Az előrejelzéseknek megfelelő visszaesés az első félévben

A Magyar Gépjárműimportőrök Egyesülete (MGE) információja szerint a forgalomba helyezések visszaesése az előrejelzéseknek megfelelően tovább lassul, miközben hazánk már csak a 21. helyet foglalja el 25 EU-tagállam közül az ACEA aktuális listáján. Ez azt jelenti, hogy csak Bulgáriát és a balti államokat sikerült megelőznünk (Málta és Ciprus adatai nem állnak rendelkezésre). A személyautók nagykereskedelmi értékesítése felére esett vissza a tavalyi első félévhez képest, és a haszonjárművek frontján sem sokkal jobb a helyzet.

Az idei első félévben 24 207 új személyautót adtak el Magyarországon (nagykereskedelmi értékesítés), 52,7%-kal kevesebbet, mint a tavalyi év azonos időszakában. Ez az érték még rosszabbnak tűnik tudva azt, hogy a személyautók piacán továbbra is a céges és a flottaeladások dominálnak várhatóan mindaddig, amíg az ügyfelek hitelfelvételi kedve vissza nem tér. Az eladásokon 35 márka osztozik, a Lada kivonult, a Ssangyong pedig nem tudott értékesítést felmutatni. Több autómárka korrigálta tavalyi számait, a Skoda és a Suzuki például felfelé, a Kia viszont lefelé. A márkák sorrendje az utóbbi időszakban állandóan változik: most éppen a Ford veszítette el első helyét a Volkswagennel szemben, miközben a Skoda is megelőzte.

Az ok prózai: a második negyedévben nem dobta meg az eladásokat egy, az első negyedéveshez hasonló rendőrségi flottavásárlás. A tavalyi első Suzuki a hatodik, a 2009-es második Opel pedig a negyedik helyre esett vissza. Kíváncsian várjuk, hogy az új Swift bemutatkozása fellendíti-e a Suzuki-eladásokat. A legsikeresebb japán (eredetű) gyártó így már a Toyota Magyarországon. A Suzuki után a Renault és a Nissan következik, mindkét gyártó eredménye csak becsült (ez a Daciára is igaz). A márkák többsége nem meglepő módon negatív időszakot zárt, közülük is kiemelkedik a Suzuki (86%-os csökkenés). Vannak kivételek is, a Skoda értékesítése 14,4%-kal nőtt a tavalyi első félévhez képest, az Audié 13 százalékkal, a Porschéé pedig 15,8%-kal.

Természetesen idén is kevesebb új autót helyeztek forgalomba, mint amennyit értékesítettek, a különbség azonban nem olyan jelentős. 21 510 új személyautó került összesen forgalomba az első 6 hónapban. Az értékesítési és forgalomba helyezési márkarangsor sem egyezik meg: itt a Ford vezet a Skoda előtt, majd holtversenyben a Volkswagen és az Opel jönnek. Ebből az is következik, hogy a Volkswagen az a márka, melynek eladott autói harmadát nem helyezték forgalomba itthon (illetve nem itthon helyezték forgalomba), ez a szám jelentős még a Skoda, a Seat és a Nissan esetében is. Egyes márkáknál viszont a forgalomba helyezés meg is haladja az újautó-értékesítést, mint a Renault-nál vagy az Opelnél.

A Suzuki mélyrepülése miatt a német modellek visszavették az első helyet a japánoktól, sőt majdnem kétszer annyi német autót sikerült eladni. A csehek (Skoda) kerültek a harmadik helyre, megelőzve a franciákat és a dél-koreaiakat. Majd az olaszok, a spanyolok és az egyéb kategóriába sorolt svéd, román, amerikai és brit modellek következnek.

Az alsó-középkategória hatalmas térnyerésének (az eladott autók csaknem fele ebbe a szegmensbe tartozik) is a Suzuki gyengélkedése a fő oka. A kiskategória ezért csak 26,8%-os részesedéssel rendelkezik. A középkategória után az egyterűek alig előzik meg a terepjárókat.

A legkeresettebb autótípusok tízes listáját 6 alsó-középkategóriás modell és 4 kisautó alkotja. Az első két helyen két rendőrségi modell áll, a Skoda Octavia első alkalommal előzte meg a Ford Focust. A Volkswagen Golf alig lemaradva a harmadik. A tavalyi éllovasok közül a Suzuki Swift már nem is szerepel a listán, az Opel Astra pedig a másodikról a negyedik helyre esett vissza. Újra szerepel a legsikeresebb modellek között a Skoda Fabia, melyet további négy, a listán új modell követ. A Suzuki SX4 hat helyet rontva már csak a tizedik. Lekerült a listáról a Suzuki Splash, a Toyota Yaris és Corolla, valamint az Opel Corsa.

