Európai uniós autópiacok 2009-ben 2. rész

Folytatjuk az uniós piacok bemutatását, a fejlődést elérő osztrák, cseh és szlovák piaccal, valamint a visszaeső Bulgáriával. A cikk második részében a magyarországi közúti járműállomány alakulásával foglalkozunk.

Ausztriában 319 403 új személyautót értékesítettek 2009-ben, 8,8%-kal többet, mint egy évvel korábban. Ezzel nyugati szomszédunk a kilencedik helyet foglalja el az országok rangsorában. Németországhoz hasonlóan a Volkswagen itt is egyeduralkodó, több mint kétszer annyit adtak el belőle, mint a második helyezett Opelből. A következő helyezettek között csekélyek a különbségek, ezért is érdekes, hogy tavalyelőtthöz képest nemigen változott a sorrend. A dobogóra a Ford fért még fel, miközben szorosan követi az Opelt. A Seat a nyolcadik helyre kapaszkodott fel, maga mögé utasítva a BMW-t, illetve letaszítva a listáról a Mazdát.

A típusok között a Volkswagen Golf (a Golf Plus-szal együtt) hatalmas előnyt épített ki testvérmodellje, a VW Polo előtt. A 2008-as második Skoda Fabia és a harmadik Audi A4 egyaránt három helyet veszített, így a Seat Ibiza foglalhatta el a dobogó legalsó fokát. A Skoda Octavia iránti kereslet is megélénkült, már többet adtak el belőle, mint a Skoda kisautójából, a Fabiából. Most is három VW-modell található a legjobb tízben, a Passatot azonban a Tiguan váltotta. Ugyancsak hiányzik a listáról a Peugeot 207 és a Ford Focus, újonnan érkezett viszont a Ford Fiesta és az Audi A3. A legkeresettebb 10 modell között 5 kisautó, 3 alsó-középkategóriás, 1 középkategóriás és 1 egyterű modell található.

Csehországban 161 659 új személyautót értékesítettek tavaly, 12,5%-kal többet, mint 2008-ban. A Skoda megőrizte vezető helyét a márkák között, a Ford csak kismértékben tudott közelíteni hozzá. A Volkswagen és a Renault helyet cseréltek a 3-4. helyen. A Kia az elmúlt év nagy nyertese, mivel felzárkózott anyavállalata, a Hyundai mögé, miközben a Toyota mellett mindkét PSA-márkát megelőzte. A Citroën és a Peugeot is helyet cseréltek egymással, a tizedik helyen pedig az Opelt a Fiat váltotta.

A típusoknál hatalmas változás, hogy a Skoda Octavia megelőzte a Fabiát. A kisautóból 6500 darabbal kevesebbet, alsó-középkategóriás társából viszont 9200 darabbal többet sikerült eladni, mint a megelőző évben, erre vezethető vissza a helycsere. A Skodának további két modellje is fent van a listán, a Roomster három helyet veszítve a hetedik, a Superb egy helyet javítva a kilencedik helyet foglalja el. A dobogóra a Ford Fusion fért fel a Skoda-modellek mellé. A Kia sikereinek letéteményese, a Cee’d már a negyedik helyen található, megelőzve a Renault Thaliát váltó Mégane-t. A Hyundai i30 új a listán, mint ahogy a Polót váltó VW Golf is. A Peugeot 207 öt helyet vesztett, így már csak a tizedik. 5 alsó-középkategóriás, 3 kisautó, 1 középkategóriás modell és 1 egyterű alkotja a legkeresettebb tíz modell mezőnyét.

Szlovákiában 74 717 új személyautó talált gazdára 2009-ben, ami 6,7%-os növekedésnek felel meg. Északi szomszédunk ezzel megközelítette, de még nem érte el hazánk újautó-értékesítési volumenét. Érdekes, hogy amíg a márkák között vezető Skoda eladásai csökkentek, addig a Renault megduplázta volumenét, ezzel a második helyre ugorva. A Kia hasonlóan jó évet zárt, felkapaszkodva a dobogó legalsó fokára. A 2008-ban még második Suzuki már csak a kilencedik helyet foglalja el, a volt harmadik Volkswagen pedig csak a hatodikat. A PSA márkái is jól teljesítettek, a Peugeot megelőzi a Citroënt a 4-5. helyen. Meglepő módon a Ford nem került fel listánkra, a Hyundai viszont igen, sőt egyből a 8. helyen debütált.

