80 év magasából - Születésnapi köszöntő

Egy munkahelyen, egy ügynek szentelte munkásságát, és aktívan dolgozik mind a mai napig a KTI Közlekedéstudományi Intézet Nonprofit Kft. tudományos főmunkatársa, dr. Flamisch Ottó, aki januárban töltötte be 80. életévét. Nagy tisztelettel köszöntünk a prémium években, 80-as éveid napos oldalán!

Flamisch Ottó 1953-ban szerzett gépészmérnöki oklevelet a BME Gépészmérnöki Kar gépjármű szakán. 1963-ban kapta meg egyetemi doktori oklevelét. Az egyetem befejezése után a KTI jogelőd intézményében, az Autóközlekedési Tudományos Kutató Intézetben (ATUKI) kezdett dolgozni. Dr. Flamisch Ottó az intézetnél 57 éve dolgozik, napjainkban is a KTI tudományos főmunkatársa. 2005-től a Közlekedéstudományi Intézet örökös tagja. Flamisch úr kiemelkedő szerepet játszott a korszerű diagnosztikai eljárások, a környezetvédelmi ellenőrzés, valamint a gépjármű-energetikai vizsgálatok bevezetésében és széles körű alkalmazásba vételében. Az említett szakterületek ismeretanyagát bemutató szakkönyvei, szakcikkei és a műszaki egyetemen, valamint különböző fórumokon tartott előadásai jelentős szerepet játszottak gépjárműállományunk műszaki-üzemeltetési színvonalának érdemi javításában és a szakterületen dolgozó szakemberek magas színvonalú képzésében, illetve továbbképzésében. Kutatás-fejlesztési munkája során a motorvizsgálatok, motor- és gépjármű-diagnosztika területén számos egyedülálló megoldást alkotott, szabadalmaztatott és vitt gyártásba.

A Flamisch-féle zöld „Gépjármű-diagnosztika” könyv egy a világon is új gépjárművizsgálati szakágnak alapozó „bibliája” volt, hosszú éveken keresztül ebből tanult az üzemeltető szakma, ez volt a kézikönyve. Talán négy kiadást ért meg, és 1973-ban Moszkvában is kiadták (ennek is őrzöm egy példányát). Gazdagította a sort Kardos Mihállyal írt „Autóvillamossági berendezések diagnosztikai vizsgálata” című könyve 1974-ből. Másik kedvenc szakterületén, a keverékképzés elméletében és gyakorlatában szerzett ismereteit, tapasztalatait a „Gépkocsik, porlasztók, befecskendező szerkezetek” című könyvében írta meg, 1976-ban, számos korábbi intézeti témajelentésre és tanulmánykötetre alapozva. Könyvei azt sugallják, hogy alaposan, elméletileg is megalapozottan kell ismernünk azt, amivel dolgozunk, tisztában kell lennünk a folyamatokkal, a rendellenességeket kiváltó okokkal.

A diagnosztikai eljárások fejlesztésénél első volt, aki a görgősfékpadi fékvizsgálatokat haszongépjárműveknél programvezérelt számítógépes környezetbe terelte. A motordiagnosztikát, benne a kipufogógáz-vizsgálatokat pedig csak terhelt körülmények mellett tartotta érdeminek, mint mondta, a hosszútávfutót sem lehet karosszékben ülve tesztelni.

A hazai görgős teljesítménymérő fékpadok tervezése, gyártása, a vizsgálati módszerek kidolgozása is jórészt a nevéhez fűződik. Abban az időben ezt segítette a kötelező fogyasztásmérés előírása, így lett piaca a HFP-100 fékpadnak. A személygépjármű görgős próbapad, az SZFP is az intézet szellemi műhelyében készült, komplett, programozott jármű-diagnosztikával, és például egy új füstölésmérővel. A műszaki vizsgákhoz teljes sorokat fejlesztettek saját szoftverekkel, illetve kínáltak és szervizeltek.

A kedvenc (talán legkedvesebb) szakterülete a kipufogógáz-vizsgálat, annak típusvizsgálati szintjén. Ő alapozta meg nagyszerű fiatal csapatával, az emissziós vizsgálatokat, kutatásokat. 1971-ben hallgattam egyetemi előadását erről, ránk ragadt téma iránti lelkesedése. Akkor még e téren együtt álltunk az európai vizsgálati szinttel.

Az intézet könyvtára majd kilencven általa művelt fő témáról őriz dokumentációt.

Tisztelt Flamisch úr, kedves Ottó! Gratulálunk a „80 év magasához” és különösen ahhoz, hogy ma is aktívan műveled számos szakterületedet, és az intézeti fiataloknak ma is hasznos tanácsokkal, útmutatással tudsz szolgálni!

További jó egészséget kívánunk!