Autotechnika szakfolyóirat
Autotechnika szakfolyóirat
2019. október | Olvasson bele!

Ennél csak jobb jöhet?

A Magyar Gépjárműimportőrök Egyesülete (MGE) évnyitó sajtótájékoztatóján előre jelezte, hogy az idei év első hónapjaiban az előző év hasonló időszakához képest kisebb értékesítési darabszámok várhatók, tekintettel a 2009-es év első harmadában jelentős árengedményekkel megvalósult készletcsökkentő akciókra. Ezek az akciók a tavalyi április–május hónapokban futottak ki, így a 2009-hez viszonyított forgalomba helyezési adatok csökkenésére kb. május végéig számíthatunk. Ezt követően enyhe emelkedés várható a 2009. évi számokhoz képest. Az idei I. negyedévben ennek megfelelően 10 210 új személyautót helyeztek forgalomba, 55%-kal kevesebbet, mint a megelőző év azonos időszakában. A továbbiakban a nagykereskedelmi értékesítéssel foglalkozunk, ami most – az elmúlt időszak gyakorlatától eltérően – nem tér el jelentősen a forgalomba helyezési adatoktól. Ennek oka a nyugat-európai roncsautóprogramok kifutása, vagyis az eladott autók nagy részét hazánkban helyezték forgalomba. A személyautók piacán továbbra is a céges, illetve flotta eladások dominálnak az MGE tájékoztatása szerint. Ez a tendencia a válság kezdete óta áll fenn, és mindaddig megmarad, ameddig a vevőfinanszírozás, és ezen belül az ügyfelek hitelfelvételi kedve vissza nem tér.

Az I. negyedévben 11 389 új személyautót adtak el hazánkban, 58,2%-kal kevesebbet, mint 2009 I. negyedévében. Az eladásokon 35 márka osztozott, a Ssangyong nem tudott eladást felmutatni, a Lada-importőr HungaroLADA pedig április 1-jével jogutód nélkül megszüntette tevékenységét. Mindössze 4 márka zárt pozitív időszakot, az Audi (+1,0%) mellett még az elenyésző számú autót értékesítő Mininek, Smartnak és Jaguarnak sikerült ez. A válság és a flottaeladások jelentősége teljesen felborította a korábban kialakult erőviszonyokat. A februári 500 darabos rendőrségi Focus-flottaeladásnak köszönhetően a Ford első alkalommal vezet a rangsorban, de így is csak 1530 kék oválos autó talált gazdára, ami 45,4%-os visszaesést jelent. Az Opel évekig tartotta a második helyet, de most csak a negyediken található. A rangsorban a Volkswagen vette át a második helyet, és a stagnáló Skoda a harmadikat. A Suzuki elé idén először japán riválisok is beférkőztek: a Toyota mindig is az élmezőny tagja volt, a Nissan viszont a középmezőnyből kapaszkodott fel a hatodik helyre. A hazai gyártású Suzuki így már csak a hetedik, az 580 értékesített új személyautó 85,5%-kal kevesebb, mint a tavalyi eladási darabszám – ez a legrosszabb eredmény az összes márka közül. A riválisok jelentősebb mértékű visszaesése miatt a Kia négy pozíciót javított, és már a 11. a listán. Negatív szenzáció a Peugeot és a Citroën mélyrepülése, a korábban a top 10-be tartozó PSA-márkák már csak a 14. és a 19. helyet foglalják el. A német prémiummárkák sorrendje megfordult, már az Audi a legkeresettebb a BMW és a Mercedes előtt.

A Suzuki eladáscsökkenése miatt a német modellek jelentősen elhúztak a japánoktól, ha a származási megoszlást vizsgáljuk. A csehek megelőzték a franciákat és a dél-koreaiakat. Az egyéb kategóriába svéd, román, amerikai és brit modellek tartoznak.

