A drezdai üvegmanufaktúra a kínai piacra épít

A II. világháború szörnyű pusztításának nyomait még mindig magán viselő város, Drezda, lassan, de ma már biztosan épül újjá. Újjászületnek a régi paloták, polgárházak, templomok, közterek. Aki ebben az évszázadban nem járt a városban, bizony elcsodálkozhat, miként varázsolják elő a régi drezdai óvárost.

Autós érdeklődésűeknek lenyűgöző látványt és maradandó szakmai élményt nyújt a Volkswagen-konszern szó szerint is véve kirakatgyára, a Drezda központjában található üvegmanufaktúra. Itt gyártják 2002 óta a konszern zászlóshajóját, a Phaetont, méghozzá minimális robotsegítséggel, jobbára minden szerelési műveletet kézzel végezve. A látogatókat – mindenkit szívesen látnak, jó, ha előre bejelentkezünk, de az utcáról közvetlenül belépve a gyár előcsarnokába, nagy valószínűséggel azonnal csatlakozhatunk egy csoporthoz – végigvezetik a szerelősorok mellett, karnyújtásnyira a folyamatosan felépülő autókhoz. Itt látható igazán, miként születik a nyers karosszériától kiindulva egy luxusautó (fényképezni sajnos nem engednek).

Aki itt rendeli meg autóját, „királyként” fogadják. A megrendelő a gyár szakembereivel állítja össze az autót, választja ki a kárpitot, a burkolatokat, a fényezés milyenségén át, a főegységeken keresztül például az audiorendszer részleteit.

A gyártás azonban ma sajnos lassított felvételként folyik: tavaly mindössze 4071 autó készült itt, míg az üzem éves kapacitása 26 ezer autó. Ha a gyártó a beruházásait az üzembe és ebbe a típusba már rég nem írta volna nullára, a gyártás egy pénzügyi katasztrófával érne fel. Mindazonáltal a típus fontos szerepet játszik a teljes típusválasztékban.

Egy VW-szóvivő szerint ugyanis minden komoly autógyártónak rendelkeznie kell egy luxusmodellel is. Egy másik szakértő pedig ugyancsak bizakodva néz a jövőbe, szerinte a Phaetonnak lesz utóda. A drezdai üvegmanufaktúra a fejlődő kínai piacban bízik. A márka évi 2500 Phaeton eladását tervezi Kínában, de az Egyesült Államokba való visszatérés is lehetségesnek tűnik.

„A kínaiak nagyon kritikus, műszaki beállítottságú vevők. Ezért a Phaeton esetében is ügyelünk arra, hogy a legjobb anyagokat és az aktuális műszaki innovációkat használjuk” – állítja Frank Löschmann szóvivő a globálisan leggyorsabban növekvő gazdasági térről. A Phaeton annyira fontos a Volkswagennek Kínában, hogy a márkakereskedésekben külön bemutatóteremben állítják ki.

A modell exkluzív kivitelben, 1000 watt teljesítményű audiorendszerrel kerül az ügyfelekhez. A fejlesztési kompetencia is fontos szerepet játszik a Volkswagennél, függetlenül az eladási adatoktól. A Phaetonba szerelt 12 hengerű motor a világon legnagyobb darabszámban értékesített erőforrás ebben az osztályban, ezt építik a Bentley Continental és az Audi A8-as modellekbe is.

A Volkswagen a drezdai üvegmanufaktúrát – mint azt vezetőnk, Jens Ludwig ügyfélmenedzser elmondta, hosszú távú beruházásként kezeli. Az Audinak is több mint 20 évébe került, mire prémiummárkaként tudta pozícionálni magát. A VW-konszern legkésőbb 2018-ig meg szeretné előzni a Toyotát, és a világ legjelentősebb autógyártójává kíván válni.