Autotechnika szakfolyóirat
Autotechnika szakfolyóirat
2019. október | Olvasson bele!

A Renault-Nissan és a Daimler stratégiai együttműködése

A Renault–Nissan Szövetség és a Daimler AG április 8-án bejelentette széles körű stratégiai együttműködését, amelynek keretein belül mindkét cégcsoport már rövid távon előnyökhöz juthat, számos konkrét terv közös megvalósítása és jól bevált gyakorlataik, eljárásaik megosztása révén. A két vállalkozás kölcsönösen vásárol egymás részvényeiből, a Renault–Nissan Szövetség 3,1%-nyit a Daimlerből, a Daimler pedig 3,1%-ot Renault-ból és szintén 3,1%-ot a Nissanból.

Dr. Dieter Zetsche, a Daimler AG igazgatótanácsának elnöke, a Mercedes-Benz személyautó üzletágának vezetője elmondta „az együttműködés a Daimler és a Renault– Nissan Szövetség közös érdekeit formálja ígéretes egységgé. A sikeres, stratégiailag stabil együttműködés számos konkrét és látványos tervben is testet ölt. Képességeink remekül kiegészítik egymást. Már a kezdetektől képesek leszünk erősíteni egymást és közös versenyképességünket a kisautók piacán, valamint a kompakt kategóriában, ugyanakkor hatásosabban tudjuk csökkenteni járműveink és üzemeink szén-dioxid-kibocsátását, környezeti terhelését, rövid és hosszú távon egyaránt. Tudjuk, képesek vagyunk márkatipikus autókat alkotni közös műszaki alapokon. Az egyes márkák identitása és arculata változatlan marad.”

Carlos Ghosn, a Renault–Nissan Szövetség elnöke és vezérigazgatója elmondta: „A Renault–Nissan Szövetség tudja, hogyan kell és lehet sikeresen dolgozni egy ilyen együttműködésben, és ez a tapasztalat különösen értékes a ma, de főleg a holnap autóipari világában. E megállapodással kiszélesedik a cégek közötti stratégiai együttműködés, így termékpalettánk közös bővítésével hosszú távú kölcsönös előnyökre tehetünk szert. Közösen hatékonyabban használhatjuk ki meglévő forrásainkat és új, a következő évtized autóiparában elengedhetetlen technológiákat fejleszthetünk ki.”

Az együttműködés sarokpontjai

A kiterjedt tárgyalások eredményeképpen a felek különleges projektekben is megállapodtak, ezek megvalósítása azonnal el is kezdődik.

1. Új, közös műszaki alapok kisautókhoz

A ma futó smart fortwo utóda, az új négyüléses smart és a Renault Twingo következő generációja már az új, közösen kidolgozandó műszaki alapokra épül majd. Az egyes modellek megjelenésükben alapvetően különböznek majd egymástól, de a közös műszaki alapokból adódóan közös jellemzőjük lesz a hátsókerék-hajtás, akárcsak a mai smartok esetében. A közösen kifejlesztett modellek a tervek szerint 2013-tól jelennek meg a márkák kínálatában. A franciaországi Hambachban működő, smartokat készítő üzemből kerülnek ki a kétüléses kivitelek, a négyüléseseket pedig a Renault szlovéniai, Novo Mesto-i gyára készíti. Már piaci megjelenésük pillanatától, az újdonságok elektromos hajtáslánccal is elérhetők lesznek.

2. Hajtásláncok

A hajtásláncok területén az együttműködés a jó hatásfokú dízel- és benzinmotorok megosztására koncentrál a Renault–Nissan Szövetség és a Daimler között. A Renault–Nissan-tól három- és négyhengeres dízel- és benzinmotorok érkeznek a Daimler modelljeibe. Ezek finombeállításai és részletmegoldásai különböznek majd a Renault–Nissan modellekben használtaktól, a márkaspecifikus jellegek megőrzése érdekében. Az eredmény: kölcsönös előnyök, mindkét partner számára. A Daimler használni fogja a Renault–Nissan Szövetség motorjait, így piaci lehetőségekhez is jut, hiszen ezek az erőforrások hajtják majd a Mercedes-Benz prémiumkategóriás kompakt modelljeit, a Renault–Nissan motorgyárai pedig jobb kapacitáskihasználással dolgozhatnak így.

A Daimler négy- és hathengeres benzin- és dízelmotorokat biztosít – jelenlegi kínálatából – az Infiniti számára. Az eredmény ebben az esetben is kölcsönös nyereség mindkét oldalon, hiszen az Infiniti használhatja a Daimler motorjait, amelynek révén a Daimler üzemeinek kapacitáskihasználtsága javul.

A Daimler, a Renault és a Nissan a jövő belső égésű motorjain is együtt dolgozik. A közös erőforrások gyártására vonatkozó döntések még nem születtek meg, jelenleg a mindkét részt vevő fél számára előnyös termelési lehetőségek felmérése folyik.

