Autotechnika szakfolyóirat
Autotechnika szakfolyóirat
2019. október | Olvasson bele!

Magyar márkakereskedők a feketegazdaság ellen

Az új kormánynak sürgős lépéseket kell tennie annak érdekében, hogy megszűnjön a feketegazdaság a gépjárműiparban, mivel az illegálisan működő cégek miatt a legálisan működő vállalkozások már alig tudnak fennmaradni – mondta el Gablini Gábor, a Gépjármű Márkakereskedők Országos Szövetségének (GÉMOSZ) elnöke sajtótájékoztatón május 20-án, Budaörsön.

Gablini Gábor rámutatott: a kereskedők egyebek között azt várják az új kormánytól, hogy szüntesse meg az áfafizetési halasztás lehetőségét, valamint csökkentse a regisztrációs adóhatárt. Arra is szükség volna a feketegazdaság felszámolásához, hogy a szakhatóságok nagyobb mértékben ellenőrizzék a gépjárműalkatrészek származását, valamint a szervizeket – tette hozzá. Kiemelte: Magyarországon jelenleg több ezer illegális autóbontó és több tízezer illegális szerviz működik, amelyek nem fizetnek áfát, és a környezetvédelmi előírásokat sem tartják be. Gablini Gábor hangsúlyozta: azzal is jelentősen fehéredne a gazdaság, ha a kormány 5 százalékra csökkentené egyes intenzív szolgáltatások áfakulcsát, mivel ilyen alacsony mértékű áfa – és szigorúbb hatósági ellenőrzések – mellett már nem érné meg a vállalkozásoknak, hogy illegálisan működjenek. Emellett a gazdaság fehéredése több bevételt is hozna az államháztartásnak, mint amit az áfakulcs csökkentése miatt elveszít. A GÉMOSZ elnöke emlékeztetett: 2008-ban még 60 ezren dolgoztak márkakereskedésekben és azokhoz közvetlenül kapcsolódó munkahelyeken, azonban tavaly már 10 ezer ember elbocsátására volt szükség az iparág nehéz helyzete miatt. Hozzátette: az idén várhatóan további 10 ezer munkavállalótól válnak majd meg a kereskedők, aminek megakadályozását a kormánynak munkahelymegtartó pályázatok kiírásával kellene segítenie.

hirdetés

Erdélyi Péter, a magyar Gépjárműimportőrök Egyesületének ügyvezető elnöke szerint az állam nem hozza meg azokat az egyszerű szabályozásokat, amelyek révén a büdzsé jelentős bevételekhez jutna, a legális vállalkozások terhei pedig csökkennének. Ilyennek nevezte például, hogy nem kérnek igazolást az áfa befizetéséről külföldi új autó forgalomba helyezése esetén.

Lévai Gábor, a Magyar Lízingszövetség elnöke elmondta: jelentősen romlott a gépjármű-finanszírozás helyzete is az elmúlt években, mind a készpénzes, mind a hitelből történő finanszírozás visszaesett. Jelentős változásokra van szükség a pénzügyi szabályozásokban, hogy újra meginduljon a hitelezés, és az emberek olyan hiteleket vegyenek fel, amelyek terheit valóban viselni tudják. A szakember úgy vélte, a hitelek minimális önereje 20–25 százalék körül reális, a 7-8 éves futamidőkön azonban „még lenne mit finomítani”. Rámutatott: a kiút a válságból a forintalapú lízing lehet, azonban fontos, hogy az autó értéke ne csökkenjen a finanszírozott érték alá, valamint a gazdaság állapotához és az ügyfelek fizetőképességéhez idomuljon a finanszírozási rendszer. Évente mintegy 15 ezer autót vesznek vissza a finanszírozók, és az elmúlt években milliárdos nagyságrendű károk származtak abból, hogy nem tudták visszavenni azokat az autókat, amelyek részleteit az ügyfelek nem fizették.


Kapcsolódó dokumentum:


55


Tetszett a cikk?

hirdetés

hirdetés