Csehországgal ellentétben itt a Skoda Fabia megtartotta vezető helyét, az Octaviát pedig a Renault Thalia is megelőzte. A Suzuki-modellek iránti kereslet csökkent, az SX4 már csak a nyolcadik, a Swift viszont már nem is szerepel a listán. A Renault eredményességében a Thalia mellett a Clio is jelentős szerepet játszott. Tavalyelőtt még két VW-modell is tagja volt az elitnek, míg tavaly már csak a Golf képviselte a márkát, a Polo nem. Peugeot-ból ezzel szemben 2008-ban egy modell sem volt a top 10-ben, míg tavaly a 207-es kilencedik, a 206-os pedig tizedik lett. Az első tízben 6 kisautót és 4 alsó-középkategóriás típust találunk.

Bulgária az EU 24. legjelentősebb autópiaca, ahol hatalmas, 49,3%-os visszaesést voltak kénytelenek elkönyvelni az újautó-kereskedők. Természetesen mindegyik márka csökkenést ért el, miközben a Toyotának sikerült az élre keverednie. A Peugeot több helyet javított, a Volkswagen megtartotta helyezését, az Opel ezzel szemben lecsúszott a dobogóról. A szomszédos Romániában gyártott Daciák sem fogytak jól, a márka egy helyet veszítve már csak a hetedik helyet foglalja el. A típusok rangsora nem áll rendelkezésünkre.

A Központi Statisztikai Hivatal aktuális szállítási teljesítmények gyorstájékoztatójában közzétette a hazai közútigépjármű-állomány adatait. A 2009. december 31-i fordulónapon 3 640 115 forgalmi rendszámmal ellátott közúti gépjármű volt forgalomban Magyarországon, a fegyveres testületek gépjárművei nélkül. Ez kevesebb, mint a 2009. június 30-i érték, sőt még az 1 évvel korábbi adatnál is szerényebb. Az év folyamán több járművet vontak ki a forgalomból, mint amennyit üzembe helyeztek. Érdekesség, hogy a gépjárművek száma ezt megelőzően 11 éve csökkent utoljára. Az átlagéletkor is növekedett, 10,4 évről 10,9 évre, ami magasnak mondható. Az állomány 82,8%-át alkotják személyautók, melyek darabszáma a 2007-es év végi értékre csökkent. A 2009-es év folyamán az első alkalommal forgalomba helyezett személyautók száma 76 ezer volt, 57%-kal kevesebb, mint 2008-ban. Az első alkalommal regisztrált személygépjárművek 17%-a volt használt. A személyautók átlagéletkora is egyre magasabb, jelenleg 10,8 év. A második legnagyobb csoportot a tehergépkocsik alkotják, darabszámuk csökkent, átlagéletkoruk nőtt. Motorkerékpárból közel ugyanannyi volt forgalomban, mint 1 évvel ezelőtt, átlagéletkoruk azonban már meghaladta a 15 évet. A vontatók részaránya 1,3%, az autóbuszoké pedig 0,5% jelenleg a teljes járműállományból.

