Autotechnika szakfolyóirat
Autotechnika szakfolyóirat
2019. október | Olvasson bele!

9,2%-kal több új autót értékesítettek az EU-ban

Magyarországgal ellentétben az Európai Unió egésze már kifelé tart a válságból – legalábbis az idei I. negyedéves újautó-forgalombahelyezési adatokat vizsgálva erre a következtetésre juthatunk. Az első három hónapban 3,67 millió új autó talált gazdára az EU-ban, 9,2%-kal több, mint 2009 azonos időszakában.

Idéntől az ACEA, vagyis az európai autógyártók szövetsége már az Európai Unió 27 tagállamára vonatkoztatva teszi közzé az újautó-forgalombahelyezési adatokat. A 27 tagállam valójában csak 25, mivel Málta és Ciprus mutatói általában nem állnak rendelkezésre. A 3 EFTA-tagország (Svájc, Norvégia és Izland) adatait is feltüntetik, de az uniós országoktól szigorúan különválasztva. A korábbi tagolás (Nyugat-Európa és a 10, illetve 12 újonnan belépett tagország) azonban mára megszűnt. Újautó-forgalombahelyezési adatokat adnak meg, ettől csak egyes esetekben van eltérés, például Lengyelországban az értékesített darabszámot tüntetik fel.

A válságból való kilábalást mutatja az abszolút eredmény mellett az is, hogy több tagállam zárt pozitív időszakot, mint ahány negatívot. Ennek tükrében Magyarország 10 181-es forgalomba helyezési darabszáma (az MGE szerint 10 210) és az 55,1%-os visszaesés kimondottan rossznak mondható. Hazánk így már csak a 20. a tagországok között. Nálunk csak Románia zárt rosszabb negyedévet (–69,7%), és a rangsorban is mögénk került. Nincs okuk az örömre a bolgár és a balti államokbeli autókereskedőknek sem.

A márkák szerinti rangsorban a Volkswagen megtartotta vezető helyét az EU-ban a Ford és a harmadik helyre előretörő Renault előtt. Az Opel/Vauxhall páros három, a Fiat egy helyet veszített, miközben a Peugeot is megelőzte őket. Érdekesség, hogy a top 15-ben mindössze két márka ért el rosszabb eredményt 2009 I. negyedévéhez képest, a Toyota és a Mercedes. Utóbbit az ősi rivális BMW meg is előzte, így a harmadik helyre szorult a német prémiummárkák külön versenyében. Mögöttük a Nissan megelőzte a Hyundait.

A JATO Dynamics a közép- és kelet-európai újautó-piacot vizsgálta, ahol 2010 I. negyedévében 12,4%-os visszaesés volt tapasztalható. Az összevetésben 11 ország autópiacát elemezték: 9 új EU-tagállam (Bulgária kivételével) mellett Szerbiát és Horvátországot is. A legkeresettebb márka a Skoda volt, amely növelni tudta eladási darabszámát, így elhúzott a stagnáló Volkswagentől. A Renault felkerült a dobogóra, megelőzve a Fordot és az Opelt. A Fiat két helyet javított, és már az ötödik. A Dacia és a Hyundai helyet cseréltek egymással.

A típusok között a Skoda Octavia megtartotta a vezető pozíciót a Fabia előtt, a harmadik helyre a Dacia Logan kapaszkodott fel. Az Opel Astra modellfrissítése nem volt sikeres, mivel a Volkswagen Golf is megelőzte. Jól szerepelt a Renault Mégane, miközben a Clio kikerült a legkeresettebb modellek közül. A Kia Cee’d iránti kereslet visszaesett, már csak a tizedik a listán. Az alsó-középkategória előretörése nemcsak Magyarországon jellemző, hanem a régióban is: az első tíz modellből 6 tartozik ebbe a szegmensbe, rajtuk kívül 4 kisautó került még fel a listára.

Németországban 670 410 új személyautót helyeztek forgalomba 2010 I. negyedévében, 22,8%-kal kevesebbet, mint a tavalyi év azonos időszakában. Továbbra is a német újautó-piac a legjelentősebb az Európai Unióban. A visszaesés fő oka egyértelműen a roncsautó-prémium program kifutása volt. Ennek megfelelően a sorrend is kissé átalakult, a Volkswagent most a BMW, Mini páros követi, majd a Mercedes következik. Az Opel a másodikról a negyedik, a Ford a harmadikról a hatodik helyre esett vissza. A legkeresettebb nem német gyártó a Renault és a Dacia, majd a Skoda és a feltörekvő Peugeot a sorrend. A Toyota és a Lexus kiestek a top 10-ből, a Fiat viszont benn maradt, bár forgalomba helyezési volumene kevesebb mint a felére csökkent.

hirdetés

Olaszországban 23,3%-kal nőtt a forgalomba helyezési volumen, így nagyon megközelítették Németországot, megelőzni azonban még nem sikerült. A hazai, listavezető Fiatból többet adtak el, mint Németországban a Volkswagenből. A Ford is tartja a második helyet, érdekesség, hogy lényegesen több ilyen márkájú autót helyeztek forgalomba itt, mint az EU legnagyobb piacán. A Volkswagen továbbra is harmadik, majd az öt helyet javító, és volumenét több mint megduplázó Renault következik. A hazai gyártók közül a Lancia maradt nyolcadik, az Alfa Romeo pedig a 12., vagyis most sem került fel a tízes listára. A válság ellenére 213 Ferrarit is forgalomba helyeztek az idei első három hónapban.

