Kína az élen a gépjárműgyártásban

2009-ben Japánt egy másik ázsiai nagyhatalom, Kína váltotta, mint a világ legjelentősebb gépjárműgyártó országa. Az abszolút elsőség mellett a legtöbb személyautót is itt gyártották, míg a haszonjárművek terén csak az Egyesült Államok előzte meg őket, kis különbséggel. A japán Toyota maradt a legjelentősebb gépjárműgyártó vállalat.

A világon összesen 60,99 millió gépjárművet gyártottak 2009-ben, 13,5%-kal kevesebbet, mint egy évvel korábban. Míg a válság szinte mindenhol éreztette hatását, Kínában 48,3%-kal bővült a termelés, így elérték a 13,79 milliós darabszámot. Ezzel egyértelműen Kína vált a legnagyobb gépjárműgyártó hatalommá, megelőzve Japánt, az Egyesült Államokat és Németországot. A szűkebb élmezőnyben egyébként pozitív időszakot Kína mellett csak India és Csehország produkált. India ezzel megelőzte Spanyolországot és a két helyet is veszítő Franciaországot. Tavaly mindössze 12 országban lépték át az 1 millió gyártott gépjárművet, Nagy-Britannia az utolsó a sorban közülük. Oroszországban 59,6%-kal csökkent a termelés, az ország így kikerült az élmezőnyből. Törökország helyét pedig a feltörekvő Csehország vette át. Az OICA adatai alapján Magyarország a 30. pozíciót foglalja el, 182 540 gyártott gépjárművel, amely 47,3%-os visszaesést jelent.

Bár Kína a legjelentősebb gépjárműgyártó, a kínai autók meglehetősen ismeretlenek hazánkban, de Európában is. Jogosan vetődik fel a kérdés, hogy mely gyártók adják össze ezt a hatalmas darabszámot. Kínában 39 különböző gyártó képviselteti magát, szinte mindegyik nagy globális autógyártónak van itt üzeme, de a hazai márkák is egyre erősebbek. Táblázatunkban a legjelentősebb 20 gyártót mutatjuk be. A General Motors a legnagyobb mind közül, az amerikai konszern Kínában gyártja a legtöbb autót. A külföldi illetőségű vállalatok közül a Volkswagen követi, de nagyon erősek itt a japánok (Honda, Toyota, Nissan) és a dél-koreaiak (Hyundai, Kia) is. A három legjelentősebb kínai gépjármű-gyártó a Chana, a Beijing Automotive és a Dongfeng. Érdekesség, hogy a nagy globális gyártók közül talán csak a Renault az, amely nem képviselteti magát az országban, bár partnere, a Nissan jelen van itt.

2009-ben világszerte 47,23 millió személyautót gyártottak, 10,2%-kal kevesebbet, mint 2008-ban. Kína ebben az összevetésben is Japántól vette át a vezető helyet, Németország maradt a harmadik. Az Egyesült Államokat Dél-Korea és Brazília is megelőzte, India pedig Franciaországot és Spanyolországot múlta felül. Nagy-Britannia 1 millió személyautó alatt maradt, majd a négy helyet javító Csehország következik. Oroszország ennek a listának az élmezőnyéből is kiszorult, helyére Lengyelország érkezett. Hazánk 180 500 darab személyautóval 30. a listán.

13,76 millió haszonjárművet gyártottak világszerte 2009-ben, 23,1%-kal kevesebbet, mint egy évvel korábban. Az USA megőrizte vezető helyét Kínával szemben, de csak minimális számú, 55 599 járművel gyártottak itt többet. Japán megtartotta harmadik helyét, majd a Thaiföldet és Mexikót megelőző Kanada következik. Kicsit lejjebb India három helyet is javított. Az európai országok egyre inkább háttérbe szorulnak, Spanyolország már csak a tizedik, és Németország, valamint Franciaország is pozíciókat veszített. Dél-Koreában szinte ugyanannyi haszonjárművet gyártottak, mint egy évvel korábban, ami most a 11. helyet jelentette. A lista végén Oroszországot Dél-Afrika váltotta. Hazánkban 2040 haszonjárművet gyártottak tavaly, ami a 36. helyet eredményezte.

