Autotechnika szakfolyóirat
Autotechnika szakfolyóirat
2019. október | Olvasson bele!

Európai uniós autópiacok 2009-ben

Az Európai Unió és az EFTA összesen 28 tagállamában mindössze 1,6%-kal értékesítettek kevesebb új autót 2009-ben, mint tavalyelőtt. A roncsautó-beszámítási programok tehát megtették jótékony hatásukat, kifutásukkal azonban újra visszaesés következhet. Az EU legnagyobb piacán, Németországban a tavalyi, 23,2%-os növekedéssel zárt évet az újraegyesítés óta a leggyengébb január követte.

A táblázatban szereplő 28 országban (kivétel Málta és Ciprus) 2009-ben 14,5 millió új személyautó talált gazdára, 1,6%-kal kevesebb, mint 2008-ban. A gazdasági-pénzügyi válság időszakában ez kimondottan jó eredménynek mondható, főleg az 1 évvel korábbi 7,8%-os, illetve a tavalyi I–III. negyedéves 6,6%-os csökkenés tükrében. A roncsautó-beszámítási programok hatására egyes országok, mint például a listavezető Németország és a második helyre felzárkózó Franciaország autóértékesítési szempontból kimondottan jó időszakot zártak. Ide sorolhatjuk még Ausztriát, Csehországot és Szlovákiát is. Jelentős visszaesést voltak kénytelenek elkönyvelni ezzel szemben a román (–59,4%), a magyar (–50,4%) és az ír (–62,1%) kereskedők. Hazánk esetében az európai szövetség, az ACEA és az MGE adatai végre megegyeznek egymással. A rangsorban 4 helyet csúsztunk vissza, megelőzött minket Csehország mellett Dánia, Norvégia és Finnország is. Közép-Kelet-Európában a roncsautó-prémiumok hiánya és a megemelt áfaterhek járultak hozzá a piacok csökkenéséhez. A balti államokban és Izlandon az eddig is csekély piac az előbb felsorolt országokénál is nagyobb mértékben zsugorodott. Az államcsődöt bejelentő Izlandon 2007-ben még csaknem 16 ezer autót adtak el, tavaly viszont már csak alig kétezret.

A márkák közül a Volkswagen megerősítette vezető helyét köszönhetően Németországban elért rekordteljesítményének (az EU-ban eladott autóinak majdnem fele itt talált gazdára). A második helyezett Ford is erősödött. A Renault stagnált, de ezzel együtt is megelőzte a visszaeső Opel/Vauxhall párost. Az egymilliós határt a Fiat lépte még át, ez a Peugeot-nak nem sikerült, így a két márka helyet cserélt egymással. A német prémiumgyártók közül az Audi vészelte át a legjobban ezt az időszakot (mindhárom gyártó eladásai csökkentek), így a BMW mellett a Mercedest is megelőzte. A Hyundai egyedülálló, 26,6%-os növekedési rátát tudott felmutatni, ezzel megelőzte a Seatot.

hirdetés

A JATO Dynamics jóvoltából rendelkezésünkre áll az európai típusrangsor is. A Volkswagen Golf megőrizte vezető helyét, mögé a Ford Fiesta zárkózott fel a hatodik helyről. A Peugeot 207-es egy, a Ford Focus négy helyet veszített. A Fiat Punto (itthon Grande Punto) meglepően jól teljesített, az ötödik helyet szerezte meg, és a listán ugyancsak új Pandánál is sikeresebb volt. A 2010-es Év Autójának megválasztott VW Polo egy helyet veszített, a Passat viszont már nincs is a listán. A tizedik helyen a BMW 3-as sorozatot az Opel/Vauxhall Astra váltotta. A top 10-ben 7 kisautót és 3 alsó-középkategóriás modellt találunk, vagyis egyre nagyobb teret hódítanak a kisebb modellek.

Németországban 3,8 millió új személyautót adtak el 2009-ben, 23,2%-kal többet, mint 2008-ban. A legjelentősebb uniós piacon regisztrálták tehát a legnagyobb arányú növekedést, ami a német roncsautó-prémium program sikerességét dicséri. Ez a program azonban befejeződött tavaly, ennek hatására januárban 4,3%-os visszaesés következett be tavaly januárhoz képest, ami az újraegyesítés óta a leggyengébb január volt a német újautó-piacon. A Volkswagen, és vezető típusa, a Golf volt a roncsautó-beszámítási program fő nyertese, a wolfsburgiak hatalmas előnnyel előzik meg az Opelt és a Fordot. A Mercedes a negyedik helyre csúszott vissza, majd a BMW/Mini páros és az Audi következik. A legkeresettebb import márka a Renault, amely a Daciával kiegészülve megközelítette az Audit. A Fiat feljött a kilencedik helyre, maga mögé utasítva a Toyota/Lexus párt, a Peugeot pedig kiszorult a top 10-ből. A típusok eredményei nem álltak rendelkezésünkre.

Olaszország 2,15 millió eladott autóval jelenleg az EU harmadik legjelentősebb autópiaca. Érdekesség, hogy itt is volt roncsautó-prémium 2009-ben, ez azonban csak a stagnáláshoz volt elég, miközben Franciaország megelőzte az olaszokat. Másrészt viszont az olasz eredmény nem rossz, ha azt nézzük, hogy a rangsorban következő Nagy-Britanniában és Spanyolországban is futott a program, ennek ellenére visszaesést könyveltek el. A felsorolt 4 országban egyébként a roncsautóprogramokat 2010-re is meghosszabbították, de valószínűleg az év folyamán valamikor be fognak fejeződni. A Fiat megtartotta vezető helyét a márkák között, a Ford azonban sokat erősödött, és jelentősen elhúzott az Opeltől. A Volkswagen épphogy lecsúszott a dobogóról, mögötte a PSA márkái következnek Peugeot, Citroën sorrendben. A Lancia két helyet javítva már a hetedik, mögötte a Toyota/Lexus és a Renault egyaránt két-két helyet rontottak. A sort a Mercedes helyett az Audi zárja.

A Fiat Punto és a Panda európai előretöréséről már szóltunk – természetesen Olaszországban is nagyon népszerű ez a két típus. A harmadik dobogós helyen a Ford Fiesta következik, amely a Fiat 500-ast szorította le innen. Mögötte a Citroën C3 négy, a Volkswagen Golf kettő helyet javított. A Lancia Ypsilon és a Toyota Yaris iránti kereslet visszaesett. Új a listán a Peugeot 207, a francia modell a hazai Fiat Bravót váltotta. A tízes listán 9 kisautót és csak 1 alsó-középkategóriás modellt (Golf) találunk.


Kapcsolódó dokumentum:


66-67


Tetszett a cikk?

hirdetés

hirdetés