A típusok között a Fiat Punto visszavette az első helyet a Pandától, az egyre sikeresebb Ford Fiesta pedig továbbra is a harmadik. A Citroën C3 két helyet javított, a Volkswagen Golf ugyanennyit rontott. Nem szerepel már a listán a Ford Focus és a Toyota Yaris, helyettük új belépő a Renault Clio és a Volkswagen Polo. Olaszországban a kisautók dominálnak, az első tízben 9 képviselőjük is jelen van, miközben egyetlen alsó-középkategóriásként a Volkswagen Golf került fel a listára.

Ausztriában 18,1%-kal nőtt az újautó-forgalombahelyezés, ami három hónap alatt csaknem 76 ezer új autót jelent. Ezzel nyugati szomszédunk a 9. legjelentősebb az uniós újautó-piacok közül. A márkák között a Volkswagen vezet az Opel és a Ford előtt – utóbbi kettő helyet cserélt egymással. A Renault és a Skoda is megelőzte az Audit. A vizsgált időszak egyik legnagyobb nyertese a három helyet javító Fiat, vesztese pedig a legkeresettebb márkák közül kiszoruló Mazda.

A típusoknál a Volkswagen Golf maradt az élen, mögé az Ausztriában rendkívül sikeres Polo zárkózott fel. Az Opel Astra négy helyet jött előre, így elfoglalja a dobogó alsó fokát. A tavalyi dobogósok közül a Skoda Octavia a másodikról a hetedik, az Audi A4 pedig a harmadikról a hatodik helyre esett vissza. A legkelendőbb modellek eléggé kicserélődtek Ausztriában, 4 típus is lekerült a listáról, hogy helyükre újak érkezhessenek. Közülük a már említett Polo debütált a legfényesebben, de a Hyundai i30 ötödik helye is dicséretet érdemel. Az első tízben 5 alsó-középkategóriás modellt, 3 kisautót, 1 középkategóriást és 1 egyterűt találunk.

Csehország az uniós autópiacok közül a 14., 39 339 új személyautót helyeztek forgalomba itt 2010 I. negyedévében. Mindez 26,6%-os bővülésnek felel meg, ami a legjobb érték a szűkebb régióban (Közép- és Kelet-Európában). A Skoda tovább növelte előnyét a Ford és a Volkswagen előtt, amely a Renault-t és a Hyundait is megelőzte. A Kia mindkét PSA-márkát lehagyta. A lista végén a Suzukit a Fiat váltotta.

A típusok között a Skoda Octavia iránti kereslet megduplázódott, vagyis könnyedén utasította maga mögé a tavalyi listavezető, de idén stagnáló Fabiát. A Ford Fusion megtartotta vezető helyét, mögé a 2009-ben még helyezetlen Volkswagen Golf zárkózott fel. A Skoda öt típussal képviselteti magát a top10-ben, a már említetteken kívül a Superb az ötödik, a Yeti a hatodik, míg a Roomster a kilencedik helyet szerezte meg. A Ford Fiesta új a listán, a Peugeot 207-es, a Renault Thalia és a Volkswagen Polo azonban már nem szerepel itt. A legjobb 10-ben 4 alsó-középkategóriás modellt, 3 kisautót, 1 középkategóriást, 1 terepjárót és 1 egyterűt találunk.

Az I. negyedévben 11 790 forgalomba helyezett új személyautóval (7,1%-os csökkenés) Szlovákia is megelőzte hazánkat, és a 19. helyet foglalja el az EU-tagállamok között. Csehországhoz hasonlóan a Skoda itt is fölényesen vezet, a Volkswagen és a Kia előtt. A wolfsburgiak tavaly ilyenkor még csak a hatodik, a dél-koreaiak pedig a nyolcadik helyet foglalták el. Ezzel szemben a tavalyi dobogósok közül a Renault a második helyről a negyedik, a Peugeot pedig a harmadikról a hatodik helyre esett vissza. Érdekesség, hogy az első tízben ugyanazokat a márkákat találjuk, mint egy éve, csak a sorrend változott.

A típusok első tízes mezőnyét 6 alsó-középkategóriás modell és 4 kisautó alkotja. A szlovák piac ebben az összevetésben is a cseh példát követi, mivel a Skoda Octavia északi szomszédunknál is megelőzte a Fabiát. A Suzuki SX4 a harmadik, miután lehagyta a listáról lekerülő Renault Thaliát. Az erőviszonyok egyáltalán nem mondhatók stabilnak, mivel a tízes lista fele kicserélődött. Az újonnan bekerült modellek közül a Volkswagen Polo szerepelt a legjobban. Hosszú idő után nincs Peugeot modell a legjobb tízben, a 207-es iránti kereslet csökkent, és a 206+ sem váltotta be egyelőre a hozzá fűzött reményeket.

A bemutatott országok közül Románia autópiacát érintette és érinti még mindig legnagyobb mértékben a válság. 69,7%-kal helyeztek kevesebb új autót forgalomba (összesen 8819 darabot). Így Románia csak a 21. az uniós piacok rangsorában, mindössze Bulgáriát és a balti államokat előzi meg. A piacvezető hazai Daciát a Ford követi, köszönhetően egyrészt annak, hogy növelni tudta darabszámát, másrészt pedig, hogy a Hyundai nem szolgáltatott információt I. negyedéves eredményéről. A Volkswagen idén is harmadik, mögötte a Renault megelőzte a Skodát. A Kia már nincs a top 10-ben, viszont itt található a Chevrolet a 7., a Toyota pedig a 9. pozícióban.


Kapcsolódó dokumentum:


46-48


Tetszett a cikk?

hirdetés

hirdetés