A világ legjelentősebb gépjárműgyártó vállalata a Toyota maradt 2009-ben annak ellenére, hogy 2 millió autóval gyártott kevesebbet, mint 1 évvel előtte. A Toyota eredményébe beletartoznak leányvállalatai, a Daihatsu és a Hino darabszámai is. A General Motors megtartotta a második helyet, bár a Volkswagen nagyon megközelítette. Az ugyancsak amerikai Ford sem érezheti biztonságban 4. helyét, mivel a Hyundai (a Kiával kiegészülve, eddig külön szerepeltek a listán) szorosan követi. A PSA (Peugeot–Citroën) két japán riválisát, a Hondát és a Nissant is megelőzte. Érdekesség, hogy a Renault–Nissan Szövetség francia tagja csak a 11. helyen szerénykedik. Együtt a negyedik helyre lennének képesek. A kilencedik-tizedik helyen a Fiat megelőzte a Suzukit. A Daimlertől alig elmaradva, a 13. helyen található a Chana, a legjelentősebb kínai autógyártó, megelőzve olyan nagyságokat, mint a BMW, a Mazda vagy a Chrysler. Még két kínai gyártó került be a top20-ba, a Beijing Automotive és a Dongfeng. Az AvtoVAZ és a FAW kiszorultak az első húszból.

Csak a személyautó-gyártást vizsgálva is a Toyota vezet, előnye azonban egyre kisebb a Volkswagennel szemben. A németek nem is titkolt célja, hogy a közeljövőben a lista élére kerüljenek. A General Motors tartja harmadik helyét, mögé a Kiával kiegészült Hyundai zárkózott fel. A Honda is megelőzte a Fordot, majd a PSA következik. A kínai gyártók ugyanolyan értékekkel szerepelnek az abszolút listán, mint a személyautóknál, ami valószínűleg nem a valós helyzetet tükrözi. Így lehet tizenkettedik a Chana (2008-ban még csak a huszadik volt), megelőzve a BMW-t és a Daimlert. Az abszolút listán helyezett Chrysler a személyautóknál nem fért be a top20-ba. Az utolsó helyre a kínai Chery érkezett. A kishaszonjárművek legnagyobb gyártója a Ford, majd a General Motors és a Toyota következnek. A nagyhaszonjárműveknél a japán Isuzu a legjelentősebb gyártó, a Daimler és a Toyota előtt. Végül az autóbuszok legnagyobb gyártója a Hyundai, de a Daimler és a Fiat is erős ebben a szegmensben.

A továbbiakban a három legjelentősebb személyautó-gyártó, a Toyota, a Volkswagen és a General Motors fő gyártóhelyeit mutatjuk be. A Toyota japán gyártó, ennek megfelelően a termelés nagy része itt zajlik. A márka az USA-ban is megvetette a lábát, több mint 700 ezer személyautót gyártottak itt. A Toyota erős még Kínában és Kanadában, valamint Indonéziában, ahol Daihatsut és Hinót is gyárt. Franciaország a márka európai hídfőállása, ezen kívül Nagy-Britanniában és Csehországban vannak még jelen.

A Volkswagen-konszernhez meglehetősen sok márka tartozik, az OICA kimutatása azonban csak az Audit emeli ki közülük. A német konszern természetesen hazai környezetben gyártja a legtöbb személyautót, de Kína is egyre jelentősebb gyártási helyszín. A Volkswagennek nagy hagyományai vannak Latin-Amerikában is, Brazília és Mexikó fontos gyártóhelyek a konszern számára. Spanyolország a Seat hazája, Csehország pedig a Skodáé. Közép- és Kelet-Európa egyre fontosabb a márka életében, lásd Lengyelországot és Szlovákiát, de említhetnénk hazánkat is. A győri Audi-gyárban 32 603 személyautót gyártottak 2009-ben.

A General Motors talán a leginkább multinacionális vállalat a három óriás közül. Összesen 20 országban van gyártóüzeme, a legnagyobb volumenű termelés pedig Kínában folyik. A GM-Daewoo vegyesvállalatnak köszönhetően Dél-Korea a második legnagyobb gyártási hely, majd csak ezután következik a németországi Opel. Brazíliában Opel és Chevrolet márkájú autókat is készítenek. Meglepő módon a központnak számító USA-ban mindössze 442 ezer személyautót gyártottak tavaly. Spanyolországban is Opeleket szerelnek össze, Kanada pedig az amerikai gyártást egészíti ki. Üzbegisztánban Daewoo-kat készítenek, Lengyelországban pedig Opel és Chevrolet is készül.