Európai autópiacok 2010 I. félévében

Az Európai Unió 25 tagállamában (Málta és Ciprus kivételével) 0,2%-kal több új személyautót adtak el az idei év első félévében, mint a tavalyi év azonos időszakában. Úgy tűnik, az európai autópiac sikeresen kilábalt a válságból.

Az ACEA kimutatása alapján összesen 7,29 millió új személyautó talált gazdára az Európai Unióban, ennek 11,2%-át a legkeresettebb márka, a Volkswagen tette ki. A Renault eladásai jelentős mértékben, 20,6%-kal nőttek, a márka így sikeresen megelőzte a Fordot. A Peugeot is jó időszakot zárt, így az Opel/Vauxhall páros elé került. A Fiat két helyet rontott, és a harmadik francia márka, a Citroën is megközelítette. A Toyota gyengélkedése azt jelentette, hogy már az Audit és a BMW-t is előtte találjuk az európai rangsorban. Riválisaival ellentétben a Mercedes gyengébb időszakot zárt, mint tavaly ilyenkor. Meg kell még említenünk a Nissant – a japán gyártó csaknem harmadával több autót értékesített, mint a tavalyi első félévben, ami a 13. helyet eredményezte.

A JATO Dynamics összeállításából kitűnik, hogy a Volkswagen Golf idén is a legkeresettebb személyautó-típus Európában. Az adatbázis 27 országot vizsgál, Románia és Bulgária nincs benne, szerepel viszont Ciprus és a 3 EFTA-tagország (Svájc, Norvégia és Izland). A második helyezett modell a Ford Fiesta, míg a harmadik helyre a Renault Clio zárkózott fel a nyolcadikról. A tavalyi dobogós Peugeot 207-est az idei Év Autója, a Volkswagen Polo is megelőzte. Az Opel/Vauxhall modellek közül idén Corsából fogyott több, de az Astra is egyre sikeresebb. Tavalyhoz képest új modell a listán a már említett VW Polo, továbbá a Renault Mégane és a Citroën C3. Nem szerepel már itt a Ford Focus, a Fiat Panda és a Peugeot 308. A tíz modell közül 7 kisautó, hárman pedig az alsó-középkategória képviselői.

Németországban a roncsautó-prémium program kifutásával 28,7%-kal visszaestek az eladások az előző év első félévéhez képest. Mindez 1,47 millió értékesített új autót jelent, amivel továbbra is a német a legjelentősebb autópiac Európában. A Volkswagen maradt a listavezető, mögötte a Mercedes és a BMW, Mini páros következik, jelentős lemaradásban. Az Opelt és a Fordot érzékenyebben érintette a roncsautó-program lezárulása, előbbi kettő, utóbbi három helyet veszített, így még az Audi is megelőzte. A legkelendőbb importmárka a Renault és a Dacia, majd a Skoda következik. Mögötte a Peugeot a Fiatot és a Toyota, Lexus kettőst is megelőzte.

Olaszországban 1,16 millió új személyautót adtak el 2010 I. félévében, ami a harmadik legjobb eredmény a németek és a franciák után. Az eladások 2,9%-kal növekedtek a tavalyi évhez képest. A Fiat és a Ford megtartotta helyezését, a dobogó harmadik fokára pedig a Volkswagen kapaszkodott fel, megelőzve az Opelt. A francia márkák közel azonos eredményt értek el, most a Renault volt közülük a legkeresettebb, majd a Citroën és a Peugeot következnek. A hazai márkák közül a piacvezető Fiat mellett még a Lancia ért el jó eredményt (8. hely), az Alfa Romeo nem került be a top 10-be. Ez sikerült viszont a Toyotának és az Audinak, így ugyanazokat a márkákat találjuk az élmezőnyben, mint tavaly.

A típusok sorrendjében az első négy helyen nem történt változás, vagyis vezet a Fiat Punto a Panda előtt, majd a Ford Fiesta és a Fiat 500-as következnek. A Citroën C3 megelőzte a Volkswagen Golfot és az Opel Corsát, így már az ötödik. A lista alján két új modellt találunk (Volkswagen Polo, Renault Clio), melyek a Ford Focust és a Fiat Bravót váltották. Olaszországban a kisautók rendkívül népszerűek, az első tízben kilenc is található közülük, míg az alsó-középkategóriát csak a Volkswagen Golf képviseli.