A motorfejlesztési megállapodás biztosítja az egyes márkák jellegének és határozottan eltérő karakterének megőrzését, ugyanakkor kölcsönös árelőnyökkel jár. Első lépésként, már a márkafüggetlen, közösen használható alkatrészek szabványosítása is jelentős költségcsökkenést hoz majd mindkét cégnél. Ugyanakkor a márkaspecifikus technológiai csomagok alkalmazásával biztosítható az egyes márkákkal szembeni elvárások és a márkák saját elvárásainak maradéktalan teljesítése is.

A fő cél az együttműködő partnerek versenyképességének javítása a gyártási darabszámok növelése révén. Így könnyebben elérhető a gyártási méretgazdaságosság, ugyanakkor a fejlesztési költségek megoszlanak.

hirdetés

3. Kishaszonjármű-együttműködés

A két cég szoros együttműködésben állapodott meg a kishaszonjárművek gyártásának terén is. A Mercedes-Benz kishaszonjármű-kínálata új alapmodellel bővül 2012-től. Ezen új modell műszaki alapjai a Renault-tól érkeznek, az autó pedig a Renault maubeuge-i gyárának sorain készül majd. Mindkét együttműködő partner profitálhat a nagyobb eladási mennyiségekből, a hatékonyabb kapacitáskihasználásból és a befektetések anyagi terheinek megosztásából. Mindezek eredményeként jelentősen csökkennek a költségek mindkét oldalon.

A kisméretű haszonjárművek területén való együttműködés mellett, bizonyos hajtáslánci elemeket is közösen használnak a márkák a jövőben. A cél a középméretű áruszállítók választékának és értékesítési mennyiségének jelentős növelése. Így kisméretű dízelmotorok és egyes erőátviteli elemek is érkeznek majd a Renault–Nissantól a Mercedes-Benz Vitóba. Ez az új, belépő erőforrás jelentős eladásnövekedést tesz lehetővé a Mercedes és hatékonyabb kapacitáskihasználást a Renault számára.

4. Kölcsönös tőkevásárlás

A stratégiai együttműködést egyszeri kölcsönös részvényvásárlás is erősíti a három márka között. Ennek révén a cégek közösen igazodhatnak az iparági működési követelményszintekhez és kihasználhatják a kölcsönös szinergiákat. Az üzleti konstrukció lényege a 3,1;3,1;3,1 százalékos keresztvásárlás a Renault, a Nissan és a Daimler között; kölcsönös részvénycserék révén:

– A Daimler 3,1%-ot kap a Renault újonnan kibocsátott részvényeiből;

– A Daimler 3,1%-ot kap a Renault-tól a Nissan meglévő részvénycsomagjából;

– A Renault 3,1%-ot kap a Daimler részvényeiből;

– A Renault a fentiektől függetlenül a Daimler 1,55%-át elcseréli a Nissannal a Nissan részvényeinek 2%-áért;

– A Renault és a Nissan kölcsönösen 1,55%-ot birtokol a Daimler saját részvényeiből.

Április 6-án, a Renault, a Nissan és a Daimler piaci tőkeértéke sorrendben 10,5 milliárd, 29,7 milliárd és 37,7 milliárd euró volt. E helyzetet a felek, az együttműködés idejére rögzítették, de legkésőbb öt év múlva felülvizsgálják.

A stratégiai együttműködés irányítója a Renault–Nissan B.V. a szövetség és a Daimler számára is, az irányítás az újonnan létrehozott kooperációs tanácson keresztül történik. A tanácsban valamennyi fél képviselteti magát. A kooperációs tanács elnöki teendőit megosztva Carlos Ghosn és Dieter Zetsche látja el, az adminisztratív irányítás pedig a három vállalkozás legfelsőbb vezetőinek feladata.

Az együttműködés további lehetőségei

Mindkét cégcsoport célja a hosszú távú együttműködés csatornáinak és struktúrájának megteremtése, a közös tevékenységi területek számának növelése. Valamennyi márka előtt új lehetőségek nyílnak meg e stratégiai megállapodással, és az első jelentős együttműködési projektek elindulásával. Ezek között a Mercedes-Benz és az Infiniti modelljeiben használatos közös egységek és fődarabok kidolgozása is szerepel, csakúgy, mint régiós együttműködések az Egyesült Államokban, Kínában és Japánban a Nissan, az Infiniti és a Daimler között. Ugyanakkor lehetőség nyílik elektromos hajtásrendszerek és az ezekhez való akkumulátorok együttes fejlesztésére is.

Forrás: sajtóközlemény


Kapcsolódó dokumentum:


71-72


Tetszett a cikk?

hirdetés

hirdetés