Az alsó-középkategória típusai tették ki a magyarországi újautó-eladások majdnem felét – erre még nem volt példa a hazai autókereskedelemben. Az ok itt is a Suzuki kisautói iránti kereslet drasztikus visszaesése, valamint a rendőrség 500 darabos Ford Focus vásárlása. A kisautók így csak 25,2%-os részarányt értek el. A középkategória modelljei most is megelőzték az egyterűeket, és ez a terepjáróknak is sikerült.

hirdetés

A 10 legkeresettebb autótípus közül 6 az alsó-középkategória tagja, 3 kisautó és egy középkategóriás modell. A tavalyi éllovas Opel Astra már csak az ötödik (az első öt helyen egyébként alsó-középkategóriás modellek állnak), a Suzuki Swift pedig nincs is a listán. Az első helyet a flottaeladásokkal megtámogatott Ford Focus vette át, majd a Skoda Octavia és az idei év sikermodellje, a Nissan Qashqai következnek. Az Astrát ősi riválisa, a Volkswagen Golf is megelőzte. Majd következik a kisautós különítmény, Volkswagen Polo, Skoda Fabia, Ford Fiesta sorrendben. A Swift nincs a listán, az SX4 azonban megmentette a Suzuki becsületét kilencedik helyével. A Ford Mondeóval először került fel a listára egy középkategóriás modell.

Az alsó-középkategóriában a Ford Focus már tavaly ilyenkor is a második volt, most viszont átvette a vezetést. Az Opel Astra négy, a Suzuki SX4 három helyet veszített. Az Astra esélyeit furcsa módon a modellváltás is csökkentette. A rendkívül népszerű, Classic II fedőnevű G-Astra forgalmazása ugyanis megszűnt az új modell, a J-Astra bevezetésével. A Classic III-ra átkeresztelt H-Astrából pedig mindössze 1 db fogyott a vizsgált időszakban. Skoda Octaviából alig fogyott kevesebb, mint tavaly – ez kevés modellre igaz az idén. Harmadik a Nissan Quashqai, melyet méltán nevezhetünk az idei év sikermodelljének. Új belépők még a Hyundai i30 és a Volkswagen Jetta is.

A kisautóknál az idei Év Autója, a Volkswagen Polo vette át a vezetést. A típus a hetedik helyről tört előre úgy, hogy kismértékben csökkent az eladott darabszáma. A Skoda Fabia második helyezése nem meglepetés, és a Ford Fiesta is jól teljesít az utóbbi időszakban. A Suzuki-modellek viszont katasztrofális első negyedévet zártak, a Swift csak a hatodik, a Splash pedig a kilencedik (tavaly ilyenkor ez a két modell vezette a kategóriát). A Renault Thalia már nincs fent a listán, helyét a Chevrolet Aveo vette át. A Peugeot 206+ értékesítése nem indult túl sikeresen, de a 207-es testvérmodellel együtt a kilencedik helyet szereznék meg.

A Ford Mondeo megszilárdította vezető helyét a középkategória élén, megelőzve a Volkswagen Passatot. A Toyota Avensist megelőzte az Opel Insignia, az Audi A4 pedig az ötödik helyre tört előre úgy, hogy a tavalyi első negyedévben még az első 10-ben sem volt benne. A terepjáróknál újra egy Suzuki-modell áll az élen, méghozzá a Jimny, 104 eladott darabbal. Ebből 100 darabot a Mezőgazdasági Szakigazgatási Hivatal vásárolt meg. Új modellként alig marad el ettől az eredménytől a Skoda Yeti, majd a tavalyi második Volvo XC60 és a volt első Honda CR-V következnek. A BMW X1 az ötödik helyen debütált. Az egyterűeknél érdekes módon nem a Ford Focus C-Max vezet, a modell az ötödik helyre csúszott vissza. Az Opel Zafira vette át a vezetést, megelőzve az új Kia Vengát. A francia sikermodellek (Renault Mégane Scénic, Citroën C4 Picasso) tartják helyüket az élvonalban. A nagyautók között a Mercedes E-osztály megtartotta első helyét, az Audi A6-ot pedig a BMW 5-ös sorozat is megelőzte.


Kapcsolódó dokumentum:


56-57


Tetszett a cikk?

hirdetés

hirdetés