Ausztria a 8. legjelentősebb újautó-piac az EU-ban, több mint 169 ezer eladott autóval, ami 2,2%-kal haladja meg a 2009. I. félévi adatot. A Volkswagen a legkeresettebb márka nyugati szomszédunknál, majd az Opel és a Fordot megelőző Renault következik. Az 5-6. helyen a Skoda és az Audi cseréltek helyet egymással, mögöttük a Fiat hagyta le a Peugeot-t. A BMW már a kilencedik, mögé a Hyundai zárkózott fel, míg a Seat már nem szerepel a listán.

A típusok erősorrendjében nagy változások történtek. A Volkswagen Golf megszilárdította első helyét a Polo előtt, amely megelőzte a tavalyi második Seat Ibizát. Meglepő módon a Skoda Octavia iránt jelentősen visszaesett a kereslet, a típus több helyet is veszített. Az Opel Astra teljesen ellentétes utat járt be, és már a negyedik helyen található. A Skoda Fabia és az Audi A4 helyet cseréltek egymással. Új a listán a már említett Astrán kívül a Hyundai i30-as, míg nem került be a Volkswagen Tiguan és a Ford Fiesta. Az első tízben 5 alsó-középkategóriás, 4 kisautó és 1 középkategóriás modell szerepel.

Csehországban fellendültek az autóeladások (+12,4%-kal), így az ország az előkelő 13. helyet foglalja el a rangsorban. A 89 ezer eladott új személyautó 32,7%-a Skoda: a hazai márka egyértelmű piacvezető. A márkák rangsora némileg meglepő módon az első 8 helyen megegyezik a tavalyi első féléves rangsorral. A dobogóra még a Ford és a Volkswagen fértek fel, de a Skoda volumenének csak a negyedét érték el fejenként. A kilencedik helyen a Chevrolet-et a Toyota váltotta, a sort pedig továbbra is a Fiat zárja.

A típusoknál is a Skoda az egyeduralkodó: az Octavia vezet a Fabia előtt, a Superb negyedik, a Yeti új modellként ötödik (a Roomster kiszorult a listáról). A Skoda-modellek közé egyedül a Kia Cee’d tudott beférkőzni a harmadik helyre. A tavalyi dobogós Ford Fusion visszaesett a hetedik helyre, és márkán belüli riválist is kapott (Fiesta). Hyundai i30-ból több fogyott, mint tavaly ilyenkor, ennek ellenére a típus két helyet veszített. A Chevrolet Aveo nincs már a legjobbak között. A tízes listán 5 alsó-középkategóriás modell, 3 kisautó, 1 középkategóriás és 1 terepjáró szerepel.

Romániában – hazánkhoz hasonlóan – még mindig érződik a válság az újautó-kereskedelemben. 36 636 új személyautót adtak el itt az első félévben, 41,5%-kal kevesebbet, mint az előző év azonos időszakában. Ezzel a 17. pozíciót foglalják el az EU-n belül. A Dacia a piacvezető, melyet a Ford és a Renault követ jelentős lemaradásban. A Hyundai iránti kereslet jelentősen visszaesett, a márka már csak a hatodik a tavalyi dobogós hely után. Testvérmárkája, a Kia is szerényebben szerepel idén, érdekes módon a Chevrolet viszont új erőre kapott. A Peugeot kiszorult a legkeresettebb márkák közül, helyére a Fiatot is megelőző Toyota került.

Szlovákiában 27 710 új személyautót értékesítettek 2010 I. félévében, 32,9%-kal kevesebbet, mint az előző év azonos időszakában. Ezzel északi szomszédunk a 20. helyet foglalja el a rangsorban, hazánkat is megelőzve. A Skoda vezet a márkák között a Volkswagen és a Kia előtt. A francia márkák iránti kereslet visszaesett, a Renault és a Peugeot egyaránt két-két helyet rontott. A Suzuki is hátrébb csúszott, míg a Fiat már nem is szerepel a legjobbak között. Szinte az összes márka rosszabb időszakot zárt, mint tavaly, kivéve a Volkswagent, amely 2009. I. félévében nem is került be a top10-be, most azonban a második helyet érte el.

A típusok rangsorában 3 kisautót és 7 alsó-középkategóriás típust találunk. Csehországhoz hasonlóan a Skoda Octavia vezet a tavalyi első Fabia előtt, miközben a Suzuki SX4 felkerült a dobogóra. A Kia Cee’d két helyet veszített, a Renault Thalia pedig ki is szorult a top10-ből a tavalyi dobogósok közül. Nincs már a legjobbak között egy Peugeot-modell sem (tavaly ilyenkor a 206-os és a 207-es is itt volt), vagyis az élmezőny teljesen átalakult. Erre a legjobb bizonyíték, hogy az 5–10. helyezett típus mind új a listán.