Az alsó-középkategória első négy helyezettje megegyezik az abszolút sorrenddel. Ez azt jelenti, hogy itt is őrségváltás volt az élen, az Opel Astrát (illetve az idei első negyedévhez képest a Ford Focust) a Skoda Octavia váltotta fel. A Suzuki SX4-es a másodikról került a hatodik helyre, és már a Nissan Qashqai, az idei év egyik sikermodellje is megelőzi. A további sorrendben csak annyi változott, hogy a Toyota Aurist a Peugeot 308 váltotta a listán.

A kisautóknál a ráncfelvarrott Fabia nagy sikernek bizonyul itthon, így a modell átvette a vezetést. Megkönnyítette a dolgát, hogy az ugyancsak megújult Suzuki Swift még nem volt kapható az első félévben, a Splash iránt pedig gyengült a kereslet. Az idei Év Autója, a Volkswagen Polo a hetedikről a második helyre, míg a Seat Ibiza a megosztott kilencedikről a másodikra ugrott előre. Az Opel Corsa iránti kereslet jelentősen megcsappant, a negyedikről a kilencedikre esett vissza. A legkeresettebb Chevrolet már nem az Aveo, hanem a mini kategóriába tartozó Spark. A Peugeot 206+/207 páros együtt a tizedik helyre lenne jó. Már kapható a Citroën DS3-as modellje is, de egyelőre szerény értékesítési mutatókkal rendelkezik.

A középkategória autói is viszonylag keresettek a válság ellenére. A Ford Mondeo vezet a feltörekvő Opel Insignia és a Volkswagen Passat előtt. A német modellek sikerét a negyedik helyezett Audi A4 teszi teljessé. A tavaly ilyenkor még második Toyota Avensis az ötödik helyre esett vissza.

Az egyterűek között a Ford Focus C-Max megtartotta a vezető helyet, mögé a Renault Mégane Scénic zárkózott fel. Az Opel-modellek közül a Zafira a kelendőbb, ez most a harmadik helyet jelentette. A Citroën C4 Picasso egy helyet rontott, mögötte az idei év egyik sikermodellje, a Kia Venga található.

A terepjáróknál holtverseny alakult ki az élen, a Volvo XC60-asból és a Skoda Yetiből is 170-170 darab fogyott. Az első negyedéves flottavásárlásnak köszönhetően a Suzuki Jimny tartja a harmadik helyet. A tavalyi éllovas Honda CR-V most a negyedik helyet foglalja el, majd az Audi Q5-ös következik. Új belépő a kategóriában a Dacia Duster, melyből júniusban 7 darabot adtak el.

A nagyautóknál a Mercedes E-osztály maradt az első, mögötte az Audi A6-os és a BMW 5-ös sorozat helyet cseréltek. Az ötödik helyen holtverseny alakult ki a Chrysler 300C és a Volvo V70-es között. Eggyel feljebb, a luxusosztályban a Mercedes S-osztály győzött, mindössze 16 eladott példánnyal.

Az idei első félévben 4993 új haszonjármű talált gazdára hazánkban (nagykereskedelmi értékesítés), 41,6%-kal kevesebb, mint a tavalyi év azonos időszakában. A csökkenés mértéke kisebb, mint a személyautóknál, de így is jelentősnek mondható. Az eladott járművek 77,8%-a 3,5 tonna össztömeg alatti kishaszonjármű volt, 22,2%-uk pedig 3,5 tonna össztömeget meghaladó nagy teherautó. A márkák sorrendje sajnos nem áll rendelkezésünkre, ezért csak a kishaszonjárművek típussorrendjével foglalkozunk a továbbiakban. A Ford Transit a válság ellenére is megtartotta vezető helyét, bár eladási darabszáma majdnem a felére csökkent. A 486 darab eladott Transit azonban még a személyautós abszolút listán is a 9. helyet jelentené. A Fiat Ducato visszaszerezte a második helyet, a Ford Ranger eközben a hatodikra csúszott vissza. A Volkswagen Caddy a legkelendőbb 2,5 tonna össztömeg alatti kisáruszállító (még a kilencedik helyezett Fiat Doblo képviseli ezt a kategóriát). A tavalyi dobogós Nissan Navara már csak az ötödik. Új modellek a listán a Renault Master és a Toyota Hilux.