján a forgalomba helyezés a közölt adatoknál kb. 15,6%-kal volt kevesebb szeptemberben, és 7,3%-kal az év első 9 hónapjában. Az I–III. negyedévben 233 219 új személyautót adtak el, 2,6%-kal kevesebbet, mint tavaly ilyenkor. Ezzel Lengyelország az EU kilencedik legjelentősebb újautópiaca. A lengyel piacról tudni kell, hogy az újautó-eladások már a gazdasági-pénzügyi válság kirobbanása előtti években is csökkenő tendenciát mutattak a nagyon erős használtautó-import miatt. A válság Lengyelországot is érzékenyen érintette, az adatokból azonban már az látszik, hogy megkezdődött a kilábalás ebből a helyzetből. A márkák között az itt hagyományosan jól szereplő Skoda vezet a Fiat előtt. A harmadik helyet a Ford szerezte meg minimális előnnyel egy korábbi listavezető, a Toyota előtt. A következő helyeken európai tömegmárkák (Opel, Volkswagen, Renault) találhatók. Erősek a dél-koreai gyártók is (a Kia a nyolcadik, a Hyundai a tizedik helyet szerezte meg).

A típusok rangsorában a Skoda Octavia vezet a Fabia előtt, míg a harmadik helyen az Opel Astra található. A legkeresettebb japán modell az ötödik helyezett Toyota Yaris, de meglepően jól szerepelt a Nissan Qashqai is. Érdekesség, hogy a márkák között második Fiat típusai közül a Punto a hatodik, a Panda pedig csak a kilencedik helyet foglalja el. A sort a Hyundai i30-as zárja. Hat alsó-középkategóriás modell és 4 kisautó alkotja a top 10 mezőnyét.

Csehországban 125 753 új személyautót helyeztek forgalomba az I–III. negyedévben, 6,8%-kal többet, mint az előző év azonos időszakában. Ezzel az eredménnyel az ország a 13. helyet foglalja el a rangsorban, vagyis a középmezőny tagja. A márkák között a hazai Skoda a listavezető, előnye minden eddiginél jelentősebb a második Ford előtt. Érdekesség, hogy az első 6 helyen nem történt változás, vagyis most is a Volkswagen fért még fel a dobogóra. A dél-koreai modellek hagyományosan sikeresek Csehországban, jó példa erre a Hyundai ötödik és a Kia hatodik helye. Mögöttük a Peugeot megelőzte a Citroënt, a lista végén pedig a Fiat váltotta a Chevrolet-t.

A típusoknál is természetesen a Skoda dominál: az Octavia vezet a Fabia előtt, a Superb a negyedik, a Yeti az ötödik helyre kapaszkodott fel, egyedül a Roomster nem került be a top10-be. A dobogóra a Kia Cee’d fért még fel a Skoda-modellek mellé. A legkeresettebb típusok között három Fordot is találunk, a Fusion négy helyet rontva jelenleg a hetedik, új viszont a listán a nyolcadik Fiesta és a tizedik Focus. Két francia modell, a Renault Mégane és a Peugeot 207-es már nem kerültek fel a listára. A felsorolt tíz modell között 5 alsó-középkategóriást, 3 kisautót, egy középkategóriás modellt és egy terepjárót találunk.

Románia egyike azoknak az országoknak, melyek újautó-piacát a válság nagymértékben érintette. Az idei I–III. negyedévben 62 348 új személyautót helyeztek itt forgalomba, 29,7%-kal kevesebbet, mint 2009 I–III. negyedévében. Románia így a 19. helyet foglalja el az országok rangsorában. A márkák rangsorában a hazai Dacia vezet továbbra is a Volkswagen és a Renault előtt – mindkét utóbbi márka megelőzte a hetedik helyre visszaeső Hyundait. A dobogósok mögött a Ford lehagyta a Skodát, az Opel pedig a Kiát – a dél-koreai márka a top 10-ből is kicsúszott. Mint ahogy a Fiat is; helyükre pedig a Chevrolet és a Toyota érkeztek. A típusok rangsora sajnos nem állt rendelkezésünkre.

Szlovákiában 43 737 új személyautót helyeztek forgalomba az idei első 9 hónapban, 29,9%-kal kevesebbet, mint az előző év azonos időszakában. Északi szomszédunk a 21. helyet foglalja el a tagállamok rangsorában, Magyarországot is megelőzve. Hazánkban ugyanis az ACEA kimutatása szerint mindössze 33 539 új személyautót helyeztek forgalomba (a Magyar Gépjárműimportőrök Egyesülete adatai szerint ennél is kevesebbet, 32 420 darabot), ami csak a 23. helyhez volt elég. Mindez azt jelenti, hogy már csak Bulgáriát, a balti államokat és Izlandot előzzük meg ebben a tekintetben. Szlovákiára visszatérve, a Skoda a legkeresettebb márka az országban, melyet a Volkswagen és a Renault követ (a VW a tavalyi hetedik helyről lépett fel a másodikra). A PSA-márkák most is a megszokott Peugeot, Citroën sorrendben követik egymást. Mindkét, a listán szereplő dél-koreai gyártó 1-1 helyet veszített. A legkeresettebb japán márka ezúttal a Suzuki volt, megelőzve a Toyota/Lexus párost. A tizedik helyen a Fiatot a Ford váltotta.

A típusoknál a Skoda Octavia idén jobban fogy, mint a tavalyi listavezető Fabia, a Kia Cee’d elé pedig a tizedik helyről előretörő Suzuki SX4 furakodott be. A Renault modellpalettája megújult, a Thalia és a Clio már nincs a top 10-ben, helyettük a Mégane és a Fluence érkezett. A teljes élmezőny felfrissült: a Volkswagen Golfot a Polo váltotta, és már egyik Peugeot-kisautót (206, 207) és a Toyota Yarist sem találjuk a listán. Itt van viszont az Opel Astra, a Citroën C3 és a több, már bemutatott országban is sikeres Hyundai i30. A legkeresettebb tíz típus között 3 kisautót és 7 alsó-középkategóriás modellt találunk.

Onódi Gábor