Hazánk útjain Opelből fut a legtöbb, melyet szorosan követ a Suzuki – a személyautókat tekintve. Míg azonban a német márka darabszáma csökkent, addig a Suzukié nőtt, vagyis a különbség egyre kisebb közöttük. A következő 4 helyen nincs változás a 2008-as év végéhez képest, a dobogóra még a Volkswagen fért fel. A hatodik helyezett Skoda forgalomban lévő darabszáma elég hullámzó az utóbbi években. Mivel tavaly az újautó-értékesítés visszaesett, így a régi Skodák forgalomból való kivonása nagyobb mértékű volt, tehát a forgalomban lévő állomány csökkent. A volt szocialista márkák közül a Lada áll a legjobban, a 8. helyet foglalja el, miután a Fiat megelőzte. 1 év alatt több mint 18 ezer Ladát vontak ki a forgalomból, de még mindig 131 ezer fut belőlük az utakon. Az új Ladák értékesítése sem szűnt meg hazánkban, de az eladott darabszám elenyésző. A Trabant került még fel a húszas listára a 18. helyen, ami 4 hellyel rosszabb, mint a 2008-as év végén. A Wartburg már nincs az első húszban. A Daciák darabszáma az új modelleknek köszönhetően csak kismértékben csökken, a Polski Fiatok, Zasztavák, Moszkvicsok és Tavriák viszont rohamosan fogynak. Visszatérve az élmezőnyhöz, a Toyota megelőzte a Peugeot-t a 9-10. helyen. A Daewoo és a Chevrolet együtt szerepel a listán, így az előkelő 11. helyen állnak. A német prémiummárkák közül a Mercedes a leggyakoribb a magyar utakon, majd az Audi és végül a BMW következik. A Wartburg 20. helyét a Mazda vette át. Az átlagéletkort tekintve a legfiatalabb a Kia-állomány (4,4 év). A Daewoo/Chevrolet páros átlagéletkora 7,3 év, a Chevrolet-eké külön 3,6 év lenne. Az élmezőnyben a Toyoták a legfiatalabbak (7,6 év), érdekes módon a Suzukikat (7,9 év) is megelőzve. A legidősebbek természetesen a volt szocialista márkák, a Trabantok átlagéletkora 23,3 év, de a Ladák 21,8 éve is meglehetősen magas.

A forgalomban lévő járműállomány 79,8%-a benzines, 20,0%-a dízel és mindössze 0,2%-on osztoznak a hibrid, elektromos és egyéb (gázüzemű) autók. A nyugat-európai országokban természetesen nem ilyen nagy a benzines típusok aránya. Márkákra lebontva ez azt is jelenti, hogy szinte mindegyik gyártmány állományában a benzinesek vannak többségben. Kivételt a jelentősebbek között csak a német prémiumgyártók, a Mercedes, az Audi és a BMW képeznek, melyekből a dízelek vannak többen. A forgalomban lévő dízelek ranglistája nem meglepő módon sok ponton eltér az abszolút ranglistától. Volkswagenből van forgalomban a legtöbb dízel, majd az Opel és a Ford következnek. A hazánkban második leggyakrabban előforduló Suzukiból például csak elenyésző mennyiség, 5795 darab dízelüzemű. A teljes járműállományból mindössze 2785 hibridüzemű személyautó fut útjainkon. Legnépesebb a Lexusok tábora (1008 db), majd a Toyota (947 db) és a Honda (317 db) következnek. 2232 „egyéb” üzemű autó van forgalomban hazánkban, ezek többségében valószínűleg gázüzemű. E kategória éllovasa a Lada (701 db), az Opel (237 db) és a Volkswagen (159 db) előtt. Mindössze 67 tisztán villamos üzemű személyautó fut Magyarországon.

A Magyarországon forgalomban lévő haszonjárművek számát 2008/7-es számunkban vizsgáltuk utoljára. 2009. december 31-én 419 416 tehergépkocsi volt forgalomban hazánkban, átlagéletkoruk 10,2 év volt. Továbbra is Volkswagen márkájú haszonjárműből fut a legtöbb a magyar utakon, a Mercedest azonban időközben megelőzte a Ford. Lejjebb a Peugeot hagyta le a Toyotát. A volt szocialista típusok közül már csak az IFÁ-t találjuk a top 20-ban, egy helyet veszített az MAN-nel szemben. Ez azt jelenti, hogy még mindig 9162 ilyen márkájú tehergépkocsi van forgalomban Magyarországon, amivel az IFA a 15. a rangsorban (az IFÁ-k átlagéletkora 24 év!). A Zsuk és a Barkas helyét a Seat és a Suzuki vette át a lista alján. Az első 40 márka között egy hazai gyártásút is találunk, ez a Rába – 918 forgalomban lévő példánnyal. Az egyes márkák átlagéletkora 7,2 évtől (Citroën) 24,8 évig (Barkas) terjed.