Az Autó-DIGA jövője

Amikor a nyolcvanas évek legvégén az autózásban is kezdett megnyílni a világ, megkezdődött nyugatról a magán autóimport, látszott, hogy az autójavításban is nagy változásra lesz szükség. A kilencvenes évek elején, mint mindenben, az autófenntartásban is más világ jött, más követelményekkel, mely igen hamar elsodorta a régit. A változásokkal együtt kellett járnia az újjáalakuló szakma szervezeti és információs támogatásának, egy teljesen új alapokon nyugvó szakmaszervezésnek.

Már 1988-ban meghirdettük az első autószerelő szakmai konferenciát a KTMF-en. Német és holland tanulmányutak után kristályosodott ki, mit is kell tenni, mi a recept a szakma szervezésében, a szakemberek segítésében.

Legnagyobb igény a szakmai információk átadására, ennek különböző formái, színterei létrehozására mutatkozott. A jól bevált „nyugati” recept hazai ízekkel honosított elemét képezte egy szakmai vásár, az Autó-DIGA megalapítása.

A rendszerváltás első éveiben már létrejött néhány új garázsberendezés-kereskedelemmel és gyártással foglalkozó cég, megalakultak az alkatrészkereskedelem vállalkozásai. Nagy érdeklődés mutatkozott nyugati, elsősorban ausztriai cégek részéről is, hogy termékeiket a magyar piacra hozzák. Ennek kellett színteret adni, melyet az autójavítói vevőkör is nagyon várt már. Legyen vásár! – döntötték el 1992 év elején azok, akik mind a mai napig a vásár szervezői. A vásár tematikája adta a nevet is, mert diagnosztikai berendezései, műszerei, a garázsberendezések és a gépjárműalkatrész állt és áll a középpontban. Így adódott a név: Autó-DIGA. A szakmában a győri helyszín és a „DIGA” név a minőségi szakmai tartalom védjegye és egyben garanciája lett.

Az első Autó-DIGA, 1992. június 25-én nyitotta kapuit és négy napig tartott nyitva a győri kiskúti sportcsarnokban és az azt övező szabad területen.

A DIGA-sorozat – nehéz időszakokat is átélve – eddig még nem szakadt meg.

2010. május 13–15-e között zajlott le a 19. Autó-DIGA Győrben, az egyetemi rendezvénycsarnokban. Idén töltötte be a 18. évét, így a vásár első napjának estéjén, a „nosztalDIGA” kiállítói rendezvényen nagykorúnak nyilváníthattuk…

„Újkori” történetünkben aligha van ehhez fogható szakkiállítási folyamatosság.

Az 1992-es első meghívóban írtak a mai napig érvényesek. A dolgok alapja, miszerint is az Autó-DIGA a szakma, a szakemberek igazi találkozója, megmaradt. A mindenkori kihívásoknak kell megfelelni, akkor ez szakadékszerűnek tűnt, de sikerült áthidalni. A kihívások, ha ma mások is, de semmivel sem kisebbek. A megoldások megtalálásában kell segítenie egy szakvásárnak, az előadásoknak, konferenciáknak, tanácsadásoknak.

Napjaink pénzügyi és gazdasági válsága – ma már látható, hogy talán a vártnál jobban és hosszabb időszakon keresztül – fékezi az autós ágazat fejlődését, anyagi okok miatt gátolja a műhelyfejlesztéseket, de azt is kell látni, hogy a gépjármű-technikai fejlesztések ebben az időszakban még erőteljesebbek. A recessziós időszak egyben a felkészülés időszaka is.

A 19. Autó-DIGA – a gazdasági válságot tükrözve – szerényebb volt, mint számos eddigi, de az élenjáró technikát és tudást bemutatta.

A Széchenyi István Egyetem napjainkban folyó, gigantikus fejlesztése – melyről saját szemükkel is meggyőződhettek a vásár látogatói, miközben parkolóhelyet keresve rótták köreiket – az autófenntartó ipar, és ebben az Autó-DIGA szakkiállítás számára is széles horizontú távlatokat nyit meg. Az egyetemen továbbra is igen jelentős és egyre szélesedő a gépjárműipari képzés, kutatás, kapcsolatrendszer – a tudásbázis –, melyeket az Autó-DIGA tematikus lefedettségénél sokkal szélesebb palettán is be kell mutatnia a hazai és régiós szakmai világnak.

Az egyetemmel együtt formálódó terveink szerint az egyetem új épületegyüttesében és szellemi hátterével alkalmas lesz egy széles spektrumú járműipari szakmai napok INNO-MOBIL (?), kiállítások és rendezvénysorozat befogadására az elkövetkező években, melynek az Autó-DIGA „csak” részét képezi. A komplexitásban rejlő, egymást segítő erők mindenkinek hasznára válhatnak. A szervezési előkészületeket